En rigtig differentialforstærker hvordan?

Hejsa Jeg har brug for at lave en differentialforstærker med en opamp, som skal måle over en shuntmodstand (strømmåling), på plus ledningen. Det er desvære snart nogle år siden jeg gik på skole, så det ligger lidt langt væk.

Jeg har først lavet en alm. dif-amp med en TL072 (+/-15V), og den kører også, men den har et problem. Hvis spændingen på målemodstanden (plus ledningen) overstiger de

15Volt, så går det galt.

Hvordan kan jeg klare dette, altså lave en differentialforstærker som kan tåle at de to input spændinger er over opamp'en forsyningsspænding, mens differentialspændingen ikke er høj?

Mvh Jesper

Reply to
Jesper Hansen

kig på AD629 eller AD628, der kan det du har brug for.

Kig evt i databladet, der forklarer hvordan de virker. Det kan bruges som ideer, hvis du selv vil bixe med det.

Tak for jeres gode svar. Det er noget jeg kan bruge.

Havde aldrig hørt om high-side sensor. Det er nok sådan en jeg vil bruge, for den er sgu smart.

Mvh Jesper Hansen

Reply to
Jesper Hansen