konverter 12v til 6v

Hej Gruppe

Det er ikke helt så enkelt som det lyder:

Min far har købt en VW Karman Ghia 1964, der er ombygget til 12 volt el-system.

Det eneste der ikke er ændret er viskermotoren, der stadig er den originale

6 volts motor. Og det er der nok en grund til: Der fås efter det oplyste IKKE en 12v motor der passer.

Så jeg skal have 12 volt DC reguleret til ned til forsyning af en 6 volts motor der bruger ca 15 A på 6 volt. Forbruget er selvfølgelig ikke konstant men startstrømmen de første par sekunder er ikke under 15 A.

Nogle forslag?

Kim Olsen

Reply to
Kim Olsen

En sådan motor bruger meget strøm, så en løsning med at lave en converter 12>6 Volt kan blive ret dyr ? Har du set om Mascot stadig laver/sælger den slags, for det har de gjort for efterhånden en del år siden ?

Måske 2 * 6Volts batterier og vupti du har et 6 Volts udtag. Eller et 12 Volts batteri med udvendige forbindelser mellen cellerne ? Det er også set at 12 Volts batterier er leveret med et 6 Volts udtag (fint lille spadestik i en brønd på toppen af batteriet)

Alternativt kunne man prøve et autoelektrofirma, måske en sådan motor kan vikles om ?

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

/Hans

Tak for dine forslag. Jeg vil tro at det koster en krig at få den viklet om, men løsningen med et

12v batteri med 6v udtag vil jeg jagte lidt. Skulle nogen have et link til sådan et batteri ville jeg være glad.

Kim Olsen

Reply to
Kim Olsen

Hej Kim

De håndøre det koster kan vel ikke afskrække folk der køre i veteranbiler ?

"Kim Olsen" skrev:

Det er næsten helt sikkert billigere at vikle den om, end at købe et special batteri.

Jeg har fået flere 12V motorer i "viskermotor størrelse" viklet om hos Brønderslev Elektro, det har kostet ca 300kr pr anker, og så er det lidt ligegyldigt om de har viklet tykkere tråd på, viklet dem dobbelt eller lavet andet fiksfaks for at få dem til at holde til mit brug.

Mvh Kai

Reply to
Kai

Det bliver døden for de akkumulatorer. Betænk dig, at cellerne "over" 6 volt bliver overladede med viskermotorens forbrug, og cellerne "under" 6 volt lige så meget underladet. :-/

--
mvh
Orla Pedersen

--

hej

Nu er det forhåbentligt MEGET sjældent at den kommer ud i regnvejr, så det med ladningen er jeg nu ikke så bange for. Men da Bosch har elektro værksted i Holbæk, vil jeg da spørge dem. HVis en omvikling kan gøres for 3-400 er det da løsningen, men jeg troede at det var meget dyrere...

hilsen

Kim Olsen (hvis eneste elektronikbaggrund er en fortid hos Brinck Elektronik - for en menneskealder siden)

Reply to
Kim Olsen

"Orla Pedersen"

Det har Orla desværre helt ret i.

Per

Reply to
|:>P

Hvis det med omviklingen glipper af den ene eller anden årsag, så prøv at kigge på de regulatorer der bruges til fjernstyrede biler mv. I gamle dage var det blot modstande, men i dag er de switchmode, dvs. energiafsættet er meget lille da den er en konvertering og ikke regulering der sker og der findes modeller der snildt klarer 20-30 A kontinuert og sikker endnu mere.

En anden mulighed er at slagte en udtjent akku-boremaskine el. lign akku værktøj, du kan sikkert få det smidt i nakken hvis du er lidt heldig (men sørg venligst for korrekt bortskaffelse af batteriet). Dem jeg har set har vist været 15 A regulatorer.

Mvh Mortenm

Reply to
Morten

Hej Kim

Hvis du kunne finde på at lave din egen smps, så kig på:

2-4 stk MAX797 med 4-8 stk effekt N-MOSFETs. Én MAX797 med tilhørende 2 mosfets kan levere 10A (måske mere?).

