Begrænse effekt til blæser

Jeg har monteret et oliefyr i min bil. Når fyret starter starter bilens blæser også. For at spare lidt på strømmen vil jeg gerne have blæseren til at køre på trin "½"

Som det er idag stiller jeg blæserknappen på trin 1. Bruger trin 1 ligesåmeget effekt som trin 3 ? Jeg tænker på om effekten bare afsættes i en formodstand eller bruges det ikke mere ?

Hvis jeg begrænser strømmen til max 2 amp vil blæseren så køre lige hurtigt på trin 1 og 3 ?? ( forudsat at der ikke er formodstande)

Hvordan gør jeg det smartest (dog ikke smartere end jeg selv kan "følge med")

Jeg har selvfølgeligt søgt på google men syntes ikke rigtigt jeg finder noget. Hvad hedder det jeg mangler ?? Med de rigtige søgeord finder jeg måske noget :-)

PFT. Anders

Reply to
anders

anders skriver:

Smart nok :-)

Ja

Nej

Når du sætter en formodstand ind bliver modstanden i den samlede kreds højere og der trækkes derved mindre strøm.

Ja

Ved at lade den køre på trin 1. Dernæst kan du sklippe ledningen over til trin 1 og indsætte en yderligere modstand, så den kører endnu langsommere. Denne modstand kortslutter du med en omskifter/trykkna/whatever.

"anders" skrev i en meddelelse news:41ff6a40$0$33646$ snipped-for-privacy@dread16.news.tele.dk...

Nu ved jeg jo ikke helt nøjagtigt hvilken model dieselfyret i din bil er, men ofte så starter blæseren ikke før end kølevandet har nået en bestemt temperatur.

Ud over det i sig selv kan være sjovt nok at lave den slags modifikationer så har jeg lidt svært ved at se hvad formålet er. Du skriver noget om at spare på strømmen, men forudsat din bil er i orden og at du kører tilstrækkeligt langt til at få ladet akkumulatoren op mellem anvendelsen af fyret så behøver du ikke at bekymre dig om det.

Jeg har selv et Webasto benzinfyr monteret i min Golf III og den lille 44Ah akkumulator, som i øvrigt er 8½ år gammel, klarer opgaven fint. Normalt er

15-20 min varmetid rigeligt til at kølevandet bliver ca. 70 grader og kabinen bliver meget varm. Blæseren i min bil har 4 trin og den kører på trin 2 under opvarmning. Selv efter 30 min varmetid er der stadig rigeligt strøm til både at betjene centrallås og starte motoren uden problemer.

I øvrig vil jeg tro at dit dieselfyr akkurat som mit benzinfyr slukker hvis akkumulatorens spænding kommer under en bestemt spænding (kan ikke huske om det er 11,2V eler 10,8V) og på den måde burde du ikke kunne ødelægge akkumulatoren eller køre den helt flad.

Mvh Claus

Reply to
Claus Nygaard-Pedersen