Trebam pomoc oko super heterodinskog radioprijemnika (teorija)

Pozdrav i hvala unaprijed na pomoci,

dobio sam 3 teoretska zadatka za rijesiti, dio vezan za uControlere i C znam rijesiti jer mi je vezan za struku, ali ovaj dio oko AM prijemnika ne znam pa bih molio pomoc jer vjerujem da ovdje ima ekipe kojima je to u malom noktu.

Zadatak glasi ovako:

*** ZADATAK *** Koristeci blokove u prilogu potrebno je nacrtati blok shemu super heterodinskog radio prijemnika AM radio signala sa dva medustupnja na 10,7 MHz i 455 kHz. Centralna frekvencija AM signala iznosi 433 MHz, a sirina spektra 32 kHz. Potrebnoje izracunati granicne frekvencije filtara i frekvencije scilatora. Pretpostaviti da je na ulazu doveden samo trazeni signal a ostatak spektra je prazan. *** END ***

Nemam prilog sa blokovima, ali pretpostavljam da treba nacrtati ovu predzadnju sliku sa ove stranice:

Koliko sam shvatio iz teksta, prvi oscilator bi trebao biti 10,7 MHz udaljen od 433 MHz, a drugi bi trebao biti 455 kHz udaljen od 10,7 MHz + 32 kHz ... filteri bi trebali odvojiti sve iznad 10,7 MHz + 32 kHz, te iznad 455 + 32 kHz ... ili mozda ne?!

Uglavnom, nije moje podrucje pa ako nekome nije problem da mi rijesi zadatak sa par rijeci da znam zasto je to bas tako rijeseno.

Hvala jos jednom unaprijed, LP!

--
Goran.
Reply to

Frekvencija prvog LO je za 10,7MHz manja od ulazne, a drugog za 455KHz manja od 10,7 MHz.Dakle, iza prvog miksera ima? prvu meðufrekvenciju od 10,7 MHz, a iza drugog 455KHz. Nakon toga signal ide na izbor demodulatora, a na polo?aju ssb jo? ima selektor za USB (gornji) ili LSB (donji) boèni opseg. Preporuèujem ti "Priruènik za amatere i tehnièare" pokonjog Bo?e Metzgera. Pozdrav, Pikec!

Reply to
ipikec

Oh, odlicno ... a filter onda reze iznad 422,332 MHz i iznad 10,6865MHz ? Ili se ne racuna onih 32kHz?! I jel se reze samo prema gore ili i dolje? Ma nesto sam nabrzinu proguglao ali nisam bas najbolje pohvatao sta i kad a kako mi inace ta tema nije poznata mislim da bih morao puno toga prije prouciti da znam o cemu se tu radi. Posto je moja domena uControleri i opcenito ta digitalna elektronika onda mi je ovo spansko selo.

Reply to
Goran

vrlo dobra knjiga malo manje teorije

Reply to
Darko_swl

Evo ti sve varijante u jednoj

Na ulazu vf pojacalo pojacava ulazni signal. U ovom tvojem hipotetskom slucaju ono nije nuzno jer ne navodi se nivo signala ni prisustvo stranih signala koje bi trebalo filtrirat. Dakle mozes ga izbacit. U stvarnom slucaju to pojacalo pojacava 10-20 dB i ima sirinu oko 5 % opsega od 443 mhz.

Signal dolazi na mikser koji 443 MHz konvertira na 10,7 MHz. Pri tomu moze biti koristena frekvencija lokalnog oscilatora visa za 10,7 MHz i niza za 10,7 MHz od 433 MHz. U ovom slucaju to nije bitno, ali da frekvenciju prijemnika treba mjenjat, bolje je da je niza za 10,7, jer tada porast frekvencije lokalnog oscilatora prati porast prijemne frekvencije, u suprotnom bi bilo obrnuto. Zato se u praksi koristi niza frekva LO.

Na izlazu mixera imat cemo 10,7 MHz ali i zbroj prijemne frekve i oscilatora. Filter 10,7 MHz ocisti ovu drugu. Njegova sirina mora biti 32 ili vise khz da propusti ono sto mora. U praksi je to glavni selektivni filter, iako selektivnost odreðuje jo¹ i MF pojaèalo, ono je u praksi tuplje, a za 10,7 MHz postoje gotovi kvarcni filteri.

Signal 10, 7 MHz dolazi na drugi mixer koji ga treba konvertirati na 455 kHZ. U tu svrhu moze se koristit lokalni oscilator sa frekvencijom 455+10700 ili

10700 - 455 khz. Svejedno je, ali u praksi ima standardni kvarc 10,245 KHz za kupit.

Na izlazu drugog mixera je frekvencija 455 KHz i frekvencija koja je za frekvu lokalnog oscilatora veca od 10,7 MHz. MF pojaèalo pojaèava samo 455 khZ, a ova veca ne prolazi. Sirina opsega na 455 KHz treba biti 33 ili vise kiloherca da propusti trazenu sirinu kanala. Ta sirina je selektivnost prijemnika, i mora biti siroka barem koliko priroda signala zauzima. Nepozeljno je da je veca od potrebne sirine jer raste sum, koji je umnozak sirine i bolcmanove konstante, a i sirina preko treba za druge kanale.

Pri tomu je svejedno da li ce se sirina postic filterom 10,7 MHz ili sa 455 KHz, ili sa oba. U praksi je to na 10,7 MHz za profesionalne prijemnike jer imaju kvarcni filteri koji su vrlo strmi na 10,7 MHz dok keramièki filteri na 455 khz nemaju tu strminu, a izgradnja kvarcnog na 455 je jako sklupa.

Iza MF pojacala AM demodulator demodulira 455 khz, i nebitan je tip AM modulacije, je li to jednobocni, dvobocni, sa ili bez nosioca, to se u zadatku ne trazi, zna se samo da trazi sirinu 32 khz. Ne trazi ni fazu signala pa si mozemo dopustit upotrebu frekvencije LO bilo nize bili vise. Konkretno, kad bi imali jedan od oscilatora na visoj frekvi osim na nizoj, prirast frekvencije ulazne 433 MHz rezultirao bi promjenom na nize frekvencije 455 kHz, dakle obrnuo fazu FM signala, uzrokovao zamjenu polozaja USB i LSB signala kod jednobocne AM modulacije.

--
Pozdrav !
http://paramedia.ath.cx

Ovisi! Npr. za srednji AM-val se koristi vi¹a LO ( inaèe bi lokalni oscilator trebao raditi od 100 kHz do 1200 kHz). Isto tako èesto i za FM ( prijem 88-108) jer treba U®I relativni opseg LO-frekve....

Tocno

--
Pozdrav !
http://paramedia.ath.cx

Odlicno! Hvala svima na pomoci! Ovo sto sam dobio je vise nego savrseno! ;) Hvala!

Reply to
Goran