ręczny montaż smd

czy montowanie ręczne smd ma sens?

Re: ręczny montaż smd

ewentualnie tak

Re: ręczny montaż smd

Aczkolwiek niekoniecznie.

Re: ręczny montaż smd

Kilku sztuk płytek tak, bo maszynowo kto ci to zrobi  i za ile?
Setek i więcej już nie.

Re: ręczny montaż smd
W prototypach/krótkich seriach - pewnie.

Kiedyś z ciekawości zapytałem płytkarnię o koszt montażu - oidp wyszłoby
700zł przy 100 sztukach. Dla człowieka jedna taka płytka to 50minut z
hotairem - czyli dziesięć dni po 8 godzin non stop.

Inna sprawa, że jakby zrobić sobie sito do nakładania pasty to nagle
montaż by znacznie przyspieszył - ja najwięcej czasu tracę na nałożenie
pasty.

Re: ręczny montaż smd

No ale taki czB3%owiek to tez kosztuje ze 3kpln (z ZUSem i podatkiem)20%
czyli taniej zleciE6% w zakB3%adzie

Tylko jak z nakB3%adaniem pasty pod np. QFN (0,5mm) jeB6%li nie masz sita=
?

--20%

Re: ręczny montaż smd

A ta pasta to co zawiera? Czy nie zostanie wciB1%gnieta na pad-a pod
wpB3%ywem temperatury?
Czemu nie mozna posmarowaE6% wszystkiego rF3%wno lub uprzednio pocynowaE6%
padF3%w, nalozyc element i pogrzac pojedyncze nogi?

Tak pytam bo kiedys montowalem jakis kit (E6%woki z avt zrobili kit do
samodzielnego montazu z elementami smd) z smd i tak wlasnie zrobilem.
To znaczy pady byly pocynowane troche i najpierw pocynowalem je
leciutko dodatkowo a potem tylko grzalem nogi scalakom...

--
Lukasz Sczygiel

Re: ręczny montaż smd

MiaB3%em na myB6%li pastEA% zawierajB1%cB1% lut i topnik. No i oczywiB6%c=
ie BF%eby nie20%
trzeba byB3%o cynowaE6% stykF3%w np. w QFN bo ja teraz teBF% tak robiEA% =
ale to20%
pracochB3%onne i ryzykowne dla ukB3%adu. Jednym sB3%owem mocno nieprofesj=
onalne.

--20%

Re: ręczny montaż smd
Dzieki za wyjasnienie.
Widze ze ja ne jestem nawet hobbysta tylko zwykly dB3%ubacz :)
Ale chyba trzeba bedzie sie z smd przeprosiE6% bo jest pare ukladow
ktorych w DIL nie dostane...

--
Lukasz Sczygiel

Re: ręczny montaż smd
cie BF%eby nie
 ale to

Wiele nie pomogB3%em.

Nie przesadzaj. ZajmujEA% siEA% elektronikB1% zawodowo ale teBF% w montaBF%
u SMD20%
jestem cienki. Ale jest tu trochEA% ludzi ktF3%rzy siEA% na tym dobrze zn=
ajB1%.

JakoB6% da radEA%. Elementy bierne da radEA% lutowaE6% na pastEA%. UkB3%a=
dy scalone20%
moBF%na lutowaE6% lutownicB1%, gEA%ste rastry jak TQFP moBF%na tak jak ra=
dzi20%
Michoo. Gorzej z tymi ktF3%re majB1% styki od spodu. QFN to jeszcze jako =

tako a BGA chyba bym siEA% nie decydowaB3% robiE6% w warunkach warsztatow=
ych.

--20%

Re: ręczny montaż smd

0603 ja normalnie lutownicą lutuję bez żadnych sensacji. Cynuje się
jeden z padów (ten od strony ręki w której trzymamy lutownicę), bierze
drugą ręką element za pomocą pęsety, przejeżdża nim po RMA7
rozsmarowanym np. na kawałku blachy, przysuwa do padu, roztapia i
lutuje. Potem druga strona już normalnie i gotowe. Oczywiście
najlepiej sobie najpierw pocynować większą ilość padów, potem
polutować elementy z jednaj strony, a potem we wszystkich zalutować
drugą.

Re: ręczny montaż smd
W dniu 2010-05-11 19:11, __Maciek pisze:
:

Tez tak robiEA% ale trochEA% to trwa i nie wyglB1%da zbyt rF3%wno. Przy20%
lutowaniu gorB1%cym powietrzem wskoczyB3%y by na swoje miejsca.

--20%

Re: ręczny montaż smd

Serwisy to robia i im nawet zgrabnie wychodzi.
Moze to nawet prostsze od gestego smd :-)

J.

Re: ręczny montaż smd
ady scalone

BGA? No nie wiem. NapatrzyB3%em siEA% na jutubie jak to siEA% robi kulkam=
i20%
albo odlewajB1%c przez stalowB1% matrycEA%. Gdybym naprawiaB3% komF3%rki =
czy20%
przerabiaB3% konsole to moBF%e teBF% bym tak robiB3%. Ale jak pomyB6%lEA%
 BF%e20%
zlutowane przeze mnie takimi metodami urzB1%dzenie pojechaB3%oby gdzieB6%
 do20%
elektrowni na drugi koniec Polski to mi siEA% odechciewa.

--20%

Re: ręczny montaż smd

To tylko na youtube tak ladnie wyglada to lutownie BGA.

Bez dobrego pozycjonowania topnika doswiadczenia i pieca to mozesz co
najwyzej lutowac diody SMD 1204

Re: ręczny montaż smd

http://demotywatory.pl/759460/Grunt-ze-dziala .

Re: ręczny montaż smd

Cudowne :)

--20%

Re: ręczny montaż smd
Cyna+topnik+rozpuszczalnik+plastyfikator.

Bo tanie pasty porobią takie małe, wredne do usunięcia (które ciężko
usunąć) kuleczki jak je grzejesz po rozsmarowaniu, a drogie pasty są
drogie. Poza tym jak dasz za dużo pasty to zrobią się zwarcia.

Czasochłonne. Ja coś co ma więcej niż 6 nóżek z racji kiepskiej pasty
lutuję normalnie lutownicą a nie powietrzem - najpierw jedną nóżkę
lutuję i ustawiam kość a potem lecę kulką cyny po wszytkich padach
trzymając płytkę pod skosem - na koniec zostaje odessanie plecionką z 2
ostatnich padów nadmiaru.

Ja się powoli przerzucam na samo smd - często wychodzi taniej za części
a o wiele mniej wiercenia.

Re: ręczny montaż smd
Też bawiłem się kiedyś w plecionki. Polecam jednak grot minifala i
oczywiście topnik w żelu.
Paweł

Re: ręczny montaż smd
Chyba, że sam robisz. Ale ogólnie - tak, już przy kilkudziesięciu szt
robiło się całkiem konkurencyjne.

W warunkach amatorskich to chyba najpierw nakładasz pastę na kostkę i
dmuchasz aż się zrobią 'półkule' potem kostka na płytkę i dmuchasz aż
się rozpuszczą - napięcie powierzchniowe załatwi resztę.

W wakacje będę miał okazję w praktyce sprawdzić ;)