Ściemniacze LED...

Czym specjalnym się różnią ściemniacze do żarówek LED ściemnialnych od ściemniaczy do tradycyjnych (oprócz akceptowalnej pracy z mniejszą mocą żarówki)? Testuję własną konstrukcję ściemniacza i mam mieszane uczucia. Generalnie (najczęściej?) LED oznaczony jako ściemnialny powinien mieć w sobie układ wykrywający sterowanie fazowe i odpowiednio generować PWM na zasilaniu modułu LED (są dedykowane scalaki/kontrolery LED spełniający tą funkcję). I tak testując kilka modeli żarówek te droższe pracują stabilnie, te tańsze gorzej. Gorzej czyli mają mniejszy zakres akceptacji "ściemnienia" (czasami producent oznacza zakres jako 10-20% max), po przekroczeniu akceptowalnego zakresu zaczynają migać. Ale też spotkałem budżetowe (np. primalux) z deklarowanym zakresem 1-100% i faktycznie potrafią się leciutko żarzyć i to stabilnie, bez migotania. Dlaczego te tańsze (oznaczone jako ściemnialne) potrafią niestabilnie/losowo migać podczas pracy na sterowaniu fazowym? Oczywiście wykluczamy na razie problem z samym ściemniaczem (pływanie punktu detekcji zera itp.). Zauważyłem, że nawet tym lepszym zdarza się wpaść w chwilowe migotanie przy zmianie mocy (już po ustaleniu nowej wartości). Czy to taka cecha LED czy szukać przyczyny w ściemniaczu?

Reply to
Marek

Dnia Sun, 12 Sep 2021 23:06:34 +0200, Marek napisał(a):

Niektorzy mowia, ze one wlaczaja w przejsciu napiecia przez 0, a wylaczaja po zmiennym czasie.

edge od 7:50

swoja droga - jak to zrobili? tranzystor, IGBT ... bo chyba nie GTO ?

Tak jakos powinno byc.

Tania chinska Ledowka (bo przeciez nie zarowka) na tanim chinskim scalaku ?

Czy ... "dimmable" na ledowce oznacza, ze np maja trzy stopnie jasnosci przelaczane wylacznikiem, bo i takie sa.

kto wie. a dorzuc do ledowek jedna zwykla zarowke - sciemniacz z ledami moze wariowac.

ok 3:15

Takie co mają zkwantowane np. 2 poziomy jasności są inaczej oznaczone (np. symbol przycisku włączenia z oznaczeniem X2). Klasyczne "dimmable" mają nieprzekreślony symbol gałki głośności wpisany w trójkąt...

Reply to
Marek

Dnia Sun, 12 Sep 2021 23:06:34 +0200, Marek napisał(a):

Niektóre ściemniacze mają przełącznik:

wg instrukcji przełącza tryby pracy:

- Trailing Edge (m.in. dla LED)

- Leading Edge (żarówki)

Widywałem jeszcze ściemniacze z innymi trybami pracy.

Reply to
Adam

Nie wiem, co oni zrobili, ale MOSFET zwierający mostek Graetza to najtańsze rozwiązanie, jeśli sprawność nie ma znaczenia. Układ zasilany szeregowo z ~ mostka, + zwierasz z - (albo nie).

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

Obawiam się, że wskazałeś właśnie mój problem. Mój układ to klasyczny LE, przez co wg informacji na:

nie wszystkie żarówki LED mogą akceptować LE, stąd lepszym rozwiązaniem jest układ TE.

Reply to
Marek

Tylko Ty masz jakies sciemnialne zarowki, to powinny akceptowac wiecej.

Wiele zwyklych LED ma "kondensatorowy ogranicznik pradu", a takim ten gwaltowny narost pradu nie sluzy. Tak sie nawet zastanawiam, czy w ogole mialoby to jakis efekt sciemniania w zakresie 0-90 stopni. Amplituda zmian napiecia taka sama.

J.F