miekki start silnika dc

Mam silnik z wkretarki 18V. Chce zrobic mu miekki start.
Znalazlem to:
(wyglada najlepiej z tego co przegladalem).
tutaj sam schemat:
http://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/motor_5_1945.gif

I moje pytania:

-Jakie stany ma miec punkt oznaczony "3"? czy mozna tam podpiac jakas
attiny czy potrzeba dodatkowego tranzystorka?
-jakim napieciem jest tutaj zasilany ten 555?
-Jak zmienic parametry komponentow aby uzyskac inicjalne opoznienie
1s? (autor pisze o 5s opoznienia a potem 5s startu)

Uklad bedzie zamontowany w samochodziku akumulatorowym. Mechanike mam
a silnik wymienilem bo fabryczny nie mial odpowiedniej mocy.
Na moje oko w punkcie 3 bedzie jakies 10-13V ale wole sie dopytac.
Elektronik ze mnie kiepski, raczej majster-klocek.

Pomoze ktos?
Ewentualnie jakis inny uklad miekkiego startu do wykonania
wlasnorecznie.
--
Lukasz Sczygiel

Re: miekki start silnika dc

Mam mieszane uczucia

Mozna podpiac dowolne wyjscie push-pull.

Przeciez narysowalo 15V. Sprawdz czy 18V to nie graniczne napiecie 555.

A do czego potrzebne to inicjalne opóznienie? Nie mozna sekunde pózniej
zalaczac?

Bedzie Ucc przed wlaczeniem silnika i 0V po wlaczeniu. Caly 555 robi tutaj
za opóznienie startu. Kondensatory przy IRF-ie daja powolny/miekki start.
Ten silnik nie bedzie mial regulacji obrotów? bo w tym ukladzie nie ma
mozliwosci regulacji obrotów. W przypadku duzego obciazenia potrzebny jest
radiator o duzej pojemnosci cieplnej (prawie to samo co duzy radiator) -
szczególnie w przypadku czestych wlaczen.

Latwiej wykonac regulator PWM. Miekki start dodac przez dodanie generatora
piloksztaltnego. Czesto da sie to zrealizowac poprzez dolozenie gdzies
kondensatora do istniejacego ukladu.

--
Desoft

Re: miekki start silnika dc
eee? Attiny takie ma? Pytam bo myslalem ze tam porty sa na napieciu
zasilania lub masy uC.

I dlatego mi sie lampka alarmowa w glowie swieci. i chcialbym sie go
stamtad pozbyc.

Zeby dzieciak depczac po "gazie" nauczyl sie nie katowac silnika. Albo
przynajmniej go nie katowal silnika.

Ok. rozumiem.
Ten miekki start zrobie na przekazniku - to umiem.

Te 5s startu wydaje mi sie sensowne bo i po domu dac sie bedzie
jezdzic i po podworku. A radiator mam naszykowany. Ze spawarki :)

Ok dzieki. Myslalem inicjalnie ze ten 555 najpierw czeka 5s a potem
generuje jakis przebieg ktory zmienia sie od "0" do "100" w 5 sekund.
Obadam jak calosc bedzie dzialac.

--
Lukasz Sczygiel

Re: miekki start silnika dc
eee? Attiny takie ma? Pytam bo myslalem ze tam porty sa na napieciu
zasilania lub masy uC.

Mylisz pojecia. Wyjscia maja stany 0V