Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

Panie i Panowie!

Kupilem malutki woltomierz LCD ktory chcialbym zamontowac w aucie
na stale. Pobiera jakis tam syboliczny prad, ale wymaga zasilania 9V.

(Oczywiscie ma osobne wejscie pomiarowe i osobne zasilanie)

Chcialbym go zasilic z sieci samochodowej ktora wiadomo lubi sie
wachac w granicach 11-14V. Wymagam aby byl podlaczony ZAWSZE.

I tu powstaje pytanie, co zastosowac (stabilizator-jaki?, rezystorek
wpiety
szeregowo) aby pobor pradu pozostal rownie symboliczny, a urzadzenie
nie wyparowalo :) Oczywiscie chodzi mi o rozwiazanie ktore
mi nie wykonczy akumulatora w 1 noc. Myslalem o oporniku rzedu
400-600ohm.
Czy macie lepsze pomysly ?

Pozdrawiam
Michal W.

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

Stablilizator 78L09 lub ewentualnie 7809. W obydwu przypadkach dodatkowo
dwa kondensatory ceramiczne 100nF. Prad spoczynkowy rz─Ödu 5mA nie
powinien wyczerpa─ç akumulatora w jedn─ů noc. Rozwi─ůzanie chyba
najbardziej sensowne je┼Ťli chodzi o dost─Öpno┼Ť─ç, te stabilizatory
dostepne sa wszedzie. Pozostaje pytanie do jakiej warto┼Ťci faktycznie
spada napi─Öcie w instalacji przy rozruchu i czy nie trzeba stosowa─ç
sztuczki z kondensatorem i diod─ů.

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

TeC5%BC mam woltomierz mojej konstrukcji :)

Podczas rozruchu na takim-sobie akumulatorze nawet dC5%82ugo krC4%99cC4%
85%c nigdy mi
nie spadC5%82o poniC5%BCej 9V. Ale trzeba dodaC4%87 zapas na spadek na=
piC4%99cia na 78L05
Nie chce mi siC4%99 lukaC4%87 do DS. Ja bym daC5%82 coC5%9B LDO, C5%BC=
eby mieC4%87 pewnoC5%9BC4%87.
Aha, byC5%82 tak, C5%BCe krC4%99ciC5%82, krC4%99ciC5%82 i nagle prz=
estaC5%82. ChwilC4%99 przed tym jak
przestaC5%82, napiC4%99cie spadC5%82o poniC5%BCej 9V, ale wtedy to na=
piC4%99cie juC5%BC nie miaC5%82o
C5%BCadnego znaczenia.

BTW: miernik cyfrowy w aucie to kiepski pomysC5%82 dopC3%B3ki czC5%82o=
wiek nie jest
jeszcze wyposaC5%BCony w zC5%82C4%85cze DMA :)

--20%
Patryk

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

miało

Uzywany bedzie raczej na postoju, do monitorowania akumulatora
ktory bedzie meczony przetwornica DC->AC :)
Chodzi o to zebym wiedzial kiedy dac sobie spokoj i odpalic silnik
(a jednoczesnie alternator)

Michal W.

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

Bede patrzyl na niego raczej tylko na postoju, takze bez paniki :)

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

2 osoby poradzily mi zastosowanie 7809. Jaka jest roznica pomiedzy 78L09
i 7809 ?
I jaka funkcje bedzie pelnil kondensator?

Michal W.

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

Troche pogooglalem i roznica jest tylko w nazwie, mam racje ?

Pytanie o fuche jaka bede mialy kondensatorki nadal pozostaje aktualne
:)

Michal W.

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

    Raczej w maksymalnym obci─ů┼╝eniu na wyj┼Ťciu.

    1. Zapobiegaj─ů wzbudzeniu si─Ö stabilizatora.
    2. Jak to kondensatory - wyg┼éadzaj─ů skoki napi─Öcia, spowodowane nag┼é─ů
zmian─ů obci─ů┼╝enia.

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

L jak low power.
W mocy, w pradzie, w obudowie.

Te uklady bez kondensatorow nie dzialaja :-)

J.

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

W pradzie spoczynkowym

Kondensatory 100n dawane przy nogach ukladu zabezpieczajace jakoby przed
wzbudzeniem sa z reguly niepotrzebne. Zawsze montuje "bez", najwyzej
zostawiam miejsce jak ma byc ladnie. Kilka w calej mojej karierze wymagalo
"podstemplowania"
Oczywiscie te o wiekszej pojemnosci daje zawsze.

--
Desoft

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

W zasadzie musze potwierdzic.
Ale dawniej tak nalegano na ich obecnosc, ze widac sie powszechnie
wzbudzaly. Moze cos ulepszyli.

J.

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

Nie pami─Ötam dobrze, bo to ju┼╝ ze 20 lat min─Ö┼éo jak produkuj─ů te
stabilizatory, ale
"L" oznacza chyba mniejsz─ů wydajno┼Ť─ç pr─ůdow─ů, a kondensatory s─ů niezb─Ödne do
likwidowanie cz─Östotliwo┼Ťciowych niestabilno┼Ťci - nie nale┼╝y ich lekcewa┼╝y─ç.

30 lat temu jako młody elektronik zrobiłem mojej dziewczynie zasilacz 9V do
radia.
Bez kondensatorów w mostku Graetza nie dało razy słuchać radia....

Proponuj─Ö zapozna─ç si─Ö z kart─ů katalogow─ů i charakterystykami wydajno┼Ťci
pr─ůdowej
od temperatury. By─ç mo┼╝e radiator nie bedzie potrzebny, ale kto wie....

Feromon.

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.
Hello Michal,

Nie.

Tutaj trochę dłużej pogooglasz.

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

Czy mozesz opisac ta sztuczke :) ?

Michal W.

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

----|>|-----------

accu   --- miernik
        ---

------------------

Mam nadzieje ┼╝e si─Ö nie rozjedzie.

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

A jaki jest cel wykonania tejze sztuczki ?

Michal W.

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

W trakcie rozruchu gdy napi─Öcie na akumulatorze
zacznie spada miernik zasilany jest z du┼╝ej pojemno┼Ťci
odci─Ötej diod─ů od akumulatora. Dzia┼éa przy ma┼éym
poborze pr─ůdu znakomicie, gorzej gdy trzeba wi─Öcej
mocy lub gdy długo męczony jest akumulator.
--
pzdr, j.r.

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

i jest na 7106 ?

Uwazaj - w tym ukladzie wejscie pomiarowe ma plywajaca mase
i nikt nie wie jak to mozna podlaczyc, choc jest pare hipotez.

LM317 ?

J.

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

Te mierniki z 7106 nie mierza napiec wlasnych
tzn  nie moga mierzyc napiecia, kt├│rym sa zasilane. W najlepszym przypadku
nie pokaza nic ale najpewniej trafi je szlag.
O ile dobrze pamietam w EdW byl uklad kt├│ry umozliwial pomiar napiecia
wlasnego.
Cos w rodzaju przetwornicy . Bylo to pare lat temu.
Trzeba poszukac w archiwum.

Pzdr

Re: Stabilizator na 9V do zasilania woltomierza w aucie.

ja da┼éem na wej┼Ťciu wzmacniacz r├│┼╝nicowy z mas─ů pod┼é─ůczon─ů do masy wej┼Ťcia
analogowego 7106.
Zbyszek