Undgå spændingsdyk på forsyning til GPS på MC.

Jeg har en lille Garmin GPS som jeg forsyner fra mc'ens 12V. Den kan ifølge garmin

kunne køre på 10V. Den er opgivet til at kunne køre op til 18timer på 2AA batterier. Det er så uden backlight men antag at det er 2200mAh den kan formøble på 18 timer er det ~120mA den trækker.

Mit problem er at når jeg bruger starteren så dykker spændingen for meget og den slukker. Det er ikke en løsning at sætte batterier i - Den kan ikke lade på dem og den har en tendens til at at miste forbindelse til batterierne pga vibrationer.

Min ide var den simple at sætte en diode og en kondensator på forsyningen. Altså så jeg "lader" kondensatoren fra fra mc'en og den kan strømforsyne gps'en når spændingen midlertidigt dykker et par sekunder.

Der skal vel også en modstand i serie med dioden som strømbegrænser ? Er ideen det helt tosset ? Nogen ideer til størrelse af modstand og kondensator ?

Alternativt er at lave en 12 til 5 volt og forsyne den via usb stikket - men når den kan køre på 10V burde der jo være plads nok til lidt spændingstab ..

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
Reply to

Anders Majland skriver:

Næh

Næh

Hvor længe er den om at starte ?

Lad os sige 2 sekunder.

Du kender tau (RxC) som er den tid afladningen af kondensatoren bruger for at nå ned på ca 37% (4xtau = 100 %). Det er en eksponetiel kurve, så du skal bruge ca 1/4tau for at holde den kørende vil være mit bud. Modstanden i tau er din GPS. Det er ca 120mA (mål det!) ved 12 volt eller ca (R=U/I) 100 ohm.

Det vil sige at du skal bruge en tau på 8 sekunder og kender din 100 ohm, så er det bare baglæns matematik: C = tau/R eller 8/100 hvilket giver 80mF (en ordentlig basse selv ved 12 volt).

Hvad med en ekstra akku ?

"Klaus D. Mikkelsen"

Snippet udrewgningen

Så stor en kondensator har jeg nok ikke i skuffen ...

Kiggede lige ved RS: 0.068 16V fra ~115 excl moms og lidt større 0,1F 16V 255-0119 201,15kr

Men som du skriver jeg må hellere lige få målt det relle strømforbrug

Evt også i form af en "batterie eleminator" som

Det er vel også bare en "stor" kondensator

/A

Reply to
Anders Majland

"Anders Majland" wrote in news:47f3ad83$0$2105$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk:

Hvis du sender mig en frankeret svarkuvert, så skal du få en lille DC-DC converter, jeg har liggende. Den skal have mellem 8,4 og 36 volt ind og så giver den 15 volt ud, 6W. Den hedder 20IMX7-15-8M og er fra power-one.com

Mvh. NKJensen

Reply to
Niels Kristian Jensen

Hej Anders

Vi havde i firmaet samme problem med en Ap radio i en bil. Den slukkede også, hvilket irriterede os alle. Jeg kender ikke rx-forbruget, men mon ikke 2-300 ma. En diode + en lyt på 20000 uf klarede sagen, og alle var glade.

Claus (7900)

Reply to
Claus Skovbo

Niels:

Tusind tak for tilbudet - men vil dens output ikke også droppe hvis indgangsspændingen dropper under de 8,4 volt. jeg har ikke haft et skop på men det er en lille 14Ah akku og starteren trækker alt hvad ledninger kan levere for at tørne den. Så det kommer nok dernedaf.

Btw hvor i landet er du - hvis jeg kommer i nærheden vil det jo være hurtigt at prøve.

Claus:

Så jeg er ikke den første med ideen - det øger jo chancen for at det virker ...

Mvh Anders Majland

Reply to
Anders Majland

Anders Majland skriver:

Nej, har tidligere brugt det i en bil....

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Den eneste grund til at komme en modstand i serie med dioden, er for at beskytte den, hvis du bruger en mega kondensator.

En 10 Mf + en diode brude være nok da det kun er meget kort tid spændingen dykker meget pga. startstrømmen.

Hvor i landet er du ?

Ole Mogensen

--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/
Reply to

"Anders Majland" wrote in news:47f3e865$0$2093$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk:

Jo, det vil den.

2950 Vedbæk eller 2450 KBH SV

Det vil virke, det er kun et spørgsmål om hvor stor lytten skal være.

Reply to
Niels Kristian Jensen

Kbh & Viborg - og frem/tilbage derimellem (arbejdsramt i kbh)

Mvh Anders Majland

Reply to
Anders Majland

Jeg skal se hvad jeg har liggende, mener at jeg har nogle

10mF, et par stykker af dem + en diode pakket vandtæt ind, med et par stik burde virke. Du skal lige forbi Lyngby.. så ka' du jo også se mit Guzzilla projekt.

Ole Mogensen

--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/
Reply to
Ole

"Anders Majland" skrev i meddelelsen news:47f3ad83$0$2105$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Er du sikker på at problemet ikke ligger i stedet du får de 12volt fra? Hvis du ikke allerede har gjort det så træk en ledning direkte til batteriet...

Reply to
Brian Axelgaard

Det er stort set fra batteriet - der er kun et relæ imellem (Som jeg btw bør sikre ikke slukker pga spændingstab ... Tror det nu ikke for så ville jeg vel høre det klikke )

Reply to
Anders Majland

Meget gerne - jeg er formodenligt i kbh igen fra tirsdag (på vej hjem nu). Har lige kigget i "rodekasserne" på arbejde og der var ikke lige nogen store.

Jeg skriver (email) når jeg kommer i nærheden.