PC Speaker til lydkort - igen

Hej. Jeg fik tidligere et par gode råd, om hvordan jeg leder lyden fra PC Speaker ind i et lydkort, for at derefter at kunne bruge en højttaler tilsluttet line-out. Det var noget med 2 modstande i serie på PC-Speaker udgangen på bundkortet, tage signal over den ene modstand, og køre dette ind i f.eks. line-in eller cd-in. Er der nogen der kan opdatere mig, da jeg skal til at bruge det nu, og jeg kan ikke finde den oprindelige tråd via googlegroups. Tak Kai

Reply to
Basil

"Basil" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@SPAMstarmail.co.za...

I "Gamle dage", før der kom lydkort lavede man sådan nogle selv, det var forbundet til parrallelporten og bestod af et antal modstande, men det var ikke specielt godt da lyden kun er i 6 bits på højtaleren, men dog meget bedre end den indbyggede lyd. Tegningerne blev vist nok lavet af firmaet "Circuit Design", der var effekt nok til at drive en væsentligt større højtaler end den indbyggede.

Det kan også være tegningerne ligger i noget gammelt "Norton Guides (NG.EXE)", som kan findes på nettet dér skal du downloade (mener det var freeware men er ikke sikker, jeg hentede det ikke) den database som hedder DOS (mener jeg) men der er ikke så mange af dem, vist nok også en der hedder "System" eller "ASM". Jeg husker ikke lige hvor de ligger på nettet, men det er ikke længe siden jeg sidst stødte på dem, så det er der nok endnu.

OK, det var ikke det du spurte om, men mon ikke et stereo potmeter kan klare sagen, jeg husker ikke hvor meget effekt der kan trækkes, så de 2 modstande er nok for at begrænse denne og ændre til rette impedans, men den anden løsning + de 2 modstande er helt sikkert bedre kvalitet. Jeg mener en PC-højtaler er noget med 100 Ohm, så kan du regne ud fra det.

John

Reply to
John

John skrev d. 12-02-2006 i meddelelse :

Desværre er jeg 110% elektronikdum :-) så at regne ud fra noget er mig ikke muligt, men tak alligevel. Jeg håber der er en anden der lige svinger den køreklare løsning ud af ærmet ? Kai

Reply to
Basil

Hej Basil

Så tape en mikrofon på din PC højttaler, pak det evt. ind i noget lydisolerende og forbind mikrofonen til mic. in. på dit lydkort.

Hvad skal du egentlig bruge det til?

John

Reply to
John

John skrev d. 12-02-2006 i meddelelse :

Et oldtidsprogram som kører i et DOS vindue på en W98se maskine. Det er en laptimer til en racerbane i en forening. Jeg skal have start og stop bippene forstærket, og derhen hvor de skal bruges. Udgiften skal _ikke_ være stor, som f.eks. købe forstærker osv., de penge kan vi bruge bedre på noget andet. Kai

Reply to
Basil

Det burde også kunne lade sig gøre, men prøv evt. også at se efter om dit lydkort ikke har en indgang til pc-speaker. Det er der flere der har, og så er det bare at tilslutte udgangen direkte til denne indgang.

Jeg ved ikke hvilket spændingsniveau pc-speakerudgangen ligger på, så jeg ville evt. prøve mig frem med et potentiometer og justere ned til der ikke opstår overstyring. Prøv med et potentiometer, 10k-100kOhm lineært skulle virke. PC-speaker udgangen forbindes til de yderste to ben, line-in minus forbindes til pc-speaker minus og line-in plus forbindes til center-benet på potmetret. Nu kan du justere volumen til den passer. Når du har fundet en god justering kan du evt. erstatte potmetret med to modstande i serie, og værdierne kan du så få ved at måle på potmetret (ben 1-2 og 2-3).

--
signing off.. Martin Sørensen
Reply to

Måske kan du køre det i en DOS-emulator og ad den vej få det ud på lydkortet. (Kræver måske at du kører det gennem en Virtual PC, VMware eller lignene) Jeg har absolut ingen erfaring med det, men tænkte at det måske var en mulighed.

/Andreas

Reply to
Andreas Kleist Svendsen