przerwa iskrowa na PCB

Chciałbym zrobić na liniach zasilających na PCB przerwę iskrową (czyli
taki odcinek "ząbkowany"), który przy przepięciu na tych liniach byłby
dodatkowym zabezpieczeniem.

Jaka powinna być odlegość między ząbkami, żeby uzyskać napięcie
przebicia 100V ?
Ten fragment ścieżki będzie odsłonięty (bez soldermaski), bo chyba to
zmniejsza napięcie przebicia.
0.1mm ? Czy ile waszym zdaniem ?

Re: przerwa iskrowa na PCB

Może warto pomyśleć o transilu? Scieżki będą się utleniać i napięcie będzie
wzrastać...

Re: przerwa iskrowa na PCB

mam założone warystory, a ta przerwa tylko "na wsiakij słuczaj" - nic
nie kosztuje...

Re: przerwa iskrowa na PCB

Obawiam się, że zanieczyszczenie (kurzem, wilgocią) może w końcu
doprowadzić do zwarcia (jeśli mówimy o wielkościach rzędu 0,1 mm).

Re: przerwa iskrowa na PCB

No tak, to jest realne ryzyko.
Dobra, dołożyłem jeszcze transil, bo one chyba sporo szybsze od
warystora są. Ząbki zostawię, ale nakryję soldermaską, i tyle.

Re: przerwa iskrowa na PCB

Waristory są cholernie szybkie. W praktyce ograniczeniem szybkości jest
indukcyjność końcówek waristora.
Na Twoim miejscu wywaliłbym ząbki i zamontował coś takiego:

http://www.tme.eu/pl/details/b88069x1380s102/ochronniki-przeciwprzepieciowe-tht/epcos/#

Pozdrawiam,
Paweł

Re: przerwa iskrowa na PCB

Kiedyś dawno też kombinowałem z ząbkami, ale chodziło mi o zadziałanie przy
wyższym napięciu (były równolegle do transoptora 4kV i maiły nie dopuścić do
napięcia ponad 4kV na nim).
Nakrycie ząbków solder maską to chyba w zasadzie rezygnacja z ich
ewentualnego działania.
Ogólnie ząbki według mnie nie mają sensu - za duża zależność zadziałania od
wilgotności powietrza i zanieczyszczeń na płytce.

Transil i warystor równolegle to też chyba prawie bez sensu (może przy
odpowiednim doborze napięć jakiś sens by się dało znaleźć).
Wydaje mi się, że oba działają mniej więcej tak samo szybko. Ostrzejsza
ch-ka transila spowoduje, że całą energię weźmie on na siebie. Natomiast
warystor przy tych samych gabarytach może chyba łyknąć większą energię.
Gdybym miał dać i warystor i transil to najpierw byłby warystor (łyka
największą energię i obcina napięcie ale niezbyt skutecznie), potem jakaś
indukcyjność (i może rezystancja) i transil (obcina napięcie ostro, a
energii musi już łyknąć mniej).
Przed tym wszystkim mógłby jeszcze być jakiś iskrownik, ale też oddzielony
indukcyjnością od warystora, bo bez niej nigdy by nie zadziałał, bo warystor
nie dopuściłby do napięcia zapłonu iskrownika.
P.G.

Re: przerwa iskrowa na PCB
Dzięki za sugestie.

Mam tam na linii zasilania bezpiecznik (topikowy, 4A).
Czy dając taki ochronnik przepięciowy jest szansa, że w razie przepięcia
wywali ten bezpiecznik ? Co byłoby oczywiście wskazane...

Re: przerwa iskrowa na PCB

oczywiście dając ochronnik ZA bezpiecznikiem.

Re: przerwa iskrowa na PCB

Nigdy nie stosowałem w praktyce ochronnika iskrowego.
Z tego co pamiętam one zapalają się (nie od razu bo gaz się musi zjonizować)
przy jakimś napięciu (im szybciej narasta napięcie tym przy większym się
włączą bo dopiero wtedy gaz się zjonizuje) a potem panuje na nich niższe
napięcie wystarczające do utrzymania łuku (np. rzędu 30V). Ale to musi być w
karcie katalogowej. Prąd jest praktycznie ograniczony dostępnym prądem z
przepięcia. Bezpieczniki mają określone I2t [A2s] potrzebne do ich
przepalenia. Trzeba to porównać z jakimiś danymi o występujących
przepięciach.
Według mnie taki iskrownik przetrzyma bezpiecznik i go przepali, czego o
warystorach i transilach bym nie powiedział, bo energia w nich wydzielana
jest wielokrotnie większa niż ta w bezpieczniku, ale że transile i warystory
przepalają się chyba "na zwarcie" więc i bezpiecznik się przepali.
Wydaje mi się, że w rozwiązaniach, które na przepięcia mają reagować
przepaleniem bezpiecznika stosuje się tyrystory/triaki za bezpiecznikiem.
P.G.

Re: przerwa iskrowa na PCB
ć zadziałania od

Mysle ze chodzi o ostre krawedzie, dlatego sa zabki zamiast dwu
rownoleglych sciezek, zreszta jest to darmowy element o znaczeniu 3-
cio rzednym. W jonizatorze powietrza wyladowania sa na ostrych
krawedziach,  tu pewnie zasada ta sama. Na 100V to jak kolega napisal,
gotowy iskrownik. Jak dasz na upatrego zabki, to wez pod uwage
tolerancje trawienia:)

Re: przerwa iskrowa na PCB
Powitanko,

To ja sie niesmialo podlacze, czy w takiej roli obcinacza szpilek nie
moglaby wystapic neonowka? Gaz zjonizowany juz przy tych 230v, to i
wiekszy impuls powinien przyjac (?).

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
Re: przerwa iskrowa na PCB

W sieci 50Hz problemem jest to, że neonówki sieją zakłóceniami. Neonówka
jako obcinacz szpilek mogłaby stać się anteną siejącą tymi szpilkami po
okolicy.

Re: przerwa iskrowa na PCB

Czy taki wiekszy ... malo tam tego gazu.

Tak czy inaczej - neonowki maja napiecie zaplonu rzedu 100V.
Zrealizowac to na pcb bedzie bardzo trudne.

J.

Re: przerwa iskrowa na PCB

A może po prostu gotowy iskrownik kupić i zamontować na płytce? W
markecie budowlanym kupiłem ostatnio taki jakby rozgałęźnik z "filtrem
przepięciowym", w środku siedzą równolegle dwa warystory i właśnie
iskrownik.

Jakub Rakus

Site Timeline