Uziemienie opaski antysatycznej

Mam pewnie trywialne pytanie, proszę o wyrozumiałość. Potrzebuję dość drastycznie rozkręcić laptopa i zamówiłem opaskę i matę antystatyczną na tą okazję. Jak dotąd wiele razy montowałem PCty (nie zawodowo) i kilka razy coś tam robiłem w lapoptach, nigdy się nie uziemiałem, ale myślę że na okazję rozkręcania tego laptopa prawie na części pierwsze chciałbym się zabezpieczyć przed wyładowaniem. Jest jednak jeden problem: mieszkam w bloku i nie mam uziemienia w gniazdku. Dochodzą tylko dwa przewody do gniazdek elektrycznych: 0 (sprawdzałem próbnikiem) i faza. Ewentualnie mam jeszcze masywny kaloryfer żeliwny ale rury do niego już są z tworzywa sztucznego. Te rury mają w środku warstwę metalu ale są zgrzewane, nie wiem czy przewodzą prąd do ziemi. I tu mam pytanie: czy podłączenie opaski antyelektrostatycznej przewodem do takiego kaloryfera będzie celowe? Tak sobie myślę że do przewodu zero w gniazdku elektrycznym chyba lepiej nie podłączać tej opaski? (Chodzi mi o to że jakbym dotknął jakiejś lampki czy czegoś pod napięciem będąc jednocześnie podłączony do zera w gniazdku to stałbym się przewodnikiem). Czy jest jakiś sposób na sprawdzenie jakości uziemienia jakie daje np. kaloryfer (pod kątem odprowadzania ładunków elektrostatycznych)?

Reply to
Netx

W dniu 2017-05-05 o 20:41, Netx pisze:

Podłącz do fazy przez żarówkę. Jeśli wywali różnicówkę, to znaczy, że jest OK. Opaski antystatyczne mają opornik, zwykle 1M, właśnie po to, aby nie nastąpiła opisana przez Ciebie sytuacja. Opaska bez opornika to coś w okolicy samobójstwa.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz [kropka] pl

Powitanko,

Myślę, że nie jest ważne, jaki będzie Twój potencjał względem ziemi, tylko żeby był taki sam jak laptopa. Iskrzący sweterek i elektryzujące się wykładziny to oczywiście problem, ale jeśli nie masz na sobie nic takiego, to po prostu połóż lapka na kawałku blachy, połóż na niej ręce i działaj.

Pozdroofka, Pawel Chorzempa

Reply to
Pawel "O'Pajak

W dniu 2017-05-05 o 20:54, Paweł Pawłowicz pisze:

Pawle: on nie ma instalacji z zerem ochronnym.

Reply to
Adam

W dniu piątek, 5 maja 2017 20:54:30 UTC+2 użytkownik Paweł Pawłowicz napisał:

Podstawiam to 1M i 230V do prawa Ohma (już nawet spróbujmy bez żarówki), patrzę na katalog wyłączników różnicowo-prądowych i jakoś ciężko mi sobie wyobrazić taki wynik tego testu.

Pozdrawiam,

Reply to
kropelka

W dniu 11.05.2017 o 03:05, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Opornik jest po to, żeby prąd nie poraził (ograniczy do bezpiecznej wartosci), a nie, żeby różnicówka zadziałała.

Reply to
Cezary Grądys

W dniu czwartek, 11 maja 2017 08:24:23 UTC+2 użytkownik Cezary Grądys napisał:

A ja nie umiem czytać. Żarówka miała służyć do testu uziemienia;)

Reply to
kropelka

W dniu 2017-05-11 o 10:45, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Ale w innej sytuacji. Żarówka połączona między fazę a kaloryfer, jeśli kaloryfer jest dobrze uziemiony, to wywali różnicówkę (jeśli jest). Potem był akapit, czyli zaczynamy inny temat. I tu opis podłączenia opaski.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz [kropka] pl

W dniu czwartek, 11 maja 2017 12:09:11 UTC+2 użytkownik Paweł Pawłowicz napisał:

Tak, oczywiście. Jak już wspomniałem, analiza tekstu czytanego mi o trzeciej w nocy szwankowała, za co przepraszam.

Pozdrawiam,

Reply to
kropelka

Paweł Pawłowicz pisze:

[..]

Ochrona człowieka przed porażeniem to skutek uboczny, właściwa funkcja to ograniczenie prądu udarowego w czasie wyładowania ESD do poziomu który nie upali półprzewodnika i ścieżek wewnątrz scalaka.

Reply to
AlexY

W dniu 2017-05-11 o 22:25, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

:-)