Darlington Transistor

Hej

Sidder og kikker på denne her:

100V og 5A

Jeg skal kun bruge den til 12VDC og ca 2A

Så dn må jo være helt fin..

det er min arduino der skal trække den, kan jeg bare sætte den direkte til at trække den. eller skal jeg have en modstand imellem ?

//Brian

Reply to
LED

LED skriver:

Jeps

Det komemr an på, hvordan du skal trække den?

Du kan vælge at lade benet fra adunio'en gå på basis af transistoren og sætte collector til + forsyning. Så vil signalet ud af emitter være arduniosignal minus 1,2 volt.

Du kan også vælge at koble signal fra ardunio til basis, emiter til minus og forbinde din belatning mellem plus og collector. Så skal du blot være opmærksom på at transistoren vil trække signalet ud af din ardunio ned til 1,2 volt (sådan cirka) og det har den nok ikke godt af i længden.

Da din transistor her en hfe (strømforstærkning) på omkring de 1000 og du vil slæbe 2000mA genenm den, skal du regne med at have en basisstrøm på mindst 2mA. Det får du ved at sætte noget der ligner (5-1,2/0,002=1900) 1,9kohm eller derunder i serie med basis. Praksis vil nok vise sig at være 1kOhm i serie med basis og så er du godt kørende.

kalus

LED skreiv:

I prinsippet bruker du alltid en basmotstand. Bruk databladet for å berekne verdien; det er derfor du har databladet ;-)

HM

Reply to
Harald Mossige

Livet er for kort til bipolære transistorer. Brug en MOSFET i stedet. Og en af de moderne, der hedder noget med "logic-fet". 2Amp kan klares i en lille SMD komponent, eller i en TO220 uden køling af nogen art. Ingen modstande, ingen problemer.

Det er så her jeg gerne ville have haft et nummer på den du anbefaler ;)

//Brian

Reply to
LED

Jeg bruger tit en BSP75G, idiotsikret, selv mod mig BSP752 er en anden model

De er ikke til switching, men kan trække en god strøm

Christen

Reply to
Christen Fihl