Beregne formodstande til LED, eller måske noget ic til styring ?

Allan Soerensen skrev:

Har vi de fornødne data for lysdioderne?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Ja, hvis ikke du vil have en høj virkningsgrad er det fint. Men hvis du nærmer dig LED'er der kan gå til 1-2 Amp er det en fordel at bruge en switcher til at styre dem med. Og det oprindelig spm fortalte ikke om det var dioder til 10mA eller de mere voksne modeller.

Erik Olsen skrev:

Jeg fandt:

Der er tale om spændingsfald ved en strøm på 100 mA hvor man ikke kan afgøre på forhånd om spændingsfaldet er 3,0 V eller 3,8 V over den enkelte lysdiode (fabrikationstolerance).

Vi har brug for at kende strøm/spændingskarakteristikken for denne type lysdiode før spørgsmålet kan besvares. Hvis forsyningsspændingen er 15 V over fire lysdioder i serie (her ikke regnet med spændingsfald i forsyningsledninger), vil spændingsfaldet i gennemsnit være 3,75 V pr. lysdiode (i praksis kan der være forskelle pga. fabrikationstolerancer).

Strømmen vil være lidt højere end 100 mA; den nøjagtige værdi afhænger af de konkrete lysdioders data, herunder strøm/spændingskarakteristikken. Den kan i praksis godt være relativt flad i det aktuelle område sådan at strømmen stiger en del med øget spændingsfald (måske til 200 mA, men altså ikke til 200 A), så i praksis vil man foretrække det sikre at begrænse strømmen f. eks. med en formodstand.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
Reply to
Erik Olsen

Det oprindelige spørgsmål, fortæller at dioderne max kan tåle 100mA, så det er vel rimeligt at antage at der ikke er tale om 1-2A modeller.

Ovenstående kan gøre det - og sagtens godt nok til nogle lysdioder. Strømmen i dioderne er 0,7V/R2, så længe der er forsyning nok. Collector på Q1, kan gå så lavt som 1,1V - beregn selv antallet af dioder der kan trækkes. Med 3,4V typ, ville jeg sætte 3, hvis de skal køres på 100mA. Eneste kritiske punkt er at Q1 skal kunne tåle afsat effekt.

Alting kan altid gøres bedre. Og man _kan_ godt skyde gråspurve med kanoner. Sommetider kan man goså finde noget bedre at bruge pengene til.

Birger

Reply to
Birger Sørensen

Birger Sørensen skrev:

Hvor ser du det? Jeg læser at ved 100 mA gælder de angivne værdier af spænding m. v., men jeg synes ikke jeg kan se max. strøm.

Data på lysdioderne er.: Item Condtitions Min. Typ. Max.. Unit Forward Voltage VF If=100mA 3.00 3.40 3.80 V Reverse Current IR VR=5V / / 10 uA Dominant Wavelength / IF=100mA / / / nm Luminous Intensity IV IF=100mA / 280,000 / mcd 50% Power Angle / IF=100mA / 40° / degree

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
Reply to
Erik Olsen

Erik Olsen forklarede:

Man plejer at angive data ved max udstyring - og sådan har jeg opfattet det.

Birger

Reply to
Birger Sørensen

"Erik Olsen" skrev i en meddelelse news:48c3a8e0$0$90273$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Netop min pointe. Man aner ikke hvilken strøm der løber gennem dioderne, når man ikke har en formodstand, for der er intet til at begrænse strømmen. Mit regne eksempel med en uendelig stor strøm er naturligvis teoretisk, men man kan være sikker på at strømmen bliver for stor uden formodstand og at levetiden begrænses væsentligt.

Reply to
Allan Soerensen

Allan Soerensen skrev:

Strømmen begrænses stadig af lysdioderne, men den kan blive større end de kan tåle.

Dit regneeksempel var det rene ævl.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
Reply to
Erik Olsen

"Erik Olsen" skrev i en meddelelse news:48c3d292$0$90274$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

og der er ingen der ved hvor stor strømmen bliver når der ikke er en modstand til at begrænse den.

Det er din mening. Det illustrere fint problemstillingen, og du har endnu ikke været i stand til at redegøre for *HVAD* strømmen bliver gennem dioderne bliver når man er en fusker, der bare knalder 4 dioder direkte på en bilakkumulator uden seriemodstand. Det ville også være fint, hvis du lige redegjorde for levetiden på dioderne ved det stunt.

Reply to
Allan Soerensen

Allan Soerensen skrev:

Hvis du skaffer mig de fornødne data for lysdioderne, skal jeg gerne gøre det. Jeg har fortalt hvilke data der mangler.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
Reply to
Erik Olsen

Eller noget bedre at bruge tiden til. Denne lille ting fra NS koster ca

6kr med omgivende komponenter, og løser opgaven fint. Virkningsgraden er så høj, at der ikke er varme og lignende at tænke over. Og oven i det er det muligt at skrue ned for lyset :-)

:o) Ved ikke hvor du har de 6Kr. fra. Der står 0,9$ - det er 4,71 - pr. 1000 i SMD hus. Og dertil skal du så lægge 2 modstande, 3 kondensatorer, 1 zener og 1 spole. Og det tager helt sikkert længere tid at sætte sammen, end 2 transistorer og 2 modstande.

Jeg har givet mit besyv.

Birger

Reply to
Birger Sørensen

Birger Sørensen skrev:

Vil godt se dig lave en konstantstrømsgenerator med to transistorer og to modstande alene. Jeg plejer at bruger to dioder, en trnsistor og en modstand. Eller er det mig der ikke husker særlig godt?

mvh Erik

Reply to
ER

Ja, og så ender vi omkring 6kr... modstande: 1.3øre/stk, zener 20øre, kondensatorer ca 80øre og resten til spolen. OK: Så 6.25kr.

Ja, det er helt sikker opfundet for at være mere besværligt og dyrt. Den fungerer over et bredere forsyningsområde og er meget uafhængig af temperaturen.

Du bygger DIN løsning, og bygger min. Og så lever vi videre.

Bo//

Hvis jeg nu vil bygge din, hvor køber jeg så den LM3407 til en fornuftig pris, uden at skulle købe 1000 stk.?

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

Prøv at bestille den som sample hos NS.

ER formulerede søndag:

Birger

Reply to
Birger Sørensen

Birger Sørensen skrev:

bøjer mig i støvet, alzheimer ligth, ja selvfølgelig. Den kendte jeg jo godt.

tak for opfriskningen birger

mvh Erik

Reply to
ER

Det var nu 20-30 stykker jeg havde i tankerne.

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

ER skriver: