Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

Panie i Panowie!

Kupilem malutki woltomierz LCD ktory chcialbym zamontowac w aucie
na stale. Pobiera jakis tam syboliczny prad, ale wymaga zasilania 9V.

(Oczywiscie ma osobne wejscie pomiarowe i osobne zasilanie)

Chcialbym go zasilic z sieci samochodowej ktora wiadomo lubi sie
wachac w granicach 11-14V. Wymagam aby byl podlaczony ZAWSZE.

I tu powstaje pytanie, co zastosowac (stabilizator-jaki?, rezystorek
wpiety
szeregowo) aby pobor pradu pozostal rownie symboliczny, a urzadzenie
nie wyparowalo :) Oczywiscie chodzi mi o rozwiazanie ktore
mi nie wykonczy akumulatora w 1 noc. Myslalem o oporniku rzedu
400-600ohm.
Czy macie lepsze pomysly ?

Pozdrawiam
Michal W.

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

Stablilizator 78L09 lub ewentualnie 7809. W obydwu przypadkach dodatkowo
dwa kondensatory ceramiczne 100nF. Prad spoczynkowy rz臋du 5mA nie
powinien wyczerpa膰 akumulatora w jedn膮 noc. Rozwi膮zanie chyba
najbardziej sensowne je艣li chodzi o dost臋pno艣膰, te stabilizatory
dostepne sa wszedzie. Pozostaje pytanie do jakiej warto艣ci faktycznie
spada napi臋cie w instalacji przy rozruchu i czy nie trzeba stosowa膰
sztuczki z kondensatorem i diod膮.

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

TeC5%BC mam woltomierz mojej konstrukcji :)

Podczas rozruchu na takim-sobie akumulatorze nawet dC5%82ugo krC4%99cC4%
85%c nigdy mi
nie spadC5%82o poniC5%BCej 9V. Ale trzeba dodaC4%87 zapas na spadek na=
piC4%99cia na 78L05
Nie chce mi siC4%99 lukaC4%87 do DS. Ja bym daC5%82 coC5%9B LDO, C5%BC=
eby mieC4%87 pewnoC5%9BC4%87.
Aha, byC5%82 tak, C5%BCe krC4%99ciC5%82, krC4%99ciC5%82 i nagle prz=
estaC5%82. ChwilC4%99 przed tym jak
przestaC5%82, napiC4%99cie spadC5%82o poniC5%BCej 9V, ale wtedy to na=
piC4%99cie juC5%BC nie miaC5%82o
C5%BCadnego znaczenia.

BTW: miernik cyfrowy w aucie to kiepski pomysC5%82 dopC3%B3ki czC5%82o=
wiek nie jest
jeszcze wyposaC5%BCony w zC5%82C4%85cze DMA :)

--20%
Patryk

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

mia墓聜o

Uzywany bedzie raczej na postoju, do monitorowania akumulatora
ktory bedzie meczony przetwornica DC->AC :)
Chodzi o to zebym wiedzial kiedy dac sobie spokoj i odpalic silnik
(a jednoczesnie alternator)

Michal W.

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

Bede patrzyl na niego raczej tylko na postoju, takze bez paniki :)

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

2 osoby poradzily mi zastosowanie 7809. Jaka jest roznica pomiedzy 78L09
i 7809 ?
I jaka funkcje bedzie pelnil kondensator?

Michal W.

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

Troche pogooglalem i roznica jest tylko w nazwie, mam racje ?

Pytanie o fuche jaka bede mialy kondensatorki nadal pozostaje aktualne
:)

Michal W.

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

    Raczej w maksymalnym obci膮偶eniu na wyj艣ciu.

    1. Zapobiegaj膮 wzbudzeniu si臋 stabilizatora.
    2. Jak to kondensatory - wyg艂adzaj膮 skoki napi臋cia, spowodowane nag艂膮
zmian膮 obci膮偶enia.

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

L jak low power.
W mocy, w pradzie, w obudowie.

Te uklady bez kondensatorow nie dzialaja :-)

J.

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

W pradzie spoczynkowym

Kondensatory 100n dawane przy nogach ukladu zabezpieczajace jakoby przed
wzbudzeniem sa z reguly niepotrzebne. Zawsze montuje "bez", najwyzej
zostawiam miejsce jak ma byc ladnie. Kilka w calej mojej karierze wymagalo
"podstemplowania"
Oczywiscie te o wiekszej pojemnosci daje zawsze.

--
Desoft

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

W zasadzie musze potwierdzic.
Ale dawniej tak nalegano na ich obecnosc, ze widac sie powszechnie
wzbudzaly. Moze cos ulepszyli.

J.

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

Nie pami臋tam dobrze, bo to ju偶 ze 20 lat min臋艂o jak produkuj膮 te
stabilizatory, ale
"L" oznacza chyba mniejsz膮 wydajno艣膰 pr膮dow膮, a kondensatory s膮 niezb臋dne do
likwidowanie cz臋stotliwo艣ciowych niestabilno艣ci - nie nale偶y ich lekcewa偶y膰.

30 lat temu jako m艂ody elektronik zrobi艂em mojej dziewczynie zasilacz 9V do
radia.
Bez kondensator贸w w mostku Graetza nie da艂o razy s艂ucha膰 radia....

Proponuj臋 zapozna膰 si臋 z kart膮 katalogow膮 i charakterystykami wydajno艣ci
pr膮dowej
od temperatury. By膰 mo偶e radiator nie bedzie potrzebny, ale kto wie....

Feromon.

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.
Hello Michal,

Nie.

Tutaj troch臋 d艂u偶ej pogooglasz.

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

Czy mozesz opisac ta sztuczke :) ?

Michal W.

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

----|>|-----------

accu   --- miernik
        ---

------------------

Mam nadzieje 偶e si臋 nie rozjedzie.

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

A jaki jest cel wykonania tejze sztuczki ?

Michal W.

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

W trakcie rozruchu gdy napi臋cie na akumulatorze
zacznie spada miernik zasilany jest z du偶ej pojemno艣ci
odci臋tej diod膮 od akumulatora. Dzia艂a przy ma艂ym
poborze pr膮du znakomicie, gorzej gdy trzeba wi臋cej
mocy lub gdy d艂ugo m臋czony jest akumulator.
--
pzdr, j.r.

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

i jest na 7106 ?

Uwazaj - w tym ukladzie wejscie pomiarowe ma plywajaca mase
i nikt nie wie jak to mozna podlaczyc, choc jest pare hipotez.

LM317 ?

J.

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

Te mierniki z 7106 nie mierza napiec wlasnych
tzn  nie moga mierzyc napiecia, kt贸rym sa zasilane. W najlepszym przypadku
nie pokaza nic ale najpewniej trafi je szlag.
O ile dobrze pamietam w EdW byl uklad kt贸ry umozliwial pomiar napiecia
wlasnego.
Cos w rodzaju przetwornicy . Bylo to pare lat temu.
Trzeba poszukac w archiwum.

Pzdr

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

ja da艂em na wej艣ciu wzmacniacz r贸偶nicowy z mas膮 pod艂膮czon膮 do masy wej艣cia
analogowego 7106.
Zbyszek

--
Wys艂ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl