pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego - Page 4

Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
w odpowiedzi jacek duma na post

mam urzadzenie do pomiarow dunama.
chetnie udostepnie i pomiar zrobie.
tylko, ze to jest w warszawie

--
 o__,  -  Grzegorz Baltazar Kajdrowicz - www.rower.orbit.pl
 ,>_/-_-  "Możesz utracić wszystko, ale nikt nie zabierze ci tego,

Jestem z Krakowa. Dziękuję za propozycję.
jd

Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
In pl.misc.elektronika Zygmunt M. Zarzecki

No coz, chyba faktycznie nie ma innego wyjscia jak tylko wziac na rower
miernik i pomierzyc... Musze tylko znalezc w poblizu jakas gorke z ktorej
mozna sie solidnie rozpedzic... ;)

Mam jeszcze jedno pytanie:
w roznych linkach ktore byly tutaj podawane radza, zeby mostek
prostowniczy zrobic z diod Schottky'ego ze wzgledu na to ze jest na nich
mniejszy spadek napiecia. Gdzie indziej z kolei pisza ze najlepiej kupic
gotowy fabryczny mostek zamiast skladac z diod.
To jakich diod czy ew. gotowego mostka najlepiej uzyc? Jakies parametry?
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   snipped-for-privacy@ap.krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj /

Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Typowa dioda krzemowa na spadek napięcia w kierunku przewodzenia wynoszacy
0,6V. Typowa Shottkiego ma spadek 0,2V. Te wartości mogą trochę wzrosnąć z
prądem, zwłaszcza dla diód Shottkiego. Różnica to ok 0,4V.
Jeżeli dynamo daje kilkanaście do kilkudziesięciu woltów, to te 0,4V nie
mają istotnego znaczenia. Pedałując nie poczujesz różnicy.
Weź taki mostek jaki Ci będize pasował gabarytowo, musi mieć tylko
odpowednio duże napiecie pracy, najlepiej nie mniej niż 200V.

--
Piotrek.
http://www.pitlab.pl

Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Na 200V to ciezko Schottky znalezc. Aczkolwiek nie niemozliwe :)

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Da kilka w szereg.
;-)

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Możesz zrobić mostek i zalać je w czymś.

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
In pl.misc.elektronika Zygmunt M. Zarzecki

No i pomierzylem.

Z dosyc dobra dokladnoscia wychodzi mi zaleznosc liniowa - napiecie bez
obciazenia wyrazone w woltach wynosi mniej wiecej 0.82*predkosc wyrazona w
km/h. Czyli np. dla predkosci 40 km/h mamy napiecie okolo 32.8V; dla
predkosci 50 km/h (ostatnio maksymalnie do tylu udalo mi sie rozpedzic z
gorki jak jechalem z Krakowa do Myslenic ;)) bedzie 41V. Wprawdzie przy
pomiarach nie udalo mi sie rozpedzic do takich predkosci (maksymalny
pomiar mam dla 33 km/h) ale zaleznosc liniowa jest dosc dobra, wiec mysle
ze mozna smialo ekstrapolowac...
Oczywiscie to jest napiecie AC, czyli po wyprostowaniu i odfiltrowaniu
kondensatorem bedzie razy pierwiastek z dwoch, zgadza sie?
Stad wniosek, ze na wejsciu ukladu pracujacego bez obciazenia mozna sie
spodziewac pojawienia sie napiecia pi razy drzwi do 60V.

Troche to duzo jest... warto jakies zabezpieczenie wstawic? Jezeli tak to
jakie?

A co do tych diod Schottky'ego, to dalej nie wiem czy wstawic Schottky'ego
czy zwykle - pisaliscie ze jezeli dynamo daje napiecie kilkanascie V to
roznica w spadku napiecia nie ma znaczenia; to oczywiste, tyle ze przy
obciazeniu bedzie to zapewne mniej i tu jest pytanie czy ta roznica bedzie
wtedy miec znaczenie. Napiecie znamionowe dynama jest 6V, wiec jezeli na
wyjsciu mam miec 5V to zapasu zbyt wiele nie ma...

Pewnie dobrze byloby jeszcze pomierzyc jakie jest faktyczne napiecie przy
obciazeniu; pokombinuje nad tym jutro jak to zmierzyc...
[...]

Jeśli tak będzie to wystarczy 3W dioda Zenera na 25V.
Jeśli.

Jakim miernikiem mierzyłeś, z marketu?
Daj mostek i kondensator minimum 100uF i zmierz stałe napięcie.
Później obciąż żarówką i zmierz.

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
In pl.misc.elektronika Zygmunt M. Zarzecki

Dioda Zenera za mostkiem, rozumiem?

Nie, ode mnie z pracy ;). Nazywa sie toto "Escort EDM-89S", ma napisane na
sobie True RMS i na oko wyglada na dosyc dobry sprzet, aczkolwiek ja sie
za bardzo na miernikach nie znam...

Zeby dac mostek i kondensator to musialbym najpierw je kupic i toto
zmontowac... :)
[...]

