sense relej - dizajn?

stvar je ovakva;

solarni panel > regulator > baterija > UPS....koji je uredno prikopèan na na

220 mre¾u...ALI!!!!!!!!

ideja je da UPS stalno radi preko baterije (solara) ...i da je zapravo 220 mre¾a kao BACKUP u sluèaju tj kada solarni panel odnosno baterija ne mo¾e vi¹e drajvati UPS....a to bi vjerojatno bilo preko noæi...

i sad je kao ideja da bi trebalo izmisliti sensing elektroniku koja bi pratila "napon" na solarnom panelu, odnosno na bateriji...koji ukoliko padne ispod neke vrijednosti (recimo, ispod 11.2V) bi relejem automatski bilo prebaèeno na 220V iz mre¾e...

panel sustav sadr¾i 6 panela po 230W...i ovo sa ovim UPSom bi samo bilo ne¹to sa strane, izdvojeno od sustava.....taj bi UPS kakti "krao" malo solarne struje...odnosno preko njega bi se vrtila nekakva mala pumpica od cca 50tak Watta....bla,bla...nemam pojma niti me interesira taj dio....nekaj za vodu da vrti...

jel ima ko kaj u glavi ili mo¾da èak nekaj gotovoga pa da se da prilagoditi potrebama?!?

Reply to
Gagi-9a6aag

Ajmo jo¹ malo zakomplicirati: Baterija pala na 11,2V, prebaci se na mre¾nih 230V, ali za recimo pol ure nestane mre¾e, a baterija PRAZNA!?

Vidi:

Metoda je bolja od tvoje zami¹ljene, iskori¹tava se dvostruko sposobnost regulatora.

Za¹to pravit poseban punjaè za akiæ i preklapanje, kad veè imamo regulator.

Solarni regulator nije serijski regulator, njegova sposobnost je da puni akumulator i kad je napon iz èelija znatno manji od napona potrebnog za punjenje akumulatora, on digne napon, recimo sa 7V na 13V, naravno uz manju struju, poku¹ava maksimalno upumpat raspolo¾ivu snagu iz èelije u akumulator po principu da raspolo¾ivih recimo 7V 2A pretvori u 14V i puni sa 1A.

To znaèi da je regulatoru sasvim dosta recimo 10V i ako tih 10V mo¾e dat ¾eljenu ili èak maksimalno dopu¹tenu struju punjenja.

Nacrtani sklop radi na principu da u regulator ulaze dva napona, a izvori su meðusobno izolirani diodama. Jedan izvor je èelija, drugi trafo iza kojeg je grec i kond za filtriranje reda 10 000 mikrofarada, dakle klasièni ne stabilizirani ispravljaè. Ulogu stabilizatora èe ionako preuzet regulator, ¹to èini i kod èelije, i to u puno ¹irem rasponu.

Napon na sekundaru trafa treba biti ¹to je ni¾i moguæi a da je regulator sposoban punit ¾eljennom strujom akumulator. U tu svrhu napravit trafo sa izvodima recimo na 6,7,8,9 V i odabrat napon. Elektrolit èe jo¹ podiæ napon za nekih 10-20 % pod teretom, zato poèet sa

6v. Zasto sto ni¾i? Kad je napon èelije veèi od tog napona, regulator vuèe struju iz èelije, a ne iz trafa, trafo je tada u leru, i potro¹nja mu je zanemariva, do 5w za 200w trafo. Po mojoj procjeni idealno bi bilo da na elektrolitu bude 9-10V jer èeliji kad napon padne ispod toga, snaga èelije je ispod 10% njene nominalne snage. Ako ba¹ hoèe¹ i tih 10% snage èelije iskoristit, napon trafa treba jo¹ smanjit, ali to tog iznosa do kojeg æe regulator biti sposoban punit akiæ ¾eljenom strujom. Dakle preklapanje nije potrebno, ni¹ta ne treba¹ ukljuèivat iskljuèivat, montiraj i zaboravi.

