Żarówkowi ściemniacze

Hello,

Właśnie na Planete+ leci film dokumentalny o tytule jak w tytule.

Ciekawa liczba: w UE DZIENNIE trzeba będzie utylizować milion
świetlówek. A utylizuje się jedynie 20% - reszta trafia do śmietników
i na normalne wysypiska...

 RoMan
Re: Żarówkowi ściemniacze

Tylko tyle ?
Miliard ludzi, na kazdego po kilka swietlowek w domu, kilka w pracy, i moze
kilka w sklepie, trwalosc teoretyczna kila lat - to mi wychodzi kilka
milionow dziennie. Do kilkudziesieciu.

Ale wiesz - jedna swietlowka  emituje mniej rteci niz zarowka wraz z
elektrownia. Przynajmniej w Polsce, bo Francji i Norwegii nie, ale Norwegia
to wyjatek bez znaczenia.

Poza tym, milion swietlowek ... kilogram rteci.

J.

Re: Żarówkowi ściemniacze
Z programami w telewizji jest troche tak, ze nie zawsze patrza na calosc te
matu. Ludzie ktorzy te programy robia nie maja odpowiedniej wiedzy i podpie
raja sie przypadkowymi fachowcami. A troche nie chca dązyc do pelnego zro
zumienia tematu bo nie bylo by sensacji.

Klasyczna zarowka zasilana elektrownia węglową wyemituje wielokrotnie w
ięcej rteci w spalinach z wegla niz rtec zawarta w kompaktowej swietlowce
.

To jest dopiero dramat.

Re: Żarówkowi ściemniacze
Hello Mysiur,

Jasne - a ile jest rtęci w węglu spalanym w gospodarstwach domowych?

Dlatego najwyższy czas postawić na najczystszą energię - atomową.

Ano właśnie.

 RoMan
Re: Żarówkowi ściemniacze
W wiadomości

Ale świetlówka zasilana z tej samej elektrowni też tą rtęć będzie
generować

--
Big Jack
         //////     GG: 660675

Ale pieciokrotnie mniej, to tylez mniej wegla trzeba sypac.

Co prawda kiedys patrzylem w dane KSE ... nie widac jakiegos spadku
mocy wieczornej w przez ostatnie lata.

Fluktuacje sa zbyt duze, czy jedni juz od dawna uzywali swietlowek, a
inni kupili zapas zarowek ?

J.

Re: Żarówkowi ściemniacze
Hello J.F.,

Nowoczesna świetlówka 2.3mg rtęci. Klasyczna świetłówka (nie zakazano
ich produkcji!) - kilkadziesiąt mg rtręci. Nie gra ta arytmetyka...

 RoMan
Re: Żarówkowi ściemniacze

Ale taka rurowa, 40W ?

Bo tu np jest 1.5mg
http://www.philips.pl/c/-/tornado-15-w-70-w-zwykly-trzonek-cieple-biale-swiatlo-872790092578400/prd/

W innych faktycznie wiecej.

Jestes pewien ze nie zakazano ?
Ewentualnie ze poldobrowolnie nie ma juz mniej ?

Dyrektywa ograniczajaca lampy rteciowe jest, ale nie czytalem.

J.

Re: Żarówkowi ściemniacze
Hello J.F.,

Nie - energooszczędna 23W

http://www.philips.pl/c/-/tornado-15-w-70-w-zwykly-trzonek-cieple-biale-swiatlo-872790092578400/prd/

Czyli wychodzi 1mg/10W...

Cały czas można je kupić...

Odrobinę mniej na pewno - w końcu średnica została zmniejszona, czyli
zmniejszyła się też objętość.

 RoMan
Re: Żarówkowi ściemniacze

Stare zapasy, czy moze wydaje ci sie ze to stara rura o duzej zawartosci
rteci, a ona juz niewiele zawiera ..

Ale cisnienie par rteci w tych temperaturach jest znikome, i to nie ma nic
wspolnego z pojemnoscia rury.

J.

Re: Żarówkowi ściemniacze

I jak zwykle, usiłuje się zrobić sensację na siłę, jak to zła Unia
perfidnie nie głosowała nad wycofaniem żarówek. Ale zauważcie, dyrektywa
wycofała termometry rtęciowe. Stłukłem w ciągu życia jakieś 4 termometry po
1 g rtęci (optymistycznie). Zużyję w ciągu życia  jakieś 50 świetlówek po 2
mg rtęci.  Czyli 4000g dyrektywa zamieniła na 0,1g. Czysty zysk dla
środowiska :)
Dziadki takie jak ja noszą w zębach ładnych parę mg rtęci i jakoś żyją :)
Ale dyrektywa wycofuje amalgamaty z stomatologii, będzie zdrowiej.
Kolejny aspekt - świetlówki to tylko etap przejściowy. Z 10-20 lat nikt nie
będzie ich stosował. LED-y potanieją do akceptowalnego poziomu.
J.F wskazał na fakt że żarówka + elektrownia uwalnia więcej rtęci do
środowiska niz tandem świetlówka + elektrownia, a ja jeszcze dopiszę że
wraz z tą rtęcią elektrownie uwalniają całkiem sporo innych metali
ciężkich, w tym i radioaktywnych, cholernie sporo siarki i innych
szkodliwych produktów spalania. Szczegóły można sobie wygoglać i zapewniam
was że włos się jeży a elektrownie atomowe zaczynają wyglądać na
superekologiczne :)
Wszystko to co napisałem wyżej nie znaczy wcale że rtęć w świetlówkach mi
się podoba. Ale ja trzymam w pudle zepsute świetlówki do czasu kiedy będę
je mógł sensownie oddać do przetworzenia.

