Z obu stron + i LED swieci

Witam wszystkich

Przez przypadek zle podlaczylem diode (przynajmniej tak mi sie wydawalo,
a ona mimo wszystko dziala.

Mam takie cos:
Dioda1: PB0-rezystor-LED-GND(USB)
Dioda2: Pb1-rezystor-LED-VCC(USB)

Na PB0 i PB1 jest ustawiona jedynka(w atmedze).

Czy w drugim przypadku dioda powinna swiecic? Wydawalo mi sie, ze prad
musi leciec od plusa do minusa, a jak sa dwa plusy, to nie powinno
dzialac. Czy moze umknela mi jakas regulka mowiaca, ze to jest poprawne
zachowanie.

Pozdrawiam
PAwel

Re: Z obu stron + i LED swieci

We藕 miernik i zmierz napi臋cia we wszystkich punktach na drodze mi臋dzy PB1 a
VCC. Dopiero jak Ci to nie wyja艣ni sprawy, to napisz na grup臋. Inaczej nie
ma sensu rozkminia膰 co tam si臋 w艂a艣ciwie dzieje. Mo偶e wcale tam nie
ustawi艂e艣 jedynki, tylko tak Ci si臋 wydaje. Albo zasilasz ATmeg臋 z napi臋cia
3,3V.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net /
Chyba sie wyjasnilo. Prosze o zweryfikowanie moich podejrzen.

Do tej pory myslalem, ze jak na pinie jest zero, to napiecie jest
odcinane, a z tego co teraz widze, to wtedy pin podpiety jest do GND i
jak z drugiej strony jest plus, to plynie prad z drugiej strony, a nie
od strony atmegi. Dobre  wnioski wysnulem?

Druga sprawa, ktora mnie potwierdzala w tym blednym przekonaniu, to to,
ze sadzilem, ze jak sie pusci na diode +5V bez rezystora to sie spali.
Wydawalo mi sie, ze rezystor musi byc pomiedzy VCC, a dioda, a nie
pomiedzy dioda i GND. Sadzilem, ze jak rezystor jest za dioda, to on nic
nie daje, ale najwyrazniej bylem w bledzie.

A moglbys powiedziec, co ma do tego zasilanie atmegi +3.3V?

Re: Z obu stron + i LED swieci

No bo jak masz "jedynk臋" +5V i drug膮 "jedynk臋" +3.3V, to odpowiednio
w艂膮czona dioda b臋dzie 艣wieci膰, pomimo 偶e jest pomi臋dzy dwoma "jedynkami".

Re: Z obu stron + i LED swieci

    Jakby by艂o odcinane, to w praktyce "pop臋dzana" z tego cyfr贸wka mia艂a by
stany nieustalone, a nie 0, czy 1. Poczytaj sobie o stanach logicznych - 0
to jest potencja艂 GND, a nie przerwa. Oczywi艣cie s膮 te偶 wyj艣cia typu otwarty
kolektor, ale wtedy stosuje si臋 podci膮ganie do jakiego艣 stanu domy艣lnego
poprzez rezystorey podci膮gaj膮ce.

    Powiedzmy, 偶e masz rur臋 z wodomierzem przez kt贸r膮 p艂ynie woda, po obu
stronach tego wodomierza masz zawory. Czy istnieje jakakolwiek r贸偶nica dla
przep艂ywu, czy zamkniesz zaw贸r przed, czy za wodomierzem? Je艣li chodzi o
energi臋 elektryczn膮 modele hydrauliczne bardzo dobrze si臋 sprawdzaj膮.
Rezystor to w艂a艣nie taki zaw贸r ograniczaj膮cy przep艂yw wody. Mo偶na go sobie
wyobrazi膰 jako odcinek rury o mniejszym przekroju.

    5V - 3,3V = 1,7V

Re: Z obu stron + i LED swieci

Tak. Nie wiem sk膮d Ci si臋 wzi膮艂 pomys艂 o odcinaniu. W jakim艣 kursie tak
pisz膮? Istniej膮 co prawda mikrokontrolery, gdzie w stanie wysokim mo偶na
pobiera膰 tylko niewielki pr膮d i mo偶na w pewnym stopniu za艂o偶y膰, 偶e wyj艣cie
jest odci臋te, ale 1) to dla jedynki a nie dla zera 2) nie dla ATmegi

Mikrokontroler ma ograniczon膮 wydajno艣膰 pr膮dow膮 wyj艣膰, wi臋c dioda mo偶e si臋
faktycznie nie spali膰 jak nie b臋dzie 偶adnego rezystora. Ale po co tak m臋czy膰
biedaczk臋?

Dlaczego ma nic nie dawa膰? Pr膮d przecie偶 przep艂ywa przez niego tak i tak.

Tomasz Ci napisa艂. 5 - 3,3 = 1,7 co powinno by膰 wystarczaj膮ce do za艣wiecenia
diody, szczeg贸lnie czerwonej.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net /
Tak gwoli 艣cis艂o艣ci stan portu definiuj膮 DDRx i PORTx.
0 0 - od艂膮czenie pinu (wysoka impedancja)
0 1 - s艂aby stan wysoki (pull-up)
1 0 - stan niski - GND
1 1 - stan wysoki - VCC

Re: Z obu stron + i LED swieci

Jak 艣wieci, to jest r贸偶nica potencja艂贸w. To Ty co艣 przegapi艂e艣.

--
Adam

Re: Z obu stron + i LED swieci

Je艣li to dioda czerwona to wystarczy jej niepe艂ny wolt do 偶arzenia si臋
i oko艂o 1V do pe艂nego 艣wiecenia... Wystarczy 偶e Twoje VCC jest 5V
a procesor zasilany z 3.3V i mi臋dzy nog膮 scalaka ustawion膮 na "1",
daj膮c膮 jakie艣 3V (bo pewnie ca艂ego 3.3V nie b臋dzie) a VCC 5V masz 2V.

Umkn臋艂a Ci "regu艂ka" co si臋 teori膮 obwod贸w nazywa... :-)

Skup si臋 na R脫呕NICY napi臋膰 mi臋dzy punktami gdzie jest pod艂膮czona
dioda a nie na plusach i minusach...

Re: Z obu stron + i LED swieci
Czy ja dobrze rozumiem, ze z obu stron moze byc + i  sie bedzie swiecic?
Wystarczym ze z jednej strony napiecie bedzie wieksze od napiecia z
drugiej strony i to wystarczy do swiecenia.

V1 = 5V
V2 = 3V

Czy jak miedzy takie zrodla napiecia wloze diode, to przez diode bedzie
plynal prad o napieciu +2V?

Re: Z obu stron + i LED swieci

Tak. I zapami臋taj co Kolega Pszemol napisa艂.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net /
Wielkie dzieki wszystkim. Wiele mi to wyjasnilo.

Re: Z obu stron + i LED swieci
Hello Grzegorz,

Jeste艣 tego pewien? Bo ja bym wola艂, 偶eby tego jednak w taki spos贸b
nie t艂umaczy膰.

Re: Z obu stron + i LED swieci

My艣l臋, 偶e dla pocz膮tkuj膮cego mo偶na jednak przyj膮膰 takie t艂umaczenie. Nie
wiem jednak do czego konkretnie si臋 odnosisz. Mo偶na si臋 tutaj dopatrze膰
kilku uproszcze艅 i nie wiem, kt贸re masz na my艣li. Wiadomo, 偶e sprawa jest
troch臋 bardziej skomplikowana. Trzeba uwzgl臋dni膰 rezystancj臋 tranzystor贸w
steruj膮cych w porcie, wp艂yw wewn臋trznej diody, kt贸rej anoda jest pod艂膮czona
do pinu a katoda do VCC mikrokontrolera i kt贸ra ma zapobiega膰 pojawianiu si臋
na pinie portu napi臋膰 wy偶szych od VCC, charakterystyk臋 U-I diody oraz
rezystancj臋 wewn臋trzn膮 藕r贸de艂 zasilaj膮cych. Pro艣ciej by艂oby analizowa膰,
gdyby w szereg z diod膮 艣wiec膮c膮 (czy jak si臋 dawniej m贸wi艂o,
elektroluminescencyjn膮) by艂 rezystor.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net /

Szczeg贸lnie dla pocz膮tkujacego nie wolno przyjmowac takiego
t艂umaczenia.

Do tego, 偶e "p艂ynie pr膮d o napi臋ciu". To jest karygodne.

Re: Z obu stron + i LED swieci

He he, podejrzewa艂em, 偶e chodzi o j臋zyk. Z tym, 偶e to raczej walka z
wiatrakami. "pr膮d o napi臋ciu" daje w Google
195 000 wynik贸w a taki "pr膮d o nat臋偶eniu" nie ma nawet 2 razy wi臋cej, bo 343
000. Ale oczywi艣cie 艂adniej brzmia艂oby, 偶e p艂ynie pr膮d i panuje napi臋cie 2V,
lub w og贸le opu艣ci膰 o tym, 偶e p艂ynie. W ko艅cu jest popularny skr贸t "p艂ynie
pr膮d X" w znaczeniu "p艂ynie pr膮d o nat臋偶eniu X".

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net /

To nie jest j臋zyk. To pomieszanie poj臋膰 podstawowych. Wynikaj膮ce z
偶enuj臋cej (nie)wiedzy pisz膮cego.

Elektronika, jako ga艂膮藕 fizyki jest nauk膮 艣cis艂膮. I nie podlega
wynikom g艂osowania w Google - u diab艂a!

To jest poprawny skr贸t w odr贸偶nieniu od potworka "p艂ynie pr膮d o
napi臋ciu".

Re: Z obu stron + i LED swieci

To nie jest kwestia j臋zyka.
A nawet jak Google mia艂yby by膰 argumentem to por贸wnaj liczb臋 trafie艅 dla:
"p艂ynie pr膮d o napi臋ciu" i "p艂ynie pr膮d o nat臋偶eniu" bo tu jest sedno.
Pr膮d o napi臋ciu jest popularnym zwrotem, w kt贸rym nie chodzi o przep艂yw
pr膮du tylko o obecno艣膰 zasilania (w gniazdkach jest pr膮d o napi臋ciu 230V)
dlatego "pr膮d o napi臋ciu" nie tak bardzo razi, ale "p艂ynie pr膮d o napi臋ciu"
wystawia jednoznaczne 艣wiadectwo autorowi takiego sformu艂owania.
P.G.

Re: Z obu stron + i LED swieci

Dok艂adnie si臋 zgadzam.

Re: Z obu stron + i LED swieci
Nie przesadzajcie, nie wszyscy sa elektronikami. Spytajcie sie jakiejs
pani w urzedzie, albo kogos na ulicy, to pewnie tak samo odpowie jak ja.
Swiat nie konczy sie na elektrycznosci.

Site Timeline