Nedostatak je gubitak do 1V na diodi, ali to je onda kad ionako ima puno sunca. Moguæe ga je izbjeè mosfetom, ali ne bi komplicirao, da ne spali¹ èeliju.

Sada jo¹ jedno svojstvo regulatora i punjenju akièa. Princip se malo razlikuje od punjenja punjaèem iz Peveca. Punjaèem iz Peveca mo¾e¹ uni¹tit akiè ako ga se prepunjava ili puni pre jakom strujom.

Regulator ima strujni i naponski limit koji ¹titi akumulator, i dr¾e se preporuka proizvoðaèa akumulatora. za princip float punjenja.

To znaèi da je napon postavljen na 2,42V po èeliji 14.5V za 12V akiæ, , struje uzima koliko mu treba, dopunjava se a ne mo¾e se prepunit, jer akumulator je pun kad dostigne 14,5V, ali je max struja punjenja ogranièena na iznos reda 25% kapaciteta , znaèi 25A za 100Ah akumulator. Time potpuno prazan akumulator, bi kod 2,42v punjenja po èeliji povukao vrlo jaku struju, pa je ogranièena. Kad se napuni, ne treba skidat sa punjaèa ili regulatora, on vuèe samo minimalnu struju curenja, to jest stalno se odr¾ava.

Reply to
Petar Bjelèiæ

gle...èovjeku obja¹njavam pune 32 minute preko telefona da su to besmislice....ali on ba¹ ¾eli "u¹tedjeti" na tih 50tak Watta kaj bi mu laufalo 24/7/365.....ne znam kaj da mu ka¾em...mogu jedino mu reæi nek odje....

on bi rado koristiti energiju iz solara kao primarnu...a 220 da mu bude "backup"...

Reply to
Gagi-9a6aag

Evo ti shemica na binse, na brzinu sam izraèunao. kad napon na X1 padne ispod 11.2V relej æe iskljuèiti a onda èeka da ponovo poraste na 12V (da se ipak malo napune) i tu ga ukljuèi. Ako ¹to treba pitaj.

Reply to
coin

Jo¹ treba dodati i neki kondenzator kako ne bi bilo '¹kljoc-¹kljoc' kod promjene optereæenja u rubnom podruèju?

"Petar Bjelèiæ" wrote

jednostavno ko pekmez.....ali! jedno pitanjce...

kako æe se pona¹ati baterija s obzirom da æe struja pra¾njenja konstantno biti oko 7-8A ...naime, regulatori su manje vi¹e dizajnirani za 10-15A i ko¹taju oko 150kn ¹to je prihvatjliva cijena....no, ono kaj mene brine je, DOPUNJAVANJE.....meni treba opcija sa kojom bi se UPS konstatno pogonio i imao izvor od cca 8A struje....bilo da radi na solar+regulator , bilo da radi na ext. trafo+regulator...

osim, ako sam dobro shvatio....ja bih mogao dizajnirati taj trafo na recimo

10V i 15A...da bih na izlazu regulatora mogao osigurati cca 14V i 8A...kojim bi se UPS pod teretom uredno napajao.....a akumulator izmeðu regulatora i UPSa bi zapravio glumio "kondenzator" ...odnosno backup koji bi se dopunjavao i slu¾io u trenucima kada je solar mrtav, a niti 220 mre¾a ne radi?!?!

jesam li si ja to dobro zamislio?!

Reply to
Gagi-9a6aag

"coin" wrote

interesatno..

pitanje....a èime napajam taj sklop...da bi komparator radio mora imati konstantan i neovisan stabilizirani izvor napajanja od 12V ?!?! i...gdje bih morao postaviti potenciometre da bih mogao odrediti gornji i donji naponski limit za preklapanje...?

ako ¾elim postaviti veæi napon za preklapanje, mora li shodno time i napon napajanja sklopa biti veæi za toliko?!?...dakle..ukoliko ¾elim da mi preklopi natrag na baterijski re¾im rada tek kada napon dosegne 13V...

iskreno...Petrovo rje¹enje mi je zgodnije iz razloga ¹to nije relejno i ne optereèuje bateriju toliko koliko bi ovaj princip....ali bih ovo mogao iskoristiti u kombinaciji sa Petrovim prijedlogom...s time da bi ovaj sklop iskljuèivao solarno napajanje i ukljuèivao napajanje UPSa direktno iz 220 mre¾e...

hmm...moram jo¹ malo mozgati....

obje ideje su mi interesatne...

