Kan man måle et delefilter?

Hej. Jeg har en mistanke om at mit delefilter er r=F8get i min h=F8jttaler. Kan jeg m=E5le p=E5 det og derved finde ud af om dette skulle v=E6re tilf=E6ldet?

Reply to
Klyp

Klyp skriver:

Ja.

Hvad har du af måleinstrumenter?

lle

Golf

et almindeligt multimeter.

Reply to
Klyp

Den 31-07-2010 15:40, Klyp skrev:

Hvad med en tone-generator? (falder ikke helt under begrebet måleinstrument)

/Jan Rasmussen.

Reply to
Jan Rasmussen

Klyp skriver:

Find noget musik og sæt det på anlægget. Du skal kunne måle en smule vekselspænding ud af delefiltret.

Hvad forventer du der er galt?

Hvorfor forventer du at delefiltret er i stykker?

Har du set efter løse forbindelser?

kulle

.dk

il VW Golf

ment)

Hey Jan. Hvordan vil du bruge en tonegenerator? for at se om h=F8jttaleren er ude af stand til at spille bestemte frekvenser? Jeg kan installere en tonegenerator p=E5 min computer!..

Reply to
Klyp

ule

Golf

Hej, Klaus. H=F8jttaleren lyder bare underligt. Jeg t=E6nker at der er noget galt med delingen af frekvensen mellem enhederne. det er en 3- vejs h=F8jttaler. Alle enhederne spiller dog, s=E5 der er hul hele vejen igennem!..

Reply to
Klyp

ule

Golf

Der er ingen l=F8se forbindelser. Jeg g=E5r ud fra at der kommer en vekselsp=E6nding igennem siden alle enhederne spiller!..

Reply to
Klyp

Klyp skriver:

Har du en anden højttaler?

Så kunne du nemlig prøve delefiltret derfra....

Højttaleren kan lyde undeligt fordi en af højttalerne i systemet er holdt op med at give lyd. Gør som Claus foreslår, find en eller anden højttaler og se om der kommer noget ud af delefilteret.

Hvis en af enhederne i systemet rasler eller lyder svag, skarp og forvrænget kan det være højttaleren der er kaput - f.eks. svingspolen skraber imod væggene i magnetgabet - eller er revet løs fra membranen.

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen

Klyp skrev:

Flyt delefiltret mellem højttalerne, hvis det kun er den ene side der lyder forkert.

Flytter fejlen sig, er det delefiltret, hvis ikke, ja så er det én eller flere af enhederne.

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

start tonegeneratoren og få lyden fra den ud i højttalerne... derefter forbinder du voltmeteret (AC område) over en af enhederne - start med bas enheden f.eks. så indstiller du tonegeneratoren på 50 Hz og måler spændingen... så 100 Hz og måler spændingen, dernæst 150 Hz ... 500 Hz

dernæst mellemtoneenheden - samme fremgangsmåde, men her kan du nok godt springe med 100 Hz mellem målingerne - start ved f.eks. 300 Hz og op til 1 kHz. Derefter springer du med 1 kHz spring op til 10 kHz.

sidst diskanten - start ved 1 kHz og op til 20 kHz med 1 kHz spring

skriv frekvens og måleresultat for hver måling ind i et regneark og lav et plot med frekvens på x-aksen og spænding på y-aksen. x-aksen skal være logaritmisk. på denne måde har du karakteriseret dit delefilter på "husmands"-metoden.

OBS. du bør foretage målingerne med enhederne tilsluttet...

--
mvh
Rasmus

Det kræver dog at det er et lidt dyrere multimeter, ikke et til 79,- da det skal kunne måle nogenlunde rigtigt udover 50hz :-)

Min tanke var ganske som Rasmus skriver, dog havde jeg forstillet mig at måle med et scop (selvom OP ikke nævner at han har sådan til tilrådighed.. my bad).

/Jan Rasmussen.

Reply to
Jan Rasmussen

Den 01.08.2010 03:09, skreiv Jan Rasmussen:

Et PC-scoop kan ordnes for en hundrelapp + noe Googel. Men jeg forutsetter at andre har gode pekerer. De jeg fann på nettet dugde ikke til mine behov.

HM

Reply to
Harald Mossige

korrekt... jeg vil dog sige at jeg faktisk har gjort det et par gange med et eller andet tilfældigt multimeter og det er faktisk lykkedes... jeg vil så ikke garantere for målenøjagtigheden osv, men det er jo heller ikke så vigtigt i det her tilfælde... vi er vel enige om at formålet her er at man bare så nogenlunde skal få de rigtige kurver frem for hver af delefilterets udgange...

--
mvh
Rasmus

Man kan vel bare finde et free program der bruger lydkortet. Jeg har lavet en lille spektrumanalyser med indbygget pulsgiver, den kan faktisk vise filterets frekvensgang på de tre udgange. Den ligger her, kræver C# runtime

2.0.
Start programmet og tryk på "Record", så kører den på den lydindgang der er valgt i Windows mixeren. "Play" afspiller en tynd puls der kan bruges sammen med "Puls measure".

Her er en signalgenerator, hvis man vil have lidt mere end den simple puls som analyzeren kan lave.

Ellers, hvis man har en tilfældig fuldtone-enhed, så kunne man jo bare spille noget musik gennem filteret, og holde enheden på de tre udgange og høre om den spiller bas, mellemtone og diskant.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Man kan jo bare prøve af med tonegeneratoren direkte ind i multimeteret først.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

"Underligt" - hmmm - det må da kunne beskrives bedre. Både kondensatorer og spoler i delefiltret kan være defekte, så "underligt" giver ikke meget at lede efter.

Har du prøvet med noget andet musik? - Hvis det er rap du hører, lyder det alt sammen "underligt" :-)

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com

Tjek at højtalerne spiller i "fase" - + til + og - til - på begge.

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!
Reply to
Karl Erik Christensen

Måske er det for simpelt.. Men hvis du har 2 højttalere og den ene lyder godt, og den anden skidt, er det vel blot at måle på de enkelt komponenter og se hvad der falder uden for..

--
Med venlig hilsen
Michael Petersen

Jeg vil hellere have en dag med kampe, end en uden, med en masse tuden.
Reply to
Petersen Michael