Termotransfer i jego niedoskonalosci

Z ciekawosci wyprobowalem metodę termotransferową wykonywania PCB (zwykle jestem zwolennikiem metody fotochemicznej)... I wszystko OK, z jednym szczegółem - duże powierzchnie (np. ground plane) nie wychodzą mi poprawnie - mają podtrawienia (wżery) na całej swej powierzchni. Wąskie ścieżki są w porządku, nawet

5mils, natomiast duze powierzchnie meidzi już nie. Wygląda na to, że toner na wydruku za słabo pokrywa ciągłe czarne przestrzenie, i potem po przeniesieniu na PCB te miejsca są porowate, i przez te porowatości się podtrawia :(

Czy też coś takiego się Wam zdarza? Jak sobie z tym radzicie?

Mój sprzęt: drukarka HP2100, bęben oryginalny, toner oryginalny, nieregenerowany. do nakładania laminator Fellowes A4 (wprawdzie jeszcze bez pomiaru i regulacji temperatury, jestem w trakcie dorabiania do niego sterowania)

Sprawdziłem przy okazji kopię z ksero... ma dużo lepsze zaczernienie (patrząc na "oko", jeszcze nie nakładałem na PCB), ale jest tu mały mankament... kopia dziwnie nie trzyma 100% rozmiaru: 100mm oryginału =~ 99mm na kopii... raczej będą niespodzianki przy płytkach dwustronnych

Może to być też kwestia papieru... użyłem kredowego do wydruków z atramentówki (pozostałość po śp. drukarce atramentowej). Papier odmaka się dobrze, ścieżek nie odrywa...

Reply to
DJ

A nie masz włączonego jakiegoś oszczędzania tonera?

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

Tomasz Piasecki napisał(a):

Nie. W tym modelu drukarki tryb "save toner" generuje szarość grubym rastrem, nie da się tego przeoczyć nawet patrząc z 3 metrów :)... Tu mam pokrycie czernią, tylko lekko porowate.

Reply to
DJ

DJ napisał(a):

Zauważyłem podobną rzecz: dwie takie same drukarki, ta sama kaseta z tonerem i bębnem: na jedej drukarce duże powierzchnie są jednolite a na drugiej dostają 'pasków'; może żużycie grzałki/fusera?

Reply to
Filip Ozimek

Kwestia drukarki, papieru, zelazka :-)

Wlaczyc opcje "zakratkowac obszary" :-)

Tak bywa.

Miejmy nadzieje ze powtarzalnie. Zato moga byc problemy przy duzych kosciach :-)

sprawdzic odstep. A potem zmierzyc obwod fusera i bebna.

Chyba ze paski podluzne - wtedy co innego trzeba sprawdzac :-)

Filip Ozimek napisał(a):

Czy paski sa pionowe czy poziome na kartce? Jesli poziomo - to problem lezy w walku swiadloczulym, bycmoze podczas wkladania do drukarki zostal na fragmencie obwodu naswietlony Jesli pionowo - to problem jest w ukladzie odchylania lasera (wypalcowane lub brudne lustro stale lub to ruchome)

Co do duzych powierzchni - zauwazylem rowniez na niektorych drukarkach taki efekt (glownie na nowszych). Drukarka uzywa wiecej toneru (mocniej zaczernia) krawedzie/cienkie linie, a duze powierzchnie na srodku sa ewidentnie mniej "doczernione". Zrobilem eksperyment - na czarny kwadrat nadrukowalem paski. W orginale paski i kwadrat tak samo czarne. Na brzegu kwadratu - paski sie nalozyly i roznicy nie widac. W srodku kwadratu wyraznie bylo widac ze paski sa ciemniejsze niz tlo-kwadrat.

Reply to
BartekK

Nie, linie np 1mm z odstepem 2mm. drukarka nie ma klopotow, a elektrycznie byc moze to samo co plat miedzi.

Zawsze mozna poprawic flamastrem :) A tak serio - slabsze zaciemnienie duzych powierzchnia moze byc spowodowane trybem ekonomicznym (dla czlowieka najwazniejsze sa krawedzie - producent nie przewidzial ze mozna uzyc drukraki do innych celow :) lub - tak jak u mnie - konczacym sie tonerem. GRG

Reply to
Gregor
Reply to
Marek Dzwonnik

Marek Dzwonnik napisał(a):

Papieru nie suszylem, przy czym nie wiem czy to gra warta swieczki - ten sam papier w drukarce laserowej daje odwzorowanie wymiaru 100%, w kserze juz nie.

Reply to
DJ

BartekK napisał(a):

Tez takie zjawisko u siebie obserwuje...

Zatrzymalem drukarke podczas wydruku, wyciagnalem toner, obejrzalem beben - juz na bebnie jest blado tonera. I teraz dwie przyczyny moga byc: albo laser, albo zasilanie bebna... Na wykonczenie sie lasera jest chyba ta drukarka za mloda, ma dopiero 12 tys stron przebiegu... Moze polaryzacja walkow bebna? czy da sie tam pomierzyc napiecia? ile powinno byc? czy są jakieś serwisówki do tego? (HP2100)

Reply to
DJ

Moze byc po prostu zakurzona optyka.