Może lepiej odpowiednim minimum 3W rezystorem ... żarówka się spali a
rezystor conajwyżej lakier zaśmierdzi ;-)

Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
In pl.misc.elektronika Zygmunt M. Zarzecki

No wiec przy podlaczeniu samego mostka i kondensatora napiecie na
kondensatorze osiaga prawie 25V przy 20 km/h - przy wyzszej predkosci nie
sprawdzalem, bo nie mialem odpowiedniej drogi zeby sie rozpedzic ;) Ale w
kazdym razie widac ze faktycznie jest okolo sqrt(2)*zmierzone poprzednio
napiecie AC, a nawet troche wiecej...
Przy rownolegle wlaczonym oswietleniu roweru napiecie na kondensatorze
rzecz jasna rosnie znacznie slabiej i przy 20 km/h dochodzi do okolo 8-9V.

Nie wlutowalem jeszcze diody Zenera - tez sie zastanawialem czy moc 3W
wystarczy ale wydaje mi sie ze jak dioda Zenera zacznie przewodzic to
napiecie powinno spasc - swoja droga nie wiem czy nie wytworza sie wtedy
oscylacje typu - napiecie wzrasta powyzej 25V, zenerka zaczyna
przewodzic, napiecie spada, zenerka przestaje przewodzic, napiecie
wzrasta... i tak w kolko, i czy ewentualnie czyms to moze grozic jesli tak
bedzie.
Pewnie po wlutowaniu tej diody warto bedzie znowu pomierzyc.

No i jeszcze jest pytanie jak to sie zmieni gdy dojdzie obciazenie
stabilizatorem...
[...]

Nie bedzie. Zenerka jest bardzo szybka i nie jest to stabiliztaor z petla
sprzezenia.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

A jednak
http://groups.google.pl/group/sci.electronics.design/browse_thread/thread/399b6a0bf6cfa4f5/342f1ef11fd8da9?hl=en&q=oscillating+avalanche+zener+diode+group:sci.electronics .*

J.

Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Hello J,

http://groups.google.pl/group/sci.electronics.design/browse_thread/thread/399b6a0bf6cfa4f5/342f1ef11fd8da9?hl=en&q=oscillating+avalanche+zener+diode+group:sci.electronics .*

Jarku, bez przesady - kontekst. Tu mowa o dynamie a nie o skrajnie
niskich prądach, gdzie nie wiadomo, czy to już oscylacje czy jeszcze
fluktuacje i szum.

Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

thread/399b6a0bf6cfa4f5/342f1ef11fd8da9?hl=en&q=oscillating+avalanche
+zener+diode+group:sci.electronics.*
No ale tam pisza o RR. Tu dioda jest polaryzowana tylko zaporowo, to
gdzie masz problem tRR?

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

Zalezy jak lezy. To co mowisz to napiecie dla sinusa bez obciazenia (piki
doladowuja tylko kondziory. Jak przebieg bardziej przypomina prostokat,
to po prostowaniu bedzie mniej (idealnie - tyle co napiecie skuteczne).
mierzyles RMS rozumiem?

Transil albo osobno zenerki. Tylko sprawdz jaka jest charakterystyka
pradowo-napieciowa, zeby moc zenerka wyznaczyc (jakbys mial dac transila,
pamietaj ze to ma byc moc ciagla).

Schottky nie lubia przepiec, bardzo nie lubia :) musisz dac z pewnym
zapasem napiecia ponad ogranicznik zenerowski.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
Biorac pod uwage wszystkie ostatnie wypowiedzi narysowalem uaktualniona
wersje schematu - mam nadzieje ze teraz jest juz wszystko dobrze?
Chcialbym to wreszcie juz zrobic, wiec prosze o ewentualne uwagi...
http://www.ap.krakow.pl/~raj/schemat2.png
[...]

Zmontowalem ostatecznie uklad jak na schemacie z powyzszego linka.

Wszystko dziala znakomicie, tylko zenerka faktycznie przydalaby sie troche
wiekszej mocy. Jak mierzylem prad na niej bez obciazenia, to jak punkt
Zenera wystepuje gdzies mniej wiecej przy 20 km/h, to dla 25 km/h prad na
zenerce jest okolo 40 mA, a dla 30 km/h juz okolo 70 mA. Dla wiekszych
predkosci nie mialem mozliwosci zmierzyc, ale tak pi razy drzwi mozna
wnioskowac, ze maksymalna moc 3W - czyli prad ok. 120 mA - wydzieli sie
przy niecalych 40 km/h. Czyli dla calkowitego bezpieczenstwa pasowaloby
dac diode 5W. Na razie jednak poki co zostawilem ta 3W, nie chce mi sie
juz tego przerabiac - to i tak ma byc przeciez tylko na wypadek jazdy bez
obciazenia, kiedy w zasadzie ten zasilacz powinien byc odlaczony od dynama
wylacznikiem (nie ma go na schemacie, wlaczony na poczatku przed
mostkiem), a predkosci powyzej 30 km/h dla mnie sa realne do osiagniecia
tylko przy zjezdzie z gorki ;)

Przy obciazeniu ukladu GPS-em napiecie na kondensatorze przy 30 km/h
wynosi okolo 15V, tak wiec do punktu Zenera jeszcze daleko, mozna jechac
bezpiecznie :)

Jeszcze raz dzieki za wszystkie wskazowki i uwagi, a schemat moze przyda
sie komus na przyszlosc - jest sprawdzony i dziala :)
[...]

Tylko jak twój GPS pobiera 0,2...0,3A z 5V to będziesz miał jakieś 2..3W
strat na stabilizatorze. Zamknięta szczelnie plastikowa obudowa będzie
kiepskim pomysłem w takim wypadku.

--
przeciez moje rozumowanie bylo bez skazy,
no sam bym wskoczyl do tego wulkanu,