6V ud: MAX797: Step-Down Controllers with Synchronous Rectifier for CPU Power:

Citat: "... These buck controllers achieve 96% efficiency by using synchronous rectification ... # 96% Efficiency # 4.5V to 30V Input Range # 2.5V to 6V Adjustable Output ..."

De bør synkroniseres sammen via 4 faser fra en ekstern oscillator:

MAX797:

Citat: "...[side 16-17] The MAX797 can reduce interference due to switching noise by ensuring a constant switching frequency regardless of load and line conditions, thus concentrating the emissions at a known frequency outside the system audio or IF bands. Choose an oscillator frequency where harmonics of the switching frequency don?t overlap a sensitive frequency band. If necessary, synchronize the oscillator to a tight-tolerance external clock generator. ..."

har MAX797 varenr 540-4283.

Jeg ved ikke om disse n-mosfets er gode nok?

IRF2804SPBF 2mohm 6nF input C 651-8771 smd IRL3713SPBF (IRL3713LPbF logic-level) 3mohm 6nF input C 651-8951 smd IRF1104S 9mohm 3nF input C 469-1975 smd IRFZ48ZSPbF 11mohm 651-8923 smd IRFZ44EPBF 23mohm 543-2351

hilsen

Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Hej Kim

MOSFETtene skal være logic-level:

Citat: "... The two high-current N-channel MOSFETs must be logic-level types with guaranteed on-resistance specifications at VGS= 4.5V. Lower gate threshold specs arebetter (i.e., 2V max rather than 3V max). ... The best MOSFETs will have the lowest on-resistance per nanocoulomb of gate charge. Multiplying RDS(ON) x QGprovides a meaningful figure by which to compare various MOSFETs. Newer MOSFET process technologies with dense cell structures generally give the best performance. The internal gate drivers can tolerate >100nC total gate charge, but 70nC is a more practical upper limit to maintain best switching times. ..."

IRL3713LPbF er logic level og skal have flyttet typisk 75nC ladning per skift.

hilsen

Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Kim Olsen skrev:

Har du det svært med teknikken finder du da bare en 6v motor mere og sætter den i serie med den originale 6V motor, så kører det bare der ud af igen til billige penge. /KE Kofod.

Reply to
KE Kofod / 7100

Hej KE

Virker det også på to motore der ikke er belastet ens ?

Max skrev:

Ja, i det her tilfælde vil det, da der ikke er elektronik indblandet, så det vil nok køre upåklageligt, de 2 stk 6V DC motor vil ikke lave knuder. /KE.

Reply to
KE Kofod / 7100

Så kan den jo monteres i bagruden til at vinke til dem der kører bagved :-))

Nej det må vist blive et besøg hos Bosch. Jeg er heller ikke helt sikker på at min far synes om at det ikke ser originalt ud.

Bilen kan i iøvrigt se på min hjemmeside

Tak for de gode input til Jer alle og rigtigt god weekend.

Kim Olsen

Reply to
Kim Olsen

tilbage i 60'erne / 70'erne havde min far en "bobbel" som han selv ombyggede til 12 V system... eneste han ikke kunne få var netop viskermotoren... så den viklede min fars lillebror om... skal jeg evt. høre om det er noget der stadig findes papirer på eller?? Jeg forstår i hvert fald godt at han vil have den original... men ehh.. det er da vist ikke en original Karmann Ghia farve er det?? den er godt nok lidt for krads til min smag... :-)

--
mvh
Rasmus

"Max" skrev i en meddelelse news:4787f71b$0$15899$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

To motorer i serie virker lige som et differentiale. Hvis den ene løber meget let, går den anden i stå.

Erling

Reply to
Erling Nansen

"Erling Nansen" skrev i en meddelelse news:4788737b$0$2101$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Forslag

5 brokoblede 15A ensrettere i serie giver ca 6V spændingsfald. Husk køleplade da der afsættes 1,2*15 = 18W i hver og ISOLERING. Niels
Reply to
Niels Erik

Hej Erling

Jeg havde nok en mistanke om at de ikke ville fungere som idelle spændingsdelere.

2 stk 6v/55w lyspærer i paralell, fungerer, men det er heller ikke noen 'elegant' løsning
Reply to
Ståle Sæthern