En lille sjov en

De fleste af os der har g=E5et p=E5 skole som enten elektronikmekaniker eller radiomekaniker (eller elektronikfagtekniker som det hedder i dag) har vel h=F8rt om det fam=F8se trick med at stege en p=F8lse med to s=F8m, et par ledninger og en variotrafo. Det er en klassiker som der altid snakkes om p=E5 elektronikskolernes grundforl=F8b.

Jeg t=E6nkte s=E5 at man kunne f=F8re den videre. I og med at der er et sp=E6ndingsfald hen over p=F8lsen, kan man jo bruge dette til noget.

Jeg lavede en lille testopstilling med 1 stk. Tulip p=F8lse, en L=FCbcke skillevario, testledninger og... ja se selv her:

ronned2tm

Det fik da i hvert fald et lille smil frem, her ved mig. Og et lille minde om dengang, på skolen...

Mvh Martin

Reply to
Martin [TMM]

Sødt!

Det minder mig lidt om historien med den klasse hvor drengene dannede en kæde ved at holde i hænder og de to yderste tog fat i hver deres pol på variotrafo'en.

Taberen var så ham der gav slip først når der blev skruet op.

Flemming Frandsen

"ronned2tm" skrev

De fleste af os der har gået på skole som enten elektronikmekaniker eller radiomekaniker (eller elektronikfagtekniker som det hedder i dag) har vel hørt om det famøse trick med at stege en pølse med to søm, et par ledninger og en variotrafo. Det er en klassiker som der altid snakkes om på elektronikskolernes grundforløb.

Jeg tænkte så at man kunne føre den videre. I og med at der er et spændingsfald hen over pølsen, kan man jo bruge dette til noget.

Jeg lavede en lille testopstilling med 1 stk. Tulip pølse, en Lübcke skillevario, testledninger og... ja se selv her:

Ganske sjov, og i øvrigt et glimrende billede på hvor farlig skridtspænding kan være ved en nedfalden højspændingsledning.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Ja, men sådan må de nok ikke lege mere :(

Ingen elever må idag få gnister, så en Van de Graaff opladet pige skal aflades med en 1 meter linial, hvor man nærmer sig hinandens hænder. Selv banan stikkene skal idag være isolerede (da de eller kunne finde på at stikke dem de forkerte steder hen)

Jeg synes eller jeg selv har lært mest ved de fejl og uheld der nu engang sker.

Christen (Som gik i realen for 40 år siden :-)

Reply to
Christen Fihl

Fun!

--
/Infinity
Reply to

Jeg faldt også pladask, og mindedes gamle dage på værkstedet i mesters baggård. Desværre var vi ikke så avancerede, at vi brugte skillevario, men gik direkte 220V ac! For nysgerrighedens skyld, hvorlangt ned i spænding skulle varioen? med de 220V gik opvarmningen rimeligt stærkt, og "rødhuden" kunne godt blive lidt "brun i enden" :-)

finn

Reply to
Cykelsmeden

Taler vi elever på teknisk skole rettelse techuniversitycollege (=voksne) eller elever til fysik i folkeskolen?

finn

Reply to
Cykelsmeden

Hej Christen

De leger nok heller ikke med opladede 400V elektrolytter :)

Ja, erfaring er direkte proportional med ødelagt værktøj.

--
Mvh

Vi brugte to bananstikledninger med krokodillenæb i den ene ende og så to gafler. Gaflerne blev sorte i tænderne!

--
/Infinity
Reply to

Læste det for nylig i vistnok El-Ståbi eller var det Elektrokin-ståbi. Det var nok om folkeskolens elever.

Men uisolerede bananstik mener jeg generelt er bandlyst overalt. fx:

Christen Fihl

' Da jeg i en fjern fortid var i lære som elektromekaniker var det en yndet sport at oplade alle kondensatorerne i lagerskuffen fra 400V DC forsyningen og så lægge dem tilbage, de kunne holde spænding i flere måneder, sommetider faldt man i den grav man selv havde gravet.

Reply to
ABJ

Var du osse en af den slags, der satte 1uF tantal dråbetantaler over

220V siden i de gamle fjernsyn ??

Der brugte vi 100ohms modstande. Skulle det være ekstraordinært, også en blitzpære!

finn

Reply to
Cykelsmeden

"Christen Fihl" skrev i meddelelsen news:4bc23164$0$272$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Ja, jeg lærte også noget dengang da jeg fik 3 Kv gennem mig fra en skibssender med rør :-)

Steen.

Reply to
Steen Jakobsen

Min tommelfinger har her 45 år efter stadig 2 hvide pletter under neglen :>) 2C39B med metalkappe

finn

Reply to
Cykelsmeden

Hejsa,

Det er noget sludder det der.

Man kan ikke få '3kV igennem sig'. Man kan påtrykke en potentialeforskel på

3kV to punkter på kroppen, hvorved der løber en _strøm_ gennem kroppen.

/

Reply to
Claus

Ja! der er mange tåbelige fraseringer i daglig tale.

finn

Reply to
Cykelsmeden

Det *er* kunnskapsmangel.