Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

Panie i Panowie!

Kupilem malutki woltomierz LCD ktory chcialbym zamontowac w aucie na stale. Pobiera jakis tam syboliczny prad, ale wymaga zasilania 9V.

(Oczywiscie ma osobne wejscie pomiarowe i osobne zasilanie)

Chcialbym go zasilic z sieci samochodowej ktora wiadomo lubi sie wachac w granicach 11-14V. Wymagam aby byl podlaczony ZAWSZE.

I tu powstaje pytanie, co zastosowac (stabilizator-jaki?, rezystorek wpiety szeregowo) aby pobor pradu pozostal rownie symboliczny, a urzadzenie nie wyparowalo :) Oczywiscie chodzi mi o rozwiazanie ktore mi nie wykonczy akumulatora w 1 noc. Myslalem o oporniku rzedu

400-600ohm. Czy macie lepsze pomysly ?

Pozdrawiam Michal W.

Reply to
Michal W.

Stablilizator 78L09 lub ewentualnie 7809. W obydwu przypadkach dodatkowo dwa kondensatory ceramiczne 100nF. Prad spoczynkowy rzędu 5mA nie powinien wyczerpać akumulatora w jedną noc. Rozwiązanie chyba najbardziej sensowne jeśli chodzi o dostępność, te stabilizatory dostepne sa wszedzie. Pozostaje pytanie do jakiej wartości faktycznie spada napięcie w instalacji przy rozruchu i czy nie trzeba stosować sztuczki z kondensatorem i diodą.

Reply to
Sebastian Biały

i jest na 7106 ?

Uwazaj - w tym ukladzie wejscie pomiarowe ma plywajaca mase i nikt nie wie jak to mozna podlaczyc, choc jest pare hipotez.

LM317 ?

ja dałem na wejściu wzmacniacz różnicowy z masą podłączoną do masy wejścia analogowego 7106. Zbyszek

Reply to
zbyszek

Swoją drogą jesli jest na 7106 i *musi* być włączony cała noc to zastanawia mnie po co :) Ktoś tam jest na etacie zatrudniony i spisuje wyniki co 5 minut z lcd :D ?

Reply to
Sebastian Biały

Też mam woltomierz mojej konstrukcji :)

Podczas rozruchu na takim-sobie akumulatorze nawet długo kręcąc nigdy mi nie spadło poniżej 9V. Ale trzeba dodać zapas na spadek napięcia na 78L05 Nie chce mi się lukać do DS. Ja bym dał coś LDO, żeby mieć pewność. Aha, był tak, że kręcił, kręcił i nagle przestał. Chwilę przed tym jak przestał, napięcie spadło poniżej 9V, ale wtedy to napięcie już nie miało żadnego znaczenia.

BTW: miernik cyfrowy w aucie to kiepski pomysł dopóki człowiek nie jest jeszcze wyposażony w złącze DMA :)

Reply to
Patryk

Powitanko,

I to nie byle jakiej, biorac pod uwage Rwe tej kosci, taka przetwornica powinna miec baaardzo starannie odseparowane we od wy. Zastosowalem ten patent w Metexie, ktory fajnym miernikiem jest, ino baterie wcina jak nalogowiec. Dalem trafo>mostek>7805>przetwornica 1GOhm, wszystko okraszone pojemnosciami i dlawikami, doprawione ferrytem i bangla.

Pozdroofka, Pawel Chorzempa

Reply to
Pawel "O'Pajak

Akumulatorek NiMH 8.4V albo dwa i masz problem rozwiazany :-)

Z jednej strony to racja. Współczesne samochody biorą prąd przy odłączonym zapłonie i każdy taki dodatek pogarsza sytuację. Z drugiej strony opcja: akumulator samochodowy jest dawcą prądu np.: do telewizorka na działce, wtedy taki wskaźnik jak najbardziej.

Sam miernik cyfrowy jest dobry do diagnozowania, natomiast do informacji o stanie akumulatora niezbyt się nadaje. Ciężko się czyta cyfry, rzut oka na wskaźnik nie wystarczy, ciężko się interpretuje wskazania.

Reply to
Desoft

Użytkownik "Sebastian Biały" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:i3fcqk$c7c$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Czasem dla wygody - ma byc stale dostepny, nie bierze w koncu tak duzo zeby zmieniac przyzwyczajenia.

Oczywiscie mozna by dac na przycisk .. tylko po co ? :-)

Użytkownik "Desoft" snipped-for-privacy@interia.pl napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:i3gc2t$9as$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Może lepiej zastosuj coś takiego:

producent może zaprogramować progi działania w/g życzenia klienta

pozdro blur

Reply to
blur

Nie chodzi mi o pomiar przy rozruchu, tylko gdy silnik jest wylaczony a przetwornica DC->AC pracuje na pelnych obrotach (max 600W)

Michal W.

Reply to
Michal W.

Uzywany bedzie raczej na postoju, do monitorowania akumulatora ktory bedzie meczony przetwornica DC->AC :) Chodzi o to zebym wiedzial kiedy dac sobie spokoj i odpalic silnik (a jednoczesnie alternator)

Michal W.

Reply to
Michal W.

Powitanko,

A myslisz, ze na to nie wpadlem?;-) Aku daje napiecie jak napisales, w efekcie troche popracuje, spadnie mu o te 200mV, battery low i po zabawie. Podlaczylem sobie nawet koszyk z aku AA szeregowo o pojemnosci rzad wielkosci wiekszym niz aku 8v4 i zabawa mi sie znudzila. A ze miernik pracuje u mnie stacjonarnie, to przetworniczka i problem z glowy. No i nie urywaja mi sie wiecznie kabelki od zasilania:-)

Pozdroofka, Pawel Chorzempa

Reply to
Pawel "O'Pajak

Odpada, musi mi sie to zmiescic pod lusterkiem :)

Michal W.

Reply to
Michal W.

Uzywany bedzie raczej na postoju, do monitorowania akumulatora ktory bedzie meczony przetwornica DC->AC :) Chodzi o to zebym wiedzial kiedy dac mu spokoj i odpalic silnik (a jednoczesnie alternator)

Nie chce natomiast mi sie walczyc z wylacznikiem, i tak juz w tej chwili "lista kontrolna" uzadzen, ktore musze uruchamiac recznie podczas wsiadania do auta niebezpiecznie zaczyna przypominac "liste kontrolna" pilota smiglowca :)

Michal W

Reply to
Michal W.

Wygalda niezle tylko:

  1. Trzeba sie nauczyc "alfabetu morse'a"
  2. Potrzebuje zeby toto dzialalo takze na postoju przy wylaczonej stacyjce.

Michal W.

Reply to
Michal W.