Problem z policzeniem oporu,

Wiem, że to za proste pytanie na to forum, ale nie mam gdzie się zapytać.

Mam źródło prądu stałego, z zasilacza 12V.
Ma być tam podłączona dioda LED zwykła np. 3V, (albo 1,5V interesuje mnie
jak to pliczyć).

Pytanie: Jaki opornik Rx powinien być podłączony szeregowy, by dioda
świeciła i by diody nie przepalić?

 Ze wzoru z ze szkolnej fizyki wynika, że jest za mało danych bo:
12V = 3V + IRx
Ale nie znam I. Nie potrafię zmieżyć ani natężenia prądu , ani oporu diody ,
zwykłym miernikiem "szkolnym".
Mierząc opór diody na najmniejszy zakres oporu dioda świeci, a miernik
pokazuje opór 1.

Jak to policzyć?

Wkładając przypadkowy opornik wyciągnięty z innego uszkodzonego urzędzenia
(to samo dioda) można metodą prób i błędów znaleść właściwy opornik, mierząc
napięcie za nim, ale:
1. nie umiem czytać pasków na oporniku (może ktoś da link do ściągawki),
2. oporniki ze starego pilota skończyły się, więc i tak trzeba kupić nowy,
a żeby kupić należy znać wartość oporu.

Proszę o pomoc kogoś piśmiennego w tej dziedzinie.

Re: Problem z policzeniem oporu,
Ty tak na powaznie??

Re: Problem z policzeniem oporu,

Zapewne bliżej mu do źródła napięcia, niż prądu. Chyba że zadziała
ograniczenie prądowe to może rzeczywiście źródło prądu...

Szybko!

Jedno równanie z dwoma niewiadomymi. Coś jeszcze trzeba wiedzieć. O
diodzie nie wiemy bo... nie powiedziałeś co to za dioda. Dla
najzwyklejszej "sygnalizacyjnej" można na przykład przyjąć, że będzie
dobrze świecić jeśli będzie przez nią płynął prąd 10mA. I już da się
rozwiązać równanie.

Bzdurki...

wyszukiwarka: "Kod paskowy rezystorów"

... ze śmiechu? ;) O co chodzi?

??

--
Michał

Re: Problem z policzeniem oporu,

Wielkie dzięki.
Czyli 9V = 10 * mA  *Rx=
             = 10 * 1/1000 A * Rx=
             = 1/100 A * Rx

Rx = 900 Om

A jak ma słabiej świecić to większy opór.
A jak dioda malutka to też większy opór?

Czy mając diodę i szkolny miernik można zmierzyć ten prąd?
Tam opcja z obrazkiem diody, ale miernik pokazuje tylko napięcie w mV zdaje
się.

Re: Problem z policzeniem oporu,

??? Na fizyce nie uczono najpierw przekształcić wzór a następnie
podstawiać? Z tego co napisałeś nie bardzo idzie się wyznać mimo, że
jest dobry wynik.

Uz = Ud + IRx

Uz - Ud = IRx    / :I

Uz - Ud
------- = Rx

      12 - 3
Rx = --------
       10e-3

       9
Rx = ---- = 9e2 = 900 omĂłw
      1e-2

Przy okazji:
om, oma, omie; omy, omów, ale: Ohm – nazwisko
(wielkość litery i odmiana)

Wielkość obudowy diody nie mówi nic o dopuszczalnym jej prądzie.
Przeważnie nie ma nawet związku. Ten parametr podaje producent.
Dla LEDĂłw takich
http://g.wieszjak.pl/p/_wspolne/pliki_infornext/12000/led_12742.jpg
i takich
http://www.apexled.com/upimg/200772240335.jpg
w większości przypadków 10mA jest wartością bezpieczną. Wszystko jednak
zależy, jak jasno ma świecić. Zmniejszać prąd zawsze można, zwiększać to
już ostrożnie, bo skraca się wówczas życie LEDa.
Obecnie są też produkowane diody przygotowane do pracy z większym
prądem, ale ze względu na wydzielane ciepło przeważnie wyglądają inaczej
niż powyższe. Ich obudowa musi stykać się z radiatorem odprowadzającym
ciepło. Ewentualnie dla niższych mocy ciepło odprowadzają nóżki. Hasło:
Power LED.

Można tylko zmierzyć prąd płynący w obwodzie. Multimetr nie pokaże
dopuszczalnego prądu diody. Tak samo jak nie pokaże mocy opornika :)

Przeczytaj instrukcję do miernika. Test diod jest wykonywany w ten
sposób, że przepuszcza przez nią prąd o podanej przez producenta
wartości (chyba typowo 1mA) i mierzy spadek napięcia na niej. W ten
sposób można na przykład odróżnić diodę zwykłą prostowniczą od
schottky'ego, no i LED.

--
Michał

Re: Problem z policzeniem oporu,

Jezeli ta dioda jest waczona w aktywnym obwodzie to opczywi

---

Re: Problem z policzeniem oporu,

Jezeli ta dioda jest wlaczona w akywnym obwodzie to oczywiscie ze
zmierzysz plynacy przez nia prad.
Dobor ograniczajcego prad rezystora jest trywialnie prosty, dlatego
ktos nawet zapytal czy twoj problem nie jest zartem...

