Zasilacz killer

Czołem. Temat w zasadzie na *.pecet, ale liczę na tutejszych grupowych
praktyków. Czy istnieje możliwość, że zasilacz peceta *przy starcie*
może uszkadzać dyski ? Wymieniłem już na gwarancji ze 3 dyski Western
Digital, na początku zielona, teraz niebieska seria i temat rozwalania
tych samych sektorów przy starcie się powtarza.

--
P. Jankisz
Re: Zasilacz killer

Elektronikę dysku zasilacz może upalić ale samych talerzy nie uszkodzi.
Tak że to nie to. Obstawiałbym na wirusa, wątpię by sektory były
faktycznie uwalone, nie wiem co z nimi po awarii próbowałeś robić,
narzędziami w stylu victoria odpalonym Z live-CD sprawdziłbym co jest
grane. Odczyt danych SMART też mógłby wiele powiedzieć.

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html

Sektory są uwalane *logicznie*, smart milczy.

--
P. Jankisz
Re: Zasilacz killer
Użytkownik PeJot napisał:
[..]

SMART podaje wszystkie parametry całkowicie bezbłędne czy np stopa
błędów albo licznik błędów transmisji się zwiększa? można zainstalować
jakiś soft rejestrujący zmiany w danych SMART'a.
Jeśli to nie jest błąd firmware na co może wskazywać że powtarza się w
kolejnych dyskach to do sprawdzenia kable, kontroler i w sumie zasilacz
czy wyrabia prądowo.
Dopiero co wymieniałem zasilacz bo brakowało mu mocy gdy karta grafiki
została zainicjowana przez sterownik, a obstawiałem padnięcie karty.

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html
Re: Zasilacz killer

Ja bym jednak obstawiał uszkodzony BIOS, albo wirus siedzący w nim (mało
prawdopodobne, ale możliwe). Jeśli można przeprogramować BIOS, to
dobrze, jak nie, to wymiana płyty głównej.

Tester

Re: Zasilacz killer

Ale na co ? OIMW siedzi tam najnowszy oferowany przez producenta.

--
P. Jankisz
Re: Zasilacz killer

te nowe BIOSy to juz nie jest Basic Input Output System - tylko to
jakis tam juz system operacyjny i tam juz rzeczywiscie gowno moze
siedziec.

--
ThinkXtra

Re: Zasilacz killer
Witam .A ja miałem sytuację gdy przez słabo kontaktującą wtyczkę
zasilającą HDD uszkodziły mi się 2 dyski seagate w ciągu 1
miesiąca.Efekty było słychać jako przypadkowe restarty dysku.Po zmianie
wtyczki na inną i dysków (na szczęście na gwarancji się udało) kolejny
pracuje juĹź kilka lat.Pozdrawiam Darek

Re: Zasilacz killer

miesiąca.Efekty

I ja tak prawdopodobnie załatwiłem dysk - nie dość, że chyba zimny lut na
płytce, to napięcie siadało, to jeszcze się urwał kabelek od zasilania 5V i
dysk dostawał samą dwunastkę, objawy jak u Ciebie.
Przelutowałem wszystkie kabelki na płytce, wszystkie zaciśnięte
doprowadzenia do wtyczek, nieco też przygiąłem molexy, napięcie przestało
się dyndać i trzymało wreszcie parametry, mimo "ponadczasowego" obciażenia.
Ale dysk już nie wstał, tylko tłucze głowicami i brzęczy, talerze kręcą.
nie zgłasza się w BIOSie.

Re: Zasilacz killer

Płyta główna jest na podstawkę 775, BIOS całkiem zwyczajny.

--
P. Jankisz
Re: Zasilacz killer

stawiam na uszkodzony kontroler sata....

Re: Zasilacz killer

W tym temacie znalazłem takie coś:

http://wdc-pl.custhelp.com/app/answers/detail/search/1/a_id/7767/c/130/p/227,294

Rozwiązanie - zewnętrzny kontroler sata - który ?

Albo... dysk na pata.

--
P. Jankisz
Re: Zasilacz killer

Przypominam o jednym drobiażdżku, trwałość wtyczek kabli SATA, jeśli nie
uwierzycie to poguglajcie, bo wynosi ona 50 "wsadzeń", znajomi
serwisanci wymieniają je za każdym razem jak podpinają dysk, tak dla zasady.

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html
Re: Zasilacz killer

Może uda mi się temat odświeżyć. Mam garść przemyśleń po *kolejnej*
wymianie gwarancyjnej dysku, u producenta. Opisane uszkodzenia mogą
powstawać przy starcie systemu, ale zastanawiam się czy mogłyby powstać
przy jego *zamykaniu*, względnie podczas pracy, np. w wyniku
krótkotrwałego zaniku zasilania. A takie zaniki, w postaci wypadających
okresów sieci u mnie w mieszkaniu niestety się powtarzają. Wiem to stąd,
że mam w mieszkaniu pozakładane układy miękkiego startu przy żarówkach.
Są to układy adoptowane z innego urządzenia i po wypadnięciu jednego lub
więcej okresów sieci programowo rozpoczynają procedurę miękkiego
rozruchu, co oczywiście doskonale widać po żarówkach. Obserwuję to raz
na tydzień, dwa, co nie znaczy że nie może występować częściej. Teraz
pytanie: jak zasilacz PC może zareagować na takie pady zasilania i czy
może powodować to uszkadzanie sektorów dysku ? Czy jedynym rozwiązaniem
jest UPS ?

--
P. Jankisz
Re: Zasilacz killer
Użytkownik PeJot napisał:
[..]

A widziałeś schemat zasilacza PC? Prostownik i kondensator wygładzający
taki job jego mać, kilka okresów to on oleje chyba że kondensator nie
trzyma, miałem już przypadki takiego spadku w sieci że monitor się
zrestartował, a komp jakby nic nie było..

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html
Re: Zasilacz killer

O właśnie. Zasilacz nie najnowszy, choć markowy.

--
P. Jankisz