--
Jacek

Re: Żarówkowi ściemniacze
Hello Jacek,

W ramach demagogii do termometru wcisnąłeś kilogram rtęci?

Ja w ciągu długiego już życia stłukłem jeden termometr i całe mnóstwo
klasycznych swietlówek. One mają po kilkadziesiąt miligramów rtęci i
są nadal legalne!

Bo takie właśnie są. I właściwa drogą jest zmiana elektrowni a nie
rtęć.

 RoMan
Re: Żarówkowi ściemniacze

Literówka. Miało być mg.
--
Jacek

Re: Żarówkowi ściemniacze

  :O
  Żeby jasność była, też mam amalgata.
  Założonego w czasach kiedy UVF-utwardzalne jak najbardziej
istniały, celowo i świadomie.
  Mam podstawy do przyjęcia, iż stanowisko osoby która mi ten
amalgamat wklejała jest kompetentne, a brzmiało ono tak:
"w tym miejscu (wewnętrzna część zęba) najtrwalszy będzie
amalgamat, na ogół wytrzymuje do śmierci albo zęba albo
posiadacza".

  No to ja nie wiem czy zaraz "zdrowiej", wolę niewylatujące
plomby.

  I dlatego nacisk na skasowanie żarówek był nieporozumieniem.
  Do tego dochodzą wartości skrajnych warunków:

"Zawsze", "wszyscy", "nikt" itede to są bardzo kaleczące
kwalifikatory. Koniecznie chcesz przegrać zakład? ;P
  Przecież LEDy i CFL są wraźliwe termicznie - te pierwsze
na wysokie temperatury (AFAIR ~85 C "zabija" strukturę,
a w zamknięciu na słońcu to wcale nie jest tak dużo),
te drugie na temperatury niskie.
  W miejscach w których nigdy nie jest zimno ale bywa gorąco
spotkasz za 20 lat albo żarówki albo CFL.
  No, chyba że unia będzie rozstrzeliwać za używanie bądź
pojawi się jeszcze inna technologia źródeł światła.

  A to nie jest oczywiste?
  Problem który się z nimi wiąże, to "zagrożenie kastrofalne",
w tym problemy stworzone przez ... przepisy.

  Przecież jakby nie to, że ujęcie w projekcie "awaryjnej" rurki
fi 3 z morza i do morza spowodowałoby natychmiastowe uwalenie
projektu z komentarzem "tak nie wolno", to jest spora szansa,
że ta rura w Fukushimie by była.
  W zamian katastrofa byłaby kilka poziomów niżej na eksponencjalnej
skali.

  Jeśli "zepsute" poprzez przepalenie żarników, to można w ramach
zabaw jedną z lamp przerobić na układ rezonansowy z zapłonem
"przebiciowym" :) (oczywiście dwa dławiki, bo ograniczenie prądu
też jest potrzebne, bez startera, a kondensator taki żeby się nie
rozpadł)
  Rzecz jasna powłoka emisyjna niszczy się wtedy dość skutecznie
i nikt nie obiecuje, że będzie jeszcze tyle działać co nowa do momentu
przepalenia, ale co masz oddawać dobre świetlówki ;)

pzdr, Gotfryd

Re: Żarówkowi ściemniacze

Jednak nie wycofuje. Pomyłka :), amalgamat wciąż w użyciu.
--
Jacek

Re: Żarówkowi ściemniacze
A ja mam wieczne swietlowki :)

Kupilem kilkanascie w Liroju - padaja co kilka tygodni :)
Gromadze partie w pudelku i jak sie uzbiera zestaw
to ide wymienic na nowe. No bo maja 24 miesiace gwarancji.
Co zabawniejsze te nowe, ktore dostaje w zamian tez maja
pelne 24 miesiace gwarancji :) I w ten sposob powstala wieczna
swietlowka ;) A ze w Liroju musze od czasu do czasu bywac to
dla mnie zaden klopot...

W sumie moga mi zrobic na zlosc i wyprodukowac w koncu takie,
ktore wytrzymaja te deklarowane dwa lata - ich ruch ;)

Re: Żarówkowi ściemniacze

To tylko kwestia kto wyrzuca kosza... y... utylizuje.

Michał

Re: Żarówkowi ściemniacze

Zrobia to, myslisz ze dlugo tak beda doplacac do interesu ?
Kiedys im sie znudzi i przestana kupowac, a inne beda mialy 26 miesiecy
sredniej trwalosci :-)

Nic nie jest wieczne :-(

J.

Re: Żarówkowi ściemniacze

Już o tym pisałem -- dyrektywa nakazuje, by zadeklarowany średni
okres ma wynosić nie mniej niż 24 miesiące, a po tym czasie musi
działać jeszcze 75% (to od września, bo w tej chwili wystarczy
połowa). Czyli nawet ustawodawca pisze o tym perpetum mobile.

Nawet pióro?

Re: Żarówkowi ściemniacze

Zadeklarowac latwo. No chyba ze ustawodawca zmierza do tego aby uniewaznic
gwarancje na swietlowki, no bo "mial pan pecha byc w 25% grupie" :-)