Hjælp til lidt udregning

Jeg har i noget loftlys til en bil..

3 stk. lysdioder i serie plus en modstand med fravekoden brun-sort-grøn-lilla-gul det må formodes at forsyningen er 12 v..

hvormange volt er hver lysdiode til?

Mvh Brian

pps..

vi kan vende udregningen og sige at jeg skal sætte 3 nye dioder i, som er

3,2V og 20mA pr. stk. kan de køre på denne modstand eller skal jeg skifte modstand, i så fald. til hvilken??
Reply to
Icenfire (6920)

det kan man kun svare på såfremt man kender det opgivne spændingsfald over hver diode...

spændingsfald dioder total = 3*3,2 V = 9,6 V Bil tændt = ~13 V Spændingsfald over modstand = 13-9,6 V = 3,4 V Modstand = spændingsfald/strøm --> 3,4 V / 0,02 A = 170 Ohm (ikke en standardværdi - der vælges 180 Ohm i stedet) Effekt afsat i modstand = strøm^2 * modstand = 0,02^2 * 180 = 0,072 W --> En "normal" 1/4 watts modstand kan benyttes

--
mvh
Rasmus

Hej

Jeg takker for løsningsforslagene. jeg har skiftet diodetype siden sidst. men nu har jeg formelen for udregningen..

Mvh Brian

"Icenfire (6920)" skrev i en meddelelse news:4727a315$0$2106$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Reply to
Icenfire (6920)

jeps... også kendt af nogen som "Ohms lov"... :o)

--
mvh
Rasmus