przerwa iskrowa na PCB

Chciałbym zrobić na liniach zasilających na PCB przerwę iskrową (czyli taki odcinek "ząbkowany"), który przy przepięciu na tych liniach byłby dodatkowym zabezpieczeniem.

Jaka powinna być odlegość między ząbkami, żeby uzyskać napięcie przebicia 100V ? Ten fragment ścieżki będzie odsłonięty (bez soldermaski), bo chyba to zmniejsza napięcie przebicia.

0.1mm ? Czy ile waszym zdaniem ?
Reply to
sundayman

mam założone warystory, a ta przerwa tylko "na wsiakij słuczaj" - nic nie kosztuje...

Reply to
sundayman

W dniu 2013-04-02 22:55, sundayman pisze:

Obawiam się, że zanieczyszczenie (kurzem, wilgocią) może w końcu doprowadzić do zwarcia (jeśli mówimy o wielkościach rzędu 0,1 mm).

Reply to
Tomasz Wójtowicz

No tak, to jest realne ryzyko. Dobra, dołożyłem jeszcze transil, bo one chyba sporo szybsze od warystora są. Ząbki zostawię, ale nakryję soldermaską, i tyle.

Reply to
sundayman

Powitanko,

To ja sie niesmialo podlacze, czy w takiej roli obcinacza szpilek nie moglaby wystapic neonowka? Gaz zjonizowany juz przy tych 230v, to i wiekszy impuls powinien przyjac (?).

Pozdroofka, Pawel Chorzempa

Reply to
Pawel O'Pajak

W dniu 2013-04-03 01:54, Pawel O'Pajak pisze:

W sieci 50Hz problemem jest to, że neonówki sieją zakłóceniami. Neonówka jako obcinacz szpilek mogłaby stać się anteną siejącą tymi szpilkami po okolicy.

Reply to
Tomasz Wójtowicz

Dnia Wed, 03 Apr 2013 01:54:56 +0200, Pawel O'Pajak napisał(a):

Czy taki wiekszy ... malo tam tego gazu.

Tak czy inaczej - neonowki maja napiecie zaplonu rzedu 100V. Zrealizowac to na pcb bedzie bardzo trudne.

W dniu 2013-04-03 00:21, sundayman pisze:

Waristory są cholernie szybkie. W praktyce ograniczeniem szybkości jest indukcyjność końcówek waristora. Na Twoim miejscu wywaliłbym ząbki i zamontował coś takiego:

Pozdrawiam, Paweł

Reply to
Paweł Pawłowicz

Dzięki za sugestie.

Mam tam na linii zasilania bezpiecznik (topikowy, 4A). Czy dając taki ochronnik przepięciowy jest szansa, że w razie przepięcia wywali ten bezpiecznik ? Co byłoby oczywiście wskazane...

Reply to
sundayman

W dniu 2013-04-03 14:37, sundayman pisze:

oczywiście dając ochronnik ZA bezpiecznikiem.

Reply to
sundayman

Mysle ze chodzi o ostre krawedzie, dlatego sa zabki zamiast dwu rownoleglych sciezek, zreszta jest to darmowy element o znaczeniu 3- cio rzednym. W jonizatorze powietrza wyladowania sa na ostrych krawedziach, tu pewnie zasada ta sama. Na 100V to jak kolega napisal, gotowy iskrownik. Jak dasz na upatrego zabki, to wez pod uwage tolerancje trawienia:)

Reply to
Leming Show

W dniu 02.04.2013 21:34, sundayman pisze:

A może po prostu gotowy iskrownik kupić i zamontować na płytce? W markecie budowlanym kupiłem ostatnio taki jakby rozgałęźnik z "filtrem przepięciowym", w środku siedzą równolegle dwa warystory i właśnie iskrownik.

Reply to
Jakub Rakus