Reply to
Gagi-9a6aag

Regulator bi trebao odr¾avat konstantnim napon akumulatora na 14,5V, a UPS neka ga prazni sa 7A. Ako regulator ima strujni limiter na 10A, od nula do 3A æe se punit akumulator, ovisno o ispra¾njenosti, bez obzira ¹to ga UPS prazni sa 7A. Dakle to je ono ¹to tra¾i¹.

Samo nisam siguran da ba¹ za 150kn ima solarni regulator, znaèi takav koji æe podiæ napon ako treba, i opteretivosti 10-15A. U svakom sluèaju isplati se kupit i dvostruko-trostruko skuplji nego da sam poku¹a¹ iza trafa napravit svoj regulator koji neæe prepunit akiæ ni uni¹tit ga prejakom strujom. Akiæ ko¹ta barem dvostruko od dobrog regulatora, i sa regulatorom se ne treba zajebavat.

Trafo nek ima barem 30A, jer kod uzmimo 7V iz trafa, regulator æe povuæi struju od 14A iz trafa da pogoni samo UPS sa 7A. Ako je akiæ prazan, regulator æe ga poku¹at nabijat strujom maksimallnom kojom mo¾e, i ako je ona 15A,

7A tro¹i UPS, 8A u akiæ, 15 ukupno, iz trafa èe povuæ 30A. Ako trafo nije dimenzioniran za 30A, regulator æe ga optereèivat prekomjerno, ru¹it èe se napon, i poku¹at izvuè maksimum iz trafa, i spalit ga. Trafo dimenzioniran na recimo 15A mo¾e u kratkom spoju dat vi¹e od 50A. UPS èe ga recimo opteretit sa 40A jer kod te struje napon recimo padne na 4V, i trafo gori. Regulator ne ¹titi ono ¹to je iza njega. To on nemilosrdno optereèuje izvlaèeæi maksimum raspolo¾ive snage, jer to je regulator za solarnu èeliju. Tu ulazna i izlazna struja nisu iste ko kod serijskog regulatora. Dakle trafo mora biti dimenzioniran da izdr¾i snagu na koju su regulatoru postavljeni limiti na izlazu. Ako su oni na 14,5V 15A, P=217W, trAFO NA 7V mora moæ dat tu snagu, a ta povuèe struju 31A.
Reply to
Petar Bjelèiæ

Ne treba. Mo¾e iæi od 9 pa na gore do cca 15. U stvari mo¾e¹ njegovo napajanje i X1 (mjereni napon) vezati skupa na plus baterije UPS-a.

Jedan u seriju sa R4 i jedan u seriju sa R5.

Ne treba. R1 i R2 dijele mjereni napon na pola a D1 je referentni napon. Minimalni napon napajanja treba biti dovoljan da odr¾i Zener u radu, a to je par volti preko 5.6 koliko ona dr¾i, odokativno 9V je minimum.