Zaczym podlaczysz diode do zrodla zasilania, dobrze byloby cos o niej
wiedziec. Jezeli nie znasz zadnych parametrow to mozesz posluzyc sie
regula "Duzego Palca" i przyjac spadek napiecia na dodzie ok. 2V.
Pozostaje ci 10V na spadek napiecia na rezystorze. Rowniez z tej samej
regoly przyjmiesz prad w granicach 10mA do 20 mA max. co daje ci
rezystor ok 500 Ohms.
Wiecej informacji i szczegolow na temat zasilania roznokolorowych  i
innego rodzaju diod znajdziesz tu:

http://wolfstone.halloweenhost.com/Lighting/litlpo_PoweringLEDs.htmlA

a pod tym linkiem odszukaj prosty calculator doboru rezystora:
http://wolfstone.halloweenhost.com/Lighting/litlec_LEDCalc.html#CalculatorForLEDsInSeries

marcus

---

Re: Problem z policzeniem oporu,
1Kom, bC4%99dzie wtedy okoC5%82o 9mA dioda bC4%99dzie dobrze i dC5%82=
ugo C5%9BwieciC4%87.

-- =

Pozdr
JanuszK

Re: Problem z policzeniem oporu,

Na ruskim elektrodopodobnym portalu nigdy by się nie zapytał.
Aby tam pisać trzeba się zarejestrować (czytać można bez rej.),
aby się zarejestrować należy rozwiązać prosty test, aby rozwiązać
tenże test należy znać odpowiedzi na takie pytania jak wątkotwórca zadał.

--
Włodek

http://dino.inosak.org

Re: Problem z policzeniem oporu,
isaC5%82(a):

82%ugo C5%9BwieciC4%87.
BC%na bez rej.),
No i to jest dobre rozwC4%85zanie, przynajmniej portal 'trzyma'
jakiC5%9B tam minimalny poziom.

-- =

Pozdr
JanuszK

Re: Problem z policzeniem oporu,

Szkoda że link mi gdzieś wsiąkł, a ponownie jakoś nie mogę trafić ;-)
Gdyby na elektrodzie to zastosować... ech

--
Włodek

http://dino.inosak.org

Re: Problem z policzeniem oporu,
Hello Włodzimierz,

Gdyby na Elektrodzie to zastosować, to Elektroda przestałaby być
najwiekszem portalem tego typu. Spadłaby klikalność w reklamy i
własciciel musiałby za dużo dopłacać.

O rozpaczy identyfikatorów i jemu podobnych szkoda gadać.

 RoMan
Re: Problem z policzeniem oporu,

Wrzucałby te pytania na grupę żeby mu ktoś rozwiązał :)

Re: Problem z policzeniem oporu,

Czy z tego wniosek ze za klikanie w Rosji malo placa ?

Czy ze portal ma dobrego sponsora, np uniwersytet.

J.

Re: Problem z policzeniem oporu,
Hello J.F.,

Może nie ma takich ambicji jak Elektroda... Może bardziej zalezy im na
konkretnej wiedzy niż ilości odwiedzić. No i ostatnie ale nie najmniej
ważne - językiem rosyjskim posługuje się znacznie więcej ludzi niż
polskim.

 RoMan
Re: Problem z policzeniem oporu,

Tak tylko pro forma...
Naucz się pisać/mówić konkretnie.
Żródło prądu stałego oznacza, że możesz nie dawać opornika, a jak dasz to i
tak to nic nie da.
Żródło prądu to coś co daje określony prąd. Masz żródlo napięcia stałego.
Tak?

--
Desoft

Re: Problem z policzeniem oporu,

Nie chce wszczynać przysłowiowej dyskusji o wyższości  Świąt idt, ale skoro
mowa o konkretności, to według mnie, określenie *źródło prądu stałego* oznacza
dokładnie tyle, że jest to źródło prądu stałego (według fizycznej definicji
prądu stałego) i tyle. Nawet byle jaka bateryjka z bazaru, jest źródłem prądu
stałego. Jeżeli zaś chodzi o *źródło prądowe* (idealne źródło prądowe) to
właśnie jest takie źródło, którego prąd nie zależy od obciążenia. Istotne
rozróżnienie.
PP

Re: Problem z policzeniem oporu,

Akurat w tym pytaniu można się domyśleć.
Ale żródłem jest np. zasilacz. I teraz zasilacz prądu stałego już jest mniej
jednoznaczny.
Może dla kogoś kto miał mało do czynienia ze źródłami prądowymi, to brzmi
jak zasilacz napięcia stałego.
Nie czepiam się. Podstawowa zasada: jeżeli chce otrzymać konkretną/dobrą
odpowiedź to musi precyzyjnie się wyrazić. Odpowiedzi będą takie jak
pytanie.

--
Desoft

Nawet byle jaka bateryjka z bazaru, jest źródłem prądu
Re: Problem z policzeniem oporu,

Jak mam się precyzyjnie pytać, jak jest się niepiśmiennym w tej dziedzinie?
Ale ludzie się zlitowali, dzięki wielkie.

Re: Problem z policzeniem oporu,
Hello meteor,

To nie jest forum.

Użyj Goole, Luke!