Detektere gylle i vand - Hvilke sensor?

Hvis jeg gerne vil kunne måle om der er sevet gylle i noget vand, hvad skal jeg så gå efter?

Jeg tænker på en OEM sensor, og ikke et decideret præcisions-måleapparat. En sensor der kan sættes på noget elektronik jeg selv laver.

Og hvad skal man måle efter? (måske forkert gruppe...).

- NH3 (Ammoniak)

- N2 (kvælstof)

- NO3 (nitrat)

- PH

- Iltindhold?

- Eller?

Der er sikkert flere muligheder, men hvad er lettest at måle / hvad er lettest at få en måler til?

Håber på masser af gode ideer !

pft Kåre

Reply to
Kåre

Er det sådan noget med at du vil overvåge vandkvaliteten det samme sted over tid eller vil du kunne tage en tilfældig prøve og påvise gyllle?

Hvis du vil måle det samme vand over tid, så vil modstand ganske sikkert være fortræffeligt.

H2O leder ikke, men salte får det til at lede.

Rent vand vil have større modstand end forurenet vand.

Du kan selvfølgelig ikke se forskel på om nogen har hældt en sæk vejsalt i bækken eller der siver gylle, men det er vel heller ikke så vigtigt som at opdage at der er noget der ikke skal være der?

Flemming Frandsen

Det letteste er at overvåge ledningsevnen for vandet. Hvis den stiger er der et problem. Man kan ganske vist ikke se om det er gylle eller gødning, men så må man snuse til det, eller evt smage på det.

Hej!

Bo Bjerre wrote: ...

Klart, prøvesmagning er første skridt på vejen, når man tror der er noget galt ;)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Hvis man er typen der vil have absolut styr på vandkvaliteten så kan man jo lede vandet gennem en tank med et par eksemplarer af en særligt følsom fiskeart og holde øje med fiskene via et webcam.

Hvis fiskene dør er det nemt at konstatere via webcam'et.

Ledningsevne/modstand har vi været over.

Gennemsigtighed kunne også være interessant at opsamle data på.

Flemming Frandsen

Vægtfylden af vandet er forholdsvist nemt at detektere. Ved ikke om det kan bruges i denne sammenhæng?

- Lars

Reply to
Lars Kristensen

At smage på noget beskidt vand fra en grøft er ganske givet en glimrende idé, men der er bare lige det at ikke alle ved hvordan gylle smager. :-) Ja det er der selvfølgeligt også en løsning på hvis man kender en svineproducent.

Steen.

Reply to
Steen Jakobsen

"Flemming Frandsen" skrev i en meddelelse

LOL ...... Akvariet inde i stuen ?

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

OK, hvis man ikke ved det, kan man evt overvåge ledningevnen :-)

Det har (tidligere?) været almindeligt brugt nede i Europa, hvor man tager flodvand ind ovenfor byen, rense det, bruger det og udleder det igen. På den måde siger man at Rinen har været drukket og pisset 8-9 gange inden den når havet. Her har jeg selv set at en lille del af vandet ledes gennem et akvarium, der er en vigtig del af at analysere vandet.

Jeg har engang været så desperat at jeg drak af en ellers rindende krystal klar bæk. I guder hvor det smagte!!! Jeg spyttede hurtigt ud igen...

Så jeg synes at ledningsevne måleren bestemt er interessant! Det ser også ud til at det er ganske billigt at få en sensor eller måske endda et helt måleinstrument til små penge.

Det må være den vej det skal gå. Tak for hjælpen, alle mand!

Kåre

Reply to
Kåre

Hvis du vil bygge selv, så vær opmærksom på at et system, der "bare" måler ved DC enten til opbygge belægninger eller nedbryde elektroderne på grund af elektrolyse. Normalt beuger man en AC med passende høj frekvens og med en kondensator i serie, så der IKKE er ene DC til stede. Desuden er der en bestemt måde at udforme målekammeret med 4 elektroder. De to til generatoren og de to andre til at måle over. Jeg lavede sådan noget grej for 15-20 år siden, men har nok ikke tegningerne mere.

Så du er nok HELT sikker på at det ikke hjælper at overvåge turbiditeten af væsken :-)

Hvis det har noget med forholdet mellem udseende og smag, så ja, så kan udseendet af vandet ikke umiddelbart benyttes til at vurdere vandets værdi som læskedrik...

mvh Kåre

Reply to
Kåre

Umiddelbart vil jeg gå efter en færdig OEM sensor. Men jeg vil være opmærksom på det med at den skal være konstrueret så den ikke degraderer over tid.

mvh Kåre

Reply to
Kåre