Årlig kassettbandsvård

Bör man spola sina kassetter fram och tillbaka varje år?

Re: Årlig kassettbandsvård

Det bästa är om man spelar dem i låg fart.
Band bör inte förvaras spolade eftersom bandvarven då lindas upp ojämnt.

Re: Årlig kassettbandsvård

Menar du att det skall vara lika många varv på varje spole?

Re: Årlig kassettbandsvård

Nej.
När man spolar i hög fart blir det luft mellan varven och det gör
att bandet lindas upp lite skevt och det är inte helt bra i längden.
På mina rullband har jag gjort så att jag måste spola först för att
sedan kunna spela dem. När jag spelat till slutet är det bara att ta
ur rullen och då är det väldigt fint upprullat och det är bra för
lagring. Band skall helst lagras svalt i jämn temperatur och torr luft.
Magnetband brukar dessvärre förstöras på grund av någon kemisk process
så att det mekaniskt kärvar mot tonhuvudena vid spelning och det
brukar orsaka ett pipande ljud på grund av friktionen och ljudet från
bandet låter därmed illa.
Tipset är att kopiera över alla banden du vill spara till USB-minnen
eller något liknande eftersom magnetband plötsligt kan bli oanvändbara.

Re: Årlig kassettbandsvård

Man bör snarast konvertera dem (liksom alla gamla videokassetter) till något
digitalt format, eftersom de obönhörligen blir sämre för varje år
(partiklarna tappar gradvis sin magnetism vilket i första hand påverkar
diskanten). En annan sak som talar för konvertering är att det kommer att
bli allt svårare att få tag i kassettbandspelare.

Väljer man trots allt att ha dem kvar, bör de spelas (inte snabbspolas) en
gång per år. Har man en "proffsspelare", lär det gå bra att spola också.

Re: Årlig kassettbandsvård

Ändå, kan jag överraskas av att tycka att 30 år gamla kassettband går
att lyssna på med god behållning (med få undantag).

Naturligtvis passar också jag på att spela in dem på datorn... Men vad
vet vi om lagringsbeständigheten på dessa digitala medier? Kommer de att
fungera om 30 år? Några CD:n jag brände för fem år sedan med musik i
FLAC format har nu visat sig vara korrupta ;( De är brända som data-cd.
--
Kjelle

Re: Årlig kassettbandsvård
@news.albasani.net:

att

Det vi vet är att de förstörs men fördelen med digitala media är att det
är relativt enkelt att skapa en identisk kopia av materialet. Något man
naturligtvis skall göra regelbundet för att vara på den säkra sidan.

Sedan så bör man naturligtvis se till att ha säkerhetskopior, lagrade på
annan plats än där originalet finns, av sådant som är oersättligt.

/RE

Re: Årlig kassettbandsvård

Du behöver inte oroa dig för regeringen har infört avlyssning utav hela
internet så allt finns i deras datorer. Sedan att de själva knappt får
igång en dator spelar ingen roll för de vill ändå bara hitta något skäl
att begå övergrepp emot dig eller trodde du FRA skulle kunna gynna dig
på minsta vis?

Re: Årlig kassettbandsvård

När kommer "Absolute FRA Hits Vol 1"?

Re: Årlig kassettbandsvård

När Spotify har sammanställt sin övervakning av FRA.

Re: Årlig kassettbandsvård

(snap)

På kassett?

Re: Årlig kassettbandsvård

Förmodligen kommer den på server.

Re: Årlig kassettbandsvård

ApropE5% det - finns det nE5%gon stans dE4%r man kan hitta en hederlig
gammal freestyle/walkman att infF6%rskaffa?

Re: Årlig kassettbandsvård

Här kanske?
http://www.tradera.com/Hemelektronik-17

--
Kjelle

Re: Årlig kassettbandsvård

(snap)
http://www.sony.se/product/paw-cassette-walkman
http://www.kjell.com/?item33%511&path68%00000,6900000,8105000

Re: Årlig kassettbandsvård
Sat, 24 Apr 2010 23:43:34 +0200, M.O.B. i L. ba:

Absolut. Köper man nya blir det bara nya avgifter till
Copyswede.

Charlie.

Site Timeline