Ok, ti bira¹. Ako ba¹ ¾eli¹ utuæi vrijeme i novac da napravi¹ megalomansku konstrukciju za jednostavan problem nitko ti ne brani. Ja sam ti ponudio rije¹enje od par kuna i 15 minuta posla ;)

Reply to
coin

Zgodno zami¹ljeno meðutim ima¹ jednu gre¹ku u koracima. Naime, æelije koje su danas na tr¾i¹tu (polikristalne, monokristalne i amorfne silicijske) imaju fiksan napon i to 0,5V po jednoj æeliji. Jeftini paneli koji su danas na tr¾i¹tu na izlazu imaju fiksno oko 17V tako da je upitno sve ovo. Mo¾da si mislio na neke druge æelije kojima je napon proporcionalan osvijetljenosti? Ja za takve ne znam, mo¾da postoje ali 100% sam siguran da Gagi ne misli na takve. Drugo, regulatori po 150 kuna koje Gagi spominje su PWM regulatori koji to sjeckaju na potrebnu vrijednost (postoje i MPPT regulatori koji iskoriste ba¹ sve ¹to dobiju iz panela no oni su vi¹estruko skuplji).

Reply to
coin

Nema te èelije kojoj napon ne ovisi o jaèini svijetla. Onda bi i u mraku davala isti napon. Na spomenutim èelijama napon ne ovisi rapidno o jaèini svijetla, ali samo na ne optereèenim, snaga ovisi rapidno, to jest struja, odnosno unutra¹nji otpor. Time na optereæenoj èeliji napon jako ovisi o svijetlu.

Regulatora ima svakakvih, a za solarni sustav se podrazumjeva da ima karakteristike koje sam naveo. Ne isplati se u¹tedit 500kn na regulatoru, i izgubit 50% energije za èiju nadoknadu treba poveèat broj èelija i proæ 10 puta skuplje. PWM regulator ima veliku iskoristivost, istina ovisno o spoju, a i MPPT koriste PWM.

Reply to
Petar Bjelèiæ

S tobom nikad dosadno, uvijek mi popravi¹ raspolo¾enje :))

  1. Pogledaj malo krivulju æelije (napon o osvijetljenosti). Napon je skoro pa linearan dok god je æelija osvijetljena. Drugo je pitanje koliko je struje sposobna dati.
  2. MPPT koristi PWM ali uvjetno. To jo¹ malo prouèi, opet brza¹ a to te je veæ puno puta ko¹talo...
  3. S obzirom da je Gagi naveo cijenu regulatora od 150 kuna. Znajuæi njega i èitajuæi opis posla u kojem investitor ¾eli u¹tediti 50W, ako sam dobro shvatio sasvim je izvjesno da æe koristiti PWM jer mu je MPPT preskup. Kako æe obièan PWM iz napona manjeg od napona baterije uspjeti napraviti napon potreban za punjenje?
  4. S koliko si se solarnih sustava sreo u ¾ivotu? Pitanje je onako, èisto da znam na kojoj razini govorimo. ©to se mene tièe, upogonio sam do sada 4 kuæna sustava koji uspje¹no prodaju struju HEP-u (sic) i nekih 30-tak brodskih s kojima su sve i jedan naruèitelj 100% zadovoljni.
  5. Za¹to ja ovo radim? Pa eto, poku¹avam odr¾ati da se hr.sci.elektronika ne pretvori u hr.rec.elektronika. Èini mi se beznadno ali eto, u nadi je spas...

Ima¹ sad opet 12 sati za razmi¹ljanje, wiki i google prije no ¹to po¹alje¹ odgovor. Sretno.

Reply to
coin

Dobro, onda ja odoh.

Reply to
Petar Bjelèiæ

"Petar Bjelèiæ" wrote

a je bi ga deèki....ja uredno èitam va¹a izlaganja...nemojte se "inatiti" ...obojica ste vrlo detaljni i konstruktivni, ¹to je iznimno pohvalno i po¾eljno na ovakvim grupama....devijacije u rje¹enjima i razmi¹ljanjima su zapravo pozitivne....u protivnom se konstruiranje sklopova ne bi zvalo ; DIZAJNIRANJE....., nego egzaktno protokolarno kontruiranje....

coin je rekao da je 1+3=4 Petar je rekao da je 5-1=4

ja u oba sluèaja vidim toèno rje¹enje....a iz svega toga ja bum izveo da ispadne kao 2+2=4

ku¾ite... :))

Reply to
Gagi-9a6aag

:)