Sænke omdr.hast. på AC-motor

Min far har et oliefyr hvori der sidder en ac-motor (230V) som driver blæseren på fyret. Den blæser dog kraftigt og larmer derfor meget. Vi er klar over at blæseren skal have overskud til at køle brændkammer mm., men det burde ikke være noget problem i og med at blæseren kun kører omtrent

50% af tiden.

Her er data for motor:

Hvad kan vi gøre? Kan vi ændre på kapaciteten på kapacitoren eller bør man sætten effektmodstand i serie med motoren?

Mvh Kim

Reply to
Kim

"Kim" skrev i en meddelelse news:459a9c62$0$49201$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

mm.,

omtrent

Spørge i dk.teknik.el hvor spørgsmålet nok mere hører hjemme ;-)

En løsning kunne være lille frekvensomformer.

Du kan efterlyse en her i markedsgrupperne eller DBA. eller QXL f.eks

Du kan også bygge en selv, med et solid state relæ og en tæller/microprocessor som fjerner hele sinusbølger. Fjernes hver anden sinusbølge, sænkes motorens hastighed til det halve. Det virker, men motoren kan godt støje lidt når den drives på den måde.

Nej.

eller bør man sætten

Skal du sætte noget i serie, bør det være en kondensator, men da en asynkronmotor forsøger at følge netfrekvensen, er det ikke den optimale løsning, (men kan med en passende kondensator godt fungere) Husk i øvrigt en bleedermodstand over kondensatoren.

mvh JBH

Reply to
JBH

Tak for svarene. Jeg "futter" til dk.teknik.el FUT: dk.teknik.el

Mvh Kim

Reply to
Kim

Jup, og oliepumpen.....

Ligesom fyret kun brænder 50% af tiden.

Ingenting, for fyret vil ikke virke hvis hastigheden på blæseren ændres. Luftmængden er nøje tilpasset oliemængden, og brænderen. Og den slags ændrer man ikke lige på. :-/

--
mvh
Orla Pedersen

Det er et fyr ligesom denne type (Til at varme garage op når man arbejder derude):

Blæseren er ganske stor, den sender luft gennem nogle rør (ca. Ø6 cm) i kedlen og derefter ud i rummet.

Mvh Kim

Reply to
Kim

Jamen hvordan i alverden skulle vi kunne vide det ? ;-) Det er jo en kedel.

Hint: God beskrivelse = gode svar :-)

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
Reply to
Orla Pedersen

Jeg var ikke klar over de to typer kunne forveksles - sorry.

Mvh Kim

Reply to
Kim

Jeg kan ikke forstå, hvorfor det ikke vil virke med en effekmodstand, da det vil sænke spændingen over motoren. Den afsatte effekt i modstanden er ikke noget problem (økonomisk) i og med at fyret ikke er i brug så ofte. Løsningen med modstanden er vel den billigste og simpleste at realisere?

Mvh Kim

Reply to
Kim

Hej!

Kim wrote: ...

Og? Det er _netfrekvensen_ der sætter hastigheden, og du får næppe kraftværket til at skrue ned til 30Hz ;o)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Hehe, jeg kan da prøve og ringe til dem.

Ok, jeg troede der var slip mellem netfrekvens og hastighed på motor.

Mvh Kim

Reply to
Kim