odowy.

Telefon to Pansonic KX 1TC-160 - stacja bazowa z długą teleskopową anteną ( stara częstotliwość, chyba 900 MHz) plus słuchawka. Z listwy zasilającej, do której włączony jest zasilacz wtyczkowy tego telefonu, często zasilana jest też ładowarka do komórek. Wówczas, po zdjęciu słuchawki ze stacji bazowej, słychać bardzo silne zakłócenia. Jeżeli, bez wyjmowania ładowarki z listwy, odepnę tylko kabel łączący ładowarkę z komórką, to zakłócenia ustają, bez względu na to, czy do kabla podłączona jest komórka, czy nie. Wniosek - sam kabel ładowarki - obciążony komórką lub nie - działa, jak antena. Na częstotliwości przetwornicy w ładowarce ? Sprawdzałem parę kabli i ładowarek. Zakłócenia o różnym natężeniu jednak stale są. Jeżeli mnie pamięć nie myli, był kiedyś wątek o podrasowaniu filtra RF w Pansonikach bezprzewodowych. Wdzięczny będę za wszelkie informacje i sugestie. Telefon trzymam raczej z sentymentu :)

Reply to
Swift

- lepszy kabel

- ferryty na kablu (przy ładowarce)

- zmiana ładowarki na klasyczny, liniowo stabilizowany zasilacz transformatorowy

Reply to
Arnold Ziffel

Lub zmiana ładowarki na inny model. W końcu któraś nie będzie zakłócać. Miałem tak z zakłóceniami na falach długich.

Reply to
Zbynek Ltd.

in <news: snipped-for-privacy@googlegroups.com user Swift pisze tak:

99% ludzi wypieło by przy komórce.

Dziwne. Nowożytne kable są ekranowane.

Dławik bym dał albo filtr z radia samochodowego jakbym się uparł na tę ładowarkę.

Reply to
PiteR

Telefony z długą teleskopową anteną w bazie pracowały w paśmie 48 MHz. Słuchawka miała antenę w postaci długiego drutu zwiniętego w sprężynkę. Dlatego słuchawka miała antenę o długości około 10 cm. Pasmo 48 MHz jest bardziej podatne na zakłócenia. Najlepiej to zmienić ładowarkę albo ładować telefon w innym pokoju. Ładowarka nie ładująca telefonu generuje zdecydowanie niższy poziom zakłóceń dlatego po odłączeniu telefonu zakłócenia mogą nie przeszkadzać w łączności słuchawka <---> baza.

Reply to
kilokitu

niedziela, 19 marca 2023 o 13:04:37 UTC+1 PiteR napisał(a):

Normalnie też tak robię, ale tu - w ramach poszukiwań - ustaliłem, że telefon bezprzewodowy łapie zakłócenia tylko wtedy, gdy zasilana z tej samej listwy ładowarka do komórek ma podpięty kabel USB. Co ciekawe, jeżeli do ładowarki podłączę (po tym kablu) komórkę to zakłócenia mają nieco niższy poziom. Wygląda to tak, jakby kabel pracował raz, jak linia długa rozwarta na końcu - fala stojąca, a raz - obciążony komórką - jak linia dopasowana na końcu i wtedy emitowane zakłócenia są mniejsze ???

Reply to
Swift

niedziela, 19 marca 2023 o 18:19:36 UTC+1 kilokitu napisał(a):

Masz rację. W instrukcji serwisowej podobnego i równie starego modelu KX-TC165-B podają zakres 48,76 - 49,97 MHz. Nie mogą znaleźć tej strony, ale dość dawno temu, serwisanci pisali, że te modele są podatne na zakłócenia ponieważ starzeją się jakieś elementy wbudowanego filtra RF. Uparłem się i będą szedł tą drogą. Na razie mam pewność, że to nie jest wina konkretnej ładowarki do komórek, ani konkretnego kabla USB.

Reply to
Swift

U mnie ładowanie komórki z gniazdka zapalniczki zakłócało niemiłosiernie odbiór radia FM. Przypadkiem wymieniłem kabelek na taki z grubym filtrem i jak ręką odjął.

-----

Reply to
ąćęłńóśźż

W dniu 2023-03-19 o 19:53, Swift pisze:

No ale to chyba logiczne jest, ładowarka włączona do sieci cały czas pracuje, kabel robi za antenę, komórka obciąża i jednocześnie filtruje bo ma kondensatory na wejściu.

Reply to
Janusz

W dniu 2023-03-19 o 18:19, kilokitu pisze:

Odwrotnie, generuje więcej i kabel je 'antenuje' po okolicy.

Reply to
Janusz

W dniu 2023-03-19 o 20:21, Swift pisze:

Bo większość jest tak samo zrobiona, nie dość że są nieekranowane to jeszcze na wyjściu mają zwykły elektrolit a nie ma ceramików.

Reply to
Janusz

No nie, bo nowoczesna ładowarka może mieć "odcięcie" przy braku poboru mocy. U mnie w aucie szumi radio FM, gdy jest ładowany telefon, szumy generuje przetwornica 12V->5V we wtyczce do gniazda zapalniczki gdy pracuje (bez podłączonego telefonu nic nie szumi), lub sam telefon.

-----

Reply to
ąćęłńóśźż