Billoftlampe igen - kun fader nu !

Hej Igen

Efter meget hjælp fik jeg fundet en løsning, men samtidigt blev jeg gjort opmærksom på en original VW loftlampe, der havde timerfunktion indbygget...

Så nu er der kun fade in / fade out funktionen tilbage, og jeg tænkte på om man ikke kunne løse det med en transistor istedet for en "dyr" opamp.

Jeg har forsøgt mig her :

Er min transistor version funktionsdygtig, eller er der noget helt galt. ?

Jeg kan godt se at fade in og fade out vil have to forskellige tider, da opladning forgår gennem to modstande, og afladning kun gennem een, men det tror jeg godt jeg kan leve med.

Det geniale er at den originale VW lampe faktisk har en tråd jumper lige før pæren, så jeg kan uden at ødelægge noget, tilføje faderkredsløbet til den originale lampe ;)

mvh Steffen

Reply to
vw-freak

Funktionsmæssigt bør der ikke være andre forskelle i de to kredsløb, end den asymetriske tid.

Men en enkelt diode over R5 (katode mod C1) kan du styre tiderne næsten uafhængig af hinanden. Så vil R4 sætte tænd- og R5 slukkehastigheden.

--
  Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
  Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

vw-freak skrev:

Reply to
BjarneL

vw-freak skrev:

Hej Steffen.

Jeg har kigget lidt på dit kredsløb og fundet frem til dette:

Ved et hfe = 1000 skal basisstrømmen min være 2.5 mA (R4 + R5 = 4k7). Denne værdi gør, at værdien af C1 bliver temmelig uhåndterlig.

En anden ting er effekten:

12V/30W ~ 2.5A ~ 4.8 ohm

For MJE120 er Vce(sat) 1-2 V Ved worst case (2V) vil effekttabet i Q1 være:

12-10 / 4.8 = 2A. 2A * 2V = 4W.

For MJE120 = Rthj-amb 63 grader pr watt. Det giver en chiptemperatur på

4 * 63 = 250 grader + omgivelsestemperaturen d.v.s. ca 100 grader over max tilladt. Det er derfor nødvendigt med en køleprofil.

En anden faktor er, at ved halv last (6V over lamperne) bliver effekttabet i Q1:

6V / 4.8 ohm = 1.3 A. 1.3 * 6 = 7.5W.

En anden mulighed vil være, at anvende en puls/pause modulation (PWM) af Q1. Q1 fungerer således som en ren swicth, hvilket nedbringer effekttabet.

I forskellige sammenhænge har jeg arbejdet med forskellige PWM kredsløb. Jeg gravede derfor en tidligere diagram frem, som jeg har modificeret til denne funktion. Håber at du kan bruge noget af det.

Mvh. Bjarne

BjarneL

Hov! Jeg glemte at send link til scope capture, der viser forholdet mellem Uramp og I(load). Billedet viser kun en stigende spænding for Uramp(0) -> Uramp(max). Ved Uramp(max) -> Uramp(0) fungerer tingene på samme måde blot i modsat rækkefølge.

Mvh. Bjarne

BjarneL