Arduino skal trække et relæ

Hej

Sidder med min nye arduino og har fået lavet et LED løbelys og er totalt stolt..

Men nu skal jeg have den til at trække et relæ og har fundet denne driver på nettet. ville den ikke være perfekt til opgaven?

Men har lige et par spørgsmål

Kunne jeg ikke erstatte relæet med et 12V og så forsyne den med 12 volt (JP1.2) binde GND sammen med min GND fra 12VDC forsyningen (JP1.1) og så bare bruge JP1.4 som udgang fra arduinoen til at trække relæet.. Eller vil det gå helt galt?

Og sidste spørgsmål den der transistor 2N3904.. kan jeg erstatte den med en alm BC547 ??

Andre forslag modtages gerne

Mvh Brian

Reply to
LED

LED skriver:

Jo, den er ganske fin

Jeg går ud fra at JP1 er forbindelsen ned til selve Ardunioen?

Så vil det være dumt at sætte en ekstern 12 volt på den 5 volt der kommer inde fra Ardunioen. Det vil brænde noget af.

Sæt gnd fra din (eksterne)forsyning sammen med GND på diagrammet. skift R2 ud med en 1 kohms modstand, afbryd forbindelsen til ben 2 i JP1 og sæt de 12 volt til relæ/diode/modstand. Så er den hjemme

Ja, bare dit relæ ikke trækker for voldsom en strøm.

Det var faktisk lige nøjagtig det jeg mente, men kunne godt se at forklaringen kunne have været vedre.. Ændringen af R2 giver jo sig selv når jeg ændrer spænding..

Og om mit relæ trækker en voldsom strøm ved jeg ikke.. de har ikke skrevet det i databladet.. prøvede om jeg kunne måle det.. og umidlbart trækker den

0,03mA Syntes absolut ikke det lydet af serlig meget.. men kan det mon passe? eller snyder mit multimeter mig? Det er sådan et std. printrelæ lowcost modellen fra el-supply

//Brian

Reply to
LED

"LED" skrev i en meddelelse news:4b5250d4$0$36560$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Det tror jeg det gør. Hvis du havde sagt 0,03A , så ville jeg bare have sagt: Javel.

0,03mA lyder af usandsynligt lidt, synes jeg.

Kan du ikke finde specs på det relæ ved El.Supply? Kan godt se hvad du har skreveet ovenover, men det kunne jo være at du kunne finde specs ud fra navnet. Feks. ved at søge på google : +datasheet +xxxxxx hvor xxxxxx står for navnet på komponenten feks bc547.

--
Uffe Bærentsen
Reply to

Ja.. det virker til at være lidt lidt nok..

El-Supply har et fint datablad på relæet

men syntes ikke lige der står noget direkte.. har dog kikket i det igen, og har måske fundet ud af at det er 0,36A det virker også mere sandsynligt.. men hvad siger i? er det, det rette sted jeg kikker?

Mvh Brian

Reply to
LED

0.36W er forbruget når trukket.

På side 3 er der DC coil data. ved 12 volt er der 400Ohm, og angivet til 30mA forbrug, altså 0.030 Ampere, og dt trækker en BC547 fint.

Christen

Reply to
Christen Fihl

Lige nøjagtig denne tabel havde jeg totalt overset.. og det står jo med eddna store bogstaver... kunne godt være jeg skulle overveje at bruge kontaktliser i weekenden også selvom optikeren siger at man skal "hvile" øjnene engang imellem... (sgu også jævnt træls at vade hele kiwi rundt for at finde rugbrødet bare fordi man ikke kan se fra den ene ende til den anden) - noget må gøres

//Brian

Reply to
LED

Jeg vil foreslå at du bruger 1 komponent.(I stedet for R1+R3+1N4001 og

2n3904)

ULN2003

se her

eller

Husk at bruge ben 8,9 og eks (1,16)

.. Lars G

Reply to
Lars G

Det var absolut ikke en dum idé jeg har faktisk et projekt hvor jeg skal bruge 6 relæer så ville den ULN2003 jo være den perfekte løsning

Jeg takker for forslaget

//Brian

LED

"LED" skrev i en meddelelse news:4b53145c$0$36573$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Så er der jo også noget der hedder briller. De kan varmt anbefales, også til linsebrugere der har 'ømme' øjne ;-)

Godt at der kom flere øjne på sagen, så den blev løst.

--
Uffe Bærentsen
Reply to

Uffe Bærentsen skreiv:

OBS

Du skriver: "+ datasheet ----"

Vill du forklare den første "+"?

HM

Reply to
Harald Mossige

"Harald Mossige" skrev i en meddelelse news:4b5355e1$0$26368$ snipped-for-privacy@news.wineasy.se...

Søge kriterie på google hvor du tvinger den til at tage ordet med.

--
Uffe Bærentsen
Reply to

Uffe Bærentsen skreiv:

Takk. Jeg har aldrig brukt "+" der. Jeg skal prøve den.

HM

Reply to
Harald Mossige