Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Waldemar Krzok napisał(a):

110 V :)

Pozdr AK

Reply to
AK

Też. międzyfazowe 220V. Silniki urządzeń wyższej mocy są podłączane międzyfazowo.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Mlody, nie badz taki do przodu; siedze w Usa i mam np. boiler do wody i kaloryfery zasilane napieciem 240V / 60 Hz. Tu powszechne jest zasilanie dwufazowe; kazda faza w stosunku do zera ma 120 V a napiecie miedzyfazowe wynosi 240. Jest ono wykorzystywane do zasilania energochlonnych urzadzen jak piece kuchenne i inne odbiorniki duzej mocy. Do tego celu instaluje sie specjalne, wysokopradowe gniazdka dwufazowe (sam takie sobie pozakladalem i nawet dzialaja) Musze powiedziec, ze nie jest to rozwiazanie glupie. Bezpieczniki glowne mam na 100 A, zatem moc jest dosc pokazna. Mysle, ze ten silnik tez jest "amerykanski". Pozdr.

Reply to
tornad

220V 60 Hz
127V

220V (127 * sqrt(3)) [...]

Fajnie, tylko ze jakos nigdy nie slyszalem zeby amerykancy mieli 127V. Znacznie czesciej 110V, 120 lub 115.

I ponoc uzywaja dwoch 110V w przeciwfazie, otrzymujac 220 do zasilania powazniejszych urzadzen.

A ja nie słyszałem, żeby ekonomicznie uzasadnione było tworzenie sieci n.n. 6-fazowej - a takiej wymaga rozwiązanie z przeciwfazą.

Przy sięci 4-fazowej (co 90 stopni) miałoby to duży sens ale współcześnie chyba sieci 4-fazowe nie istnieją - a szkoda...

Jak mi kolega z USA stwierdził: międzyfazowo jest 220V. Do mieszkań jest doprowadzone 2x110, czyli 2 fazy z odczepem w środku (trafo na wejściu, na ogół wisi toto krzywo na słupie, obserwacja własna). Drobne ustrojstwa są podłączane do 110V, kuchenki, piły tarczowe, klimatyzacje do obu faz. Transformatory trójfazowe są na ogół łączone w trójkąt, co nas (znaczy firmę, która u nas instałowała kręciołka) uratowało przed drogą wpadką. Znaczy przerobiłem amerykański 3x220 trójkąt na 3x220 gwiazdę i mogłem dzięki temu podłączyć do normalnej sieci trójfazowej. Trafko ma na szczęście nieco zapasu i wytrzymuje niższą częstotliwość i lekko wyższe napięcie (230/400V). Między fazą i przewodem zerowym sieci trójfazowej w USA (o ile ten zerowy wogóle jest) wynosi 127V, tylko w domu go nie ma.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok