Hvilke celler i litium?

Hej

Hvilken type celler kan tænkes at sidde i dette batteri:

rul ned til batteri nummer 7. PL941B-862

Det er 7,2 v og 6600 Ah. Hvordan opnår de denne kapacitet med så lille et hus. Er det flere celler eller blot en enkelt celle?

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Hej Claus.

En celle kan give 1.2 volt. Så der er 6 celler. Det lyder usandsynligt med den høje ydelse. Men man bliver bedre og bedre til at lave batterier.

-- MVH. Finni

"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse news:468e8118$0$90266$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Reply to
F.Syndergaard

Den høje ydelse er rigtig nok. Jeg har batteriet ved hånden, og Canon laver et magen til med samme ydelse.

Det, jeg ikke fatter er, hvordan de har fået plads til cellerne. Hvis hver celle er på størrelse med et almindeligt AA batteri, så er der mere eller mindre umuligt at få plads til 12 stykker.

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Tja. Lithium og 7,2V. Det er mindst 2 celler, og muligvis flere par i parallel. Men jeg ville ikke kalde det et lille hus. Den er immervæk på over et kvart kilo.

--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Claus Tersgov skriver:

2 celler af 3,6 (3,7)volt .

Eh, er det ikke ok at klemme 6600 _Ah_ ned i sådan et hus?

Jeg tror lige pludseligt elbiler er fremtiden, og det er nu ;o)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Den vej helt præcist 287 gram, og som man kan se her i forhold til et AA.

Det er stadig underligt, hvordan de har fået plads til alle de celler....

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Er det standard for disse celler? Hvor kan man købe dem, de har dem ikke hos batterier.dk?

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Mon ikke det har noget at gøre med de er meget besværlige at lade op, og sælger man dem som alm batterier og putter dem i en alm lader er der sandsynlighed for de eksplodere? (bare en hurtig ide)

Kasper

Reply to
Kasper

Claus Tersgov skriver:

Kig under bil er til RC.

Vil du købe løse celler, så tag fat i butikken. den kan næsten alt.

Aner det ikke, men de sælger jo AA celler med loddeflig til at samle selv, så de har gør det selv batterier.

Hvordan adskiller laderen/ladningen sig fra almindelige nikkel-metal?

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Jeg har kigget under RC og deres gør det selv pakker, men der er ikke nogen i den kapacitet.

Claus

Reply to
Claus Tersgov

"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse news:468e8118$0$90266$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Mon ikke det er 6600 mAh, ellers er det huleme godt gået.

Kokam laver nogle 3,3 Ah lipo-celler der måler 6,5 x 9,5cm og er godt en halv cm tyk og vejer 66g. 4 stk koblet 2p2s og du har din batteripakke.

Afhængig af hvad man skal bruge dem til er Kokams 4800mAh mere imponerende,

11 x 42 x140 mm 96 A continuos current, peak current 192 A, en rimelig voldsom energi der kan afleveres fra sådan en celle. 3 stk i serie og du har næsten 2 kW til rådighed.

-- Henning

Reply to
Henning Keseler

Jo, det er det nok, men jeg regnede med, at der var nogen, der havde et komma i overskud.. :-)

De er sgu smarte, ved du hvor man kan købe dem?

Skal der noget elektronik i sådan et setup, eller kan man bare samle løs?

Claus

Reply to
Claus Tersgov

"Alle de celler"... et Lithium batteri på 7.2V er der TO celler i, og de kan godt være rektangulære (de behøwer ikke være cylindre)

Jeg fandt nogle interessante billeder her:

De ser spændende ud, de batterier...

Claus

Reply to
Claus Tersgov

"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse news:468e9369$0$90271$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Lipo-celler er populære hos modelflyvefolket og bl.a hos denne seriøse forhandler:

kan du købe både Kokam og Hyperion celler.

-- Henning

Reply to
Henning Keseler

"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse news:468eac94$0$90269$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Prøv lige at tage et kig her på denne PA Extra 330 electric, 6 kW peak det er altså voldsomme kræfter.

Og her i luften:

-- Henning

Reply to
Henning Keseler

Det er 4 celler, 3,6V/3300mAh, to sæt i parallel og to i serie.

Reply to
Ole Geisler

Man skal ikke hælde dem i en Ni-Cd eller Ni-MH lader, men ellers er Li-Ion ret nemme at lade op. Bare en konstant spænding på 4.2V per celle med strømbegrænsning på 0.7x kapaciteten, og så kører det ellers derudad, så længe de ikke er helt tomme til at starte med (så skal man lade langsomt til at starte med). Så en normal lab-strømforsyning er rigeligt fint til at lade dem med.

--
signing off.. Martin Sørensen
Reply to