Gigant Brokobling

Hey..

Jeg er ved at bygge mit eget tankanlæg til sprinklervæske..

Til dette formål har jeg fundet en fin lille pumpe, som er til 12VDC der står ikke umidlbart hvormeget strøm den bruger, men der står dog at forsikringen skal være 10A

Jeg har så en 210VA Halogen Transformer liggende (jernkerne) som jeg påtænker at bruge, min umidlbare udregning siger at det så må være 17,5A jeg kan hive ud af den i vækselstrøm, og ville så bruge denne bro:

Den kan holde til 25A så det er jo da rigeligt.

Men nu er mit spørgsmål så.. jeg ved jo godt at en halogentrafo ikke giver ret meget over 11,8V ud og jeg også har lidt spændingsfald over broen.. men vil det blive for meget? vil min motor dø på sigt?

Og bør jeg sætte en kondensator på udgangen af broen, og i givet fald, hvilken størrelse skal jeg vælge ?

Eventuelt andre forslag?

//Brian

Reply to
LED

"LED" skrev i en meddelelse news:4bc642fb$0$36568$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Ja, hvis den sættes på en køleplade

De 11,8 volt er ved fuld last og vil afhængig af transformatorens indre modstand være højere ved lavere belastning ydermere skal du gange spændingen med 1,41 (kvadratroden af 2) minus diodetabet (ca 2 * 0,7) når du ensretter vekselspændingen. Svært at sige om spændingen er for høj i praksis, men du kan jo måle spændingen under praktiske forhold, og er den for høj, se om det er muligt at vikle lidt af sekundær på trafo'en

ca. 1000uf pr. ampere. Prøv evt. først uden elektrolyt, så vil middelspændingen til motoren være lavere.

At check om den pumpe du vil bruge er beregnet til kontinuert drift.

mvh JBH

Reply to
JBH

568$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

der

at

=E6re 17,5A

:

kke giver

en..

=E6ndingen

sretter

s, men du

se om det

fald,

Ah. Til en DCmotor er 1000 uF/Amp vist rigeligt. Lidt rippel skader ikke motoren.

Benny

Reply to
Benny