Stabilizator liniowy 3V3 - czy ja za dużo wymagam.

Jak potrzebuję 5V to od lat używam 78M05ABDT.
Potrzebuję coś takiego na 3V3.
Moje wymagania:
Uwe>25%V
Uwy=3V3
Iwy>30%0mA + termiczny ogranicznik prądu.
Iq <=3mA, lepiej mniej.
Obudowa - DPAK.
Zakres temperatur od -30 w górę.
Cena i dostępność rzędu 78M05
Brak problemów ze stabilnością przy obciążeniu kondensatorem ceramicznym.

Z tym wymogiem na ceramiczne to przyczyna jest taka.
Dotychczas tylko w karcie TPS769xx widziałem informację, że wymaga 4u7 i
ESR>0.2, ale jak planuję dodać równolegle 10 x 100n to ESR dla tego 4u7
 >1ohm aby było stabilne. A co jak mam 20 x 100n ? Mam sobie sam sprawdzać w
zamrażarce i w piekarniku.
Na Low-Drop mi nie zależy.

Wydawało mi się, że nic nadzwyczajnego nie wymagam, a tu szukam i szukam i
znaleźć nie mogę.
Spotkał ktoś coś takiego ?

P.G.

Re: Stabilizator liniowy 3V3 - czy ja za dużo wymagam.
ceramicznym.

Tzn, czy dobrze rozumiem, że na poważnie bierzesz możliwość wytracania co
najmniej 7W w DPAK-u? Producent chyba czegoś takiego nie przewidywał, to i
znaleźć nie możesz. Zejdź na ziemię z założeniami, to się coś dobierze. Są
stabilizatory na mniejszy prąd albo na mniejsze napięcie wejściowe.

e.

Re: Stabilizator liniowy 3V3 - czy ja za dużo wymagam.

Co takiego nie z tej ziemi jest w moich założeniach.
Dla 5V też miałem takie (25V, 300mA) i prawie każdy producent to robi (78M05
jest jak najbardziej z tej ziemi).

W moich założeniach można ewentualnie DPAK zmienić na SOT223, ale będziesz
jeszcze bardziej zdziwiony.
25V bo na transilach 18V przy 25A wydziela się 24V.
300mA, bo driver RS485 ze zwartymi drutami będzie chciał wziąć z zasilania
coś koło 200mA, a nie chcę aby takie zdarzenie mogło prowadzić do utraty
danych.
P.G.

Re: Stabilizator liniowy 3V3 - czy ja za dużo wymagam.
ci
,

Mam nadziejEA%, BF%e to jakiB6% prototyp a nie do urzB1%dzenia na sprzeda=
BF% :)
Daj 78L12 a za nim LM1117DTX-3.3 albo pogadaj z Romanem. MoBF%esz teBF% d=
aE6%20
3pinowy impulsowy TSR 1-2433 czy R-78B3.3-1.0 to nie bedziesz miaB3%20
problemF3%w z wydzielaniem ciepB3%a. Tylko cena 35zB3%.

--20%

[...]

Daj 78M09 czy 78M06 a za nim LM1117DTX-3.3 albo pogadaj z Romanem.20%
MoBF%esz teBF% daE6% 3pinowy impulsowy TSR 1-2433 czy R-78B3.3-1.0 to nie=
20%
bedziesz miaB3% problemF3%w z wydzielaniem ciepB3%a. Tylko cena 35zB3%.

--20%

Re: Stabilizator liniowy 3V3 - czy ja za dużo wymagam.

Jak najbardziej na sprzedaż - cena jest istotnym parametrem (najlepiej
zbliżona do 7805).
Kłopotów z ciepłem nigdy nie miałem i nie przewiduję (średni pobór prądu
rzędu 10mA).
Dwa lata temu się miesiąc naszukałem stabilizatora (zamiast od razu wziąć z
ELFy) przy założeniach:
Uwe >25%V
Uwy=5V
Iq jak najmniejsze,
bo głupio z procesorem schodzić do 10uA, wstawiać specjalne elektrolity, aby
prądy upływu miały poniżej 1uA (według katalogu, a nie pomiaru), wszystkie
wejścia/wyjścia tak robić aby w sumie upływy (według katalogu, a nie
pomiaru) nie przekraczały 1uA  i marnować prąd w zasilaczu.

Z LD1117 to mam problem. Nie wierzę w karty katalogowe, które pomijają
milczeniem ogólnie znany problem stabilności LDO.
Skoro TLV1117 ma ESR 0,2 do 10, LM1117 ma ESR 0,3 do 22, to w karcie LD1117
powinny też być jakieś wymagania na ESR, albo powinno być napisane że nie ma
wymagań na ESR.
Nie zastosuję elementu, co do którego mam wątpliwości.
Poza tym jak miałbym użyć dwa to będzie 78M05 i jakiś Sot-23.
Na płytce i tak będę potrzebował 5V, ale w innym miejscu i nie bardzo chcę
stamtąd ciągnąć ścieżkę, no chyba że tym razem wejdę w 4 warstwy, bo do tej
pory robię w zasadzie na jednej (druga cała GND).

P.G.

Re: Stabilizator liniowy 3V3 - czy ja za dużo wymagam.

To moze byle ADJ z rezystorem szeregowym?
http://www.eetimes.com/design/power-management-design/4011570/How-to-stabilize-a-buck-or-LDO-to-use-ceramic-caps

mw

Re: Stabilizator liniowy 3V3 - czy ja za dużo wymagam.

Może LM117 w obudowie typu garnek + dwa rezystory?
Może zenerka 3V9 + tranzystor?
Może LM2937-3.3 TO-220?

Dz.

Re: Stabilizator liniowy 3V3 - czy ja za dużo wymagam.

LM317 DPAK (wystarczy mi -40, nie muszę mieć -55) jak najbardziej biorę pod
uwagę, tylko dzielnik daję pobierający nie 5mA, a raczej koło 2mA.

Zabezpieczenie termiczne ?

Dzięki, za zwrócenie na niego uwagę. Jak go wpisywałem do mojej tabelki (dwa
lata temu) to zanotowałem, że rozsądna dostępna obudowa to D2PAK i nie
sprawdziłem teraz, że jest też Sot223 (wolałbym DPAK)
Nie podoba mi się w nim bardzo duży prąd, który ja nazywam Idrop - jest
rzędu 55mA, ale to jest ogólnie mało istotne.

Zawsze mnie zastanawia, czy jest jakieś istotne przeciwwskazanie aby na
wyjściu stabilizatora dać szeregowo RC (dla zapewnienia stabilności) i cały
zasilany układ (wiele ceramicznych 100nF) powiesić na tym C, a nie na
wyjściu zasilacza, aby nie dawać na wyjściu dużej pojemności z za małym ESR.
Podają wymagania na ESR w funkcji obciążenia wyjścia. Czy jak obciążenie
przenieść z wyjścia za ESR to zmieni wymagania na ESR, czy nie - tego nie
wiem.
Dotychczas stosowałem płytki 2-stronne, co powodowało, że do tych wszystkich
100nF był kawałek ścieżki. Rozważam teraz 4 warstwy i w takim układzie
wszystkie 100n pojawią się elektrycznie bardzo blisko wyjścia stabilizatora.

Tu jest wymagane ESR 0,01 - ceramiczne miewają podobno mniej (20x100n
równolegle też może mieć mniej), ale 0,01 ohma można ścieżką załatwić, jeśli
tylko obciążenie można włączyć za ESR.
P.G.

Re: Stabilizator liniowy 3V3 - czy ja za dużo wymagam.
Ja tak robiłem, i potem taki schemat nawet znalazłem w jednym DS:
na wyjściu stabilizatora kondensator wg DS (np 100n), dalej dławik do
"kondensatora wejściowego" (np 4u7) - zapewnia zarówno odpowiedni ESR
jak i filtrację i dalej dopiero rozprowadzenie po płytce z tymi
wszystkimi 100n.

Re: Stabilizator liniowy 3V3 - czy ja za dużo wymagam.

Jeśli ten dławik to coś więcej jak koralik ferrytowy to wydaje mi się, że
ten 4u7 jest już prawie poza pętlą decydującą o stabilności stabilizatora.
Jeśli w DS jest 100n na wyjściu to albo jest to nie LDO, albo jakiś z
najnowszych LDO, bo te ciut starsze to tak 1uF do 10uF wymagały.
P.G.

Re: Stabilizator liniowy 3V3 - czy ja za dużo wymagam.
O to chodzi. Jest stabilizator i dobrany według katalogu kondensator
zapewniający stabilną pracę i potem podłączony dławikiem kondensator o
relatywnie dużej pojemności (to może być i 47u) z którego reszta obwodu
może pobrać duży prąd chwilowy.

To był przykład - zawsze biorę coś w miarę zbliżone do sugestii z
dokumentacji.

Re: Stabilizator liniowy 3V3 - czy ja za dużo wymagam.

Dotychczas za stabilizatorem (liniowym) nie wstawiałem dławików innych niż
koraliki ferrytowe, bo malutkie mają duże R, a duże zajmują miejsce.
Dla mnie porównanie wariantów:
- klasyczny stabilizator (prawie z definicji stabilny),
- stabilizator (droższy) wymagający dodatkowo dławika,
wypada zdecydowanie na korzyść tego pierwszego rozwiązania i dlatego go
szukałem.

Dobór odpowiedniego kondensatora, przy założeniu pracy od -30 stopni,
starzenia się elementów, rozrzutów takich mało kontrolowanych parametrów jak
ESR, że o możliwości zastąpienia kiedyś "lepszym" o mniejszym ESR, bo uF/V
takie same, a akurat są w magazynie, to już nie wspomnę, nie jest zadaniem
prostym.
A wstawienie ceramicznego + rezystora to z dotychczasowych informacji od
1ohm w górę nie ma problemu, ale 0,1 ohm może kiedyś opóźnić dostawę.
P.G.

Re: Stabilizator liniowy 3V3 - czy ja za dużo wymagam.
(78M05

78M05 moze i pozwala na 25V, pozwala na 300mA,
ale nie oba na raz.

mw

Re: Stabilizator liniowy 3V3 - czy ja za dużo wymagam.

Ale ja nie pisałem, że dla 3V3 wymagam na raz.
Poza tym nie widzę przeszkód, aby z 78M05 zasilanego z 25V wziąć 300mA. Jest
tylko kwestia jak długie impulsy i jak często.
P.G.

Re: Stabilizator liniowy 3V3 - czy ja za dużo wymagam.
Hello mw158979,

A doczytałeś do końca i ze zrozumieniem?

Re: Stabilizator liniowy 3V3 - czy ja za dużo wymagam.

(78M05
będziesz
zasilania

a przeanalizowałeś sytuację zwarcia drivera? Gdzie się odłoży większe
napięcie i co się pierwsze termicznie wyłączy, bo może stabilizator
jednak? Albo i to i to - driver ograniczy średnio do tych 200mA
(zakładając bez kucnięcia 3V3) co dla stabilizatora mocowo i tak będzie za
dużo i zacznie wyłączać się on jako drugi? Poza tym dlaczego driver
włączony na stałe? Dlaczego nie wydzielić mu zasilania? Nie podoba mi się
ten projekt.
BTW, Koledzy dobrze radzą - rób 3v3 z 5 albo obniż kryterium pobieranego
prądu, wtedy zmieścisz się w DPAK-u (do wyboru np NCP1117 duży prąd LP2950
duże napięcie).

e.

Re: Stabilizator liniowy 3V3 - czy ja za dużo wymagam.

Pewnie, że stabilizator. Tylko, że ja nie zakładam ciągłego włączenia
drivera na nadawanie.
Powiedzmy nadawanie 1ms (DPAK się nie nagrzeje) i czekanie na odpowiedź z
timeoutem 100ms.
Jeśli próba nadawania dawałaby tąpnięcie zasilania - zadziałanie brown-outa
to powstanie czkawka, a tak to inne funkcje mogą być dalej normalnie
realizowane. Tąpnięcia zasilania są szczególnie groźne dla rozpoczętych
procesów zapisu do flasha, a po co zawieszać próby komunikacji na czas
zapisu danych do flash-a.
10uF obciążony 200mA tąpnie o 1V (zakładam brown out na 2V3) w ciągu 50us.
Aby wytrzymał 1ms musiałbym zwiększyć go do 200uF, a z zapasem do 470, a
lepiej 1000uF. Nad płytką mam 2mm miejsca i stosuję 22uF w 1206 (przyjmuję
10uF, bo to jest Y5V) i zamiast zwiększać go do 1000uF wolę dać
stabilizator, który to przetrzyma. Parę elementów przewlekanych mam po
drugiej stronie, ale wolę wszystko SMD i bez żadnych przelotek.Tak, że przed
stabilizatorem mam te 1000uF (aby starczyło na dokończenie rozpoczętych
procesów w momencie zaniku zasilania), ale jak stabilizator ograniczy prąd
to liczy się tylko C za nim.

Nie mam zamiaru doprowadzać do wyłączania stabilizatora mocowo. Ma mieć
ogranicznik temperaturowy tylko po to, aby w żadnym przypadku nic się nie
zepsuło.

Jak zasilanie drivera tąpnie to będzie się on chciał zasilić z ustawionych
akurat na 1 nóg procesora przez swoje diody zabezpieczające wejścia.
Wolę jedno dobre zasilanie.

Nie musi, ważne aby mi się podobał ;-)

Na poprzedniej płytce mam LP2950, ale tam nie miałem nieizolowanego RS485, a
teraz myślę o dwu płytkach na jednej dwa RS485 (izolowany + nieizolowany),
na drugiej Ethernet + nieizolowany RS485.

Dziwi mnie, że TI : uA78M33 jest robiony tylko od 0 stopni w górę. Miałbym
problem z głowy.
P.G.

Re: Stabilizator liniowy 3V3 - czy ja za dużo wymagam.
Hello Piotr,

UA78M33QKTPRQ1 -40 +125

Re: Stabilizator liniowy 3V3 - czy ja za dużo wymagam.

Odpowiadam nie sprawdzając dokładnie.
Widziałem przedwczoraj i zapomniałem, bo wszystkie Q odrzuciłem.
Q to wersje dla branży samochodowej. Mogą sprawiać problemy zaopatrzeniowe,
przy niezbyt dużej produkcji.
Możliwe, że są tylko ołowiowe, bo ROHS nie dotyczy samochodów (i całe
szczęście, bo by się trzeba przesiąść na rower ;-) ).
A ja cały czas nie umiem dokładnie wyczytać z ROHS co mogę zrobić ołowiowo,
a co nie (nie dość, że biorą kupę (naszej) kasy to nie potrafią niczego tak
napisać, aby było bez wątpliwości jasne).
Człowiek u naszego producenta kontraktowego, którego zawsze pytam o takie
rzeczy (co można wstawić aby nie nadziać się potem na problemy) jest do 4
kwietnia na urlopie. Jak wróci zapytam, czy to mogę użyć, czy raczej unikać,
ale przypuszczam, że znam odpowiedź.
P.G.

Site Timeline