zepsuty zasilacz - ładowarka z komórki

witam

Co prawda ładowarka z komórki kosztuje 10zł, ale ostatnio mi się bez
przyczyny dwie spaliły. Mam ochotę je naprawić. czy jest coś co
zazwyczaj w tych ładowarkach "pada", czy niema reguły? Dało by się to
jakoś prosto naprawić? ( w sensie dostępność części) jedna to blue star,
a druga jakiś no name, ale w porządnej obudowie.

ToMasz

PS może macie propozycje jaki zasilacz/ładowarkę kupić, dorobić wtyczkę
i mieć spokój do końca życia?

Re: zepsuty zasilacz - ładowarka z komórki

Oryginał do danego modelu.

Re: zepsuty zasilacz - ładowarka z komórk i
mam w mieszaniu 3 telefony i 2 bluuetoty. razem 4 inne gniazdka. pech
może, ale jakoś tak to wypadło ze 2 ładowarki w pracy, trzecia padła.
tak wiec wypadałoby kupic 3 oryginały..... Wpadłem na pomysł zeby kupić
przelotkę usb -10 kabli. działa, znaczy przelotka, bo zasilacz już nie....

ToMasz

Re: zepsuty zasilacz - ładowarka z komórki
Hello ToMasz,

Zrobić samemu. Na porządnych częściach.

"Naprawiałem" ostatnio zasilacz do wzmacniacza antenowego. Klasyka z
transformatorem. Wewnątrz kondensator elektrolityczny 100uF/25V. Też
wysechł.

Re: zepsuty zasilacz - ładowarka z komórki

Naprawic chcialem znajomym, tez im padl ("znikla telewizja, szumi") ale okazalo
sie ze padlo chinskie trafo, uzwojenie pierwotne oczywiscie. No coz nowy 7zl,
teraz paragonu nie wywala to bedzie mozna reklamowac :]

Re: zepsuty zasilacz - ładowarka z komórk i
czyli jeśli w moich padło "pierwotne" w trafo, to pomiedzy  bolcami
wtyczki będzie opór = nieskończoność?

ToMasz

Re: zepsuty zasilacz - ładowarka z komórk i

A w temacie "zrobić samemu na porządnych częściach" to co byś proponował
zamiast tego elektrolitu, aby zasilacz bezstresowo pochodził 50 lat?
Tantal? Nie wyschnie przecież. A może garść ceramicznych 10u - też
praktycznie wieczne rozwiązanie.

Re: zepsuty zasilacz - ładowarka z komórki
ja bym zaproponował zamĂłwienie trafa specjalnego 4VA  400V/22V
za nim mostek i 5 szt 22uF; 25V; X5R; ¹20%; SMD; 0805; -55á125°C
oraz klasyczny LM78L12 :)
--
pzdr, j.r.

Re: zepsuty zasilacz - ładowarka z komórki

Czyli tak jak myślałem - garść ceramicznych.

Nie wiedziałem tylko, że w rozmiarze 0805 potrafią już wcisnąć 22uF. A
tantal nie będzie lepszy (a przy tym tańszy)? Również długowieczny i nie
wysycha, a tutaj ekstremalnie mała rezystancja 5 połączonych równolegle
ceramików nie gra dużej roli w końcu.

Ja zamiast 78L12 dałbym 78M12. Może duży ale na 100% nigdy się nie
przegrzeje. Niewiele droĹźszy od 78L12. A dlaczego trafo na 400V? Czy
230V/12V nie jest wystarczająco długowieczne dla "wiecznego" zasilacza?

Re: zepsuty zasilacz - ładowarka z komórki

http://www.tme.eu/html/PL/kondensatory-ceramiczne-smd-firmy-samsung/ramka_193_PL_pelny.html

za 5 szt złotówkę w detalu to chyba nie za dużo?

    Tylko Ĺźe 78L12 zabezpieczy się przy 150mA zabezpieczając trafo
przy przeciążeniu a 78M12 zagotuje trafo jeśli nie ma termika.
    Niestety :(
    Osobiście uwaĹźam Ĺźe juĹź nie. Widziałeś moĹźe na własne oczy rozmiary
typowych transformatorĂłw stosowanych w latach 70 czy 80?
Obecnie są one obdarte z miedzi a nawet żelaza jak tylko się da.
Małe trafa grzeją się podobnie obciążone w 10% jak i w 100%
przez co elektrolit obok nich wysycha.
    Prąd jałowy transformatora EI 160VA obecnie produkowanego przez
Indela
jest porĂłwnywalny z  prądem jałowy transformatora EI 300VA z lat 80.
    Osobiście miałem okazje podziwać trafa 230V/40V zamĂłwione u mnie w
firmie
jako trafa z małym prądem jałowym, przyszły jako 400V/69V.
Były 2 razy cięższe i o 50% wiekszej objętości od handlowych:)
--
pzdr, j.r.

Re: zepsuty zasilacz - ładowarka z komórki

http://www.tme.eu/html/PL/kondensatory-ceramiczne-smd-firmy-samsung/ramka_193_PL_pelny.html
Ciekawe, Ĺźe CL21A226MQQNNNE ktĂłry tu jest na 25V w karcie katalogowej:
http://www1.futureelectronics.com/doc/SAMSUNG/CL21A226MQQNNNE.pdf
ma 6.3V
P.G.

Re: zepsuty zasilacz - ładowarka z komórki
http://www.tme.eu/html/PL/kondensatory-ceramiczne-smd-firmy-samsung/ramka_193_PL_pelny.html
prawdę mówiąc nie sprawdzałem w notach katalogowych tylko skorzystałem
z wyszukiwarki TME, już napisałem do nich żeby sprawdzili opis i
poprawili.
--
pzdr, j.r.

Re: zepsuty zasilacz - ładowarka z komórki

http://www.tme.eu/html/PL/kondensatory-ceramiczne-smd-firmy-samsung/ramka_193_PL_pelny.html

A mnie zadziwił drugi koniec tej listy.
Po co się robi kondensatory mniejsze niż kilka pF?
Taki np. 0,5pF czy 1pF. Nigdy w żadnym projekcie nie widziałem aby były
do czegokolwiek przydatne pojemności tego rzędu.

Re: zepsuty zasilacz - ładowarka z komórki

Może homeopatyczne?

Re: zepsuty zasilacz - ładowarka z komórki

Bo siedzisz w takiej działce, że nie korzystasz. Obejrzyj schemat byle
głowicy telewizyjnej albo czegokolwiek na wyższe częstotliwości.
Wprawdzie takie pojemności możesz sobie "poskładać" na ścieżkach, ale
tka masz kontrolę nad wartością pojemności w układzie. Ot, byle głowica
UKF (no, może nie byle ale w końcu...) w AT9100 - kondensator
sprzęgający heterodynę z mieszaczem: 1pF, a przecież to całkiem niskie
częstotliwości. W AS502 są nawet pół piko, a to tylko okolice 100MHz.

Pozdrawiam

DD

Re: zepsuty zasilacz - ładowarka z komórki

O, to rozumiem. :)

Re: zepsuty zasilacz - ładowarka z komórki
Hello Adam,

Ale tak jest wszędzie - większość klientów żąda absurdalnie małych
rozmiarów. Mam to na codzień - pierdylion watów na rdzeniku wielkości
naparstka by chcieli. I nie przetłumaczysz jednemu z drugim, że
transformator z jednym zwojem na uzwojeniu to bardzo głupi pomysł.

Re: zepsuty zasilacz - ładowarka z komórk i

To chyba również kwestia przyzwyczajenia klientów do nowych technologii,
a nie tylko chińskiej oszczędności na czym tylko się da. Właśnie dla
porównania trzymam w jednej ręce zasilacz iPada (5V 2.1A) a w drugiej
tradycyjny zasilacz transformatorowy (6V 2A). Różnica w rozmiarze i
wadze jest po prostu ogromna.

Dlatego nie dziw się, że Twoje konstrukcje muszą wg klientów doganiać
poziomem zaawansowania (a przy tym rozmiarami!) produkty obecnie
uznawane za powszechnego użytku.

Re: zepsuty zasilacz - ładowarka z komórki
Hello Adam,

Nie o tego typu różnice chodzi. Zasilacz iPada jest wielki przy
wymaganiach niektórych klientów.

"Moje" konstrukcje są normalnymi konstrukcjami, o wielkości
transformatora adekwatnej do mocy i zapewniającej długie życie tego
transformatora. Nie uznaję deklarowania mocy dla mocy osiąganej przez
10ms. Jesli klient potrzebuje "transformator" flyback o mocy rzedu 10W
przy 132kHz, to go liczę na rdzeniu EF16 a nie EF12.6

Re: zepsuty zasilacz - ładowarka z komórk i

No to może rozwiązaniem jest pójście w wyższą częstotliwość? Są już
scalaki przetwornic (nie wiem czy akurat flyback) chodzące np. na 1 MHz.
W takim przypadku indukcyjności mają znacząco mniejsze rozmiary niż przy
starej technologii <100kHz (przykładowo dla zwykłego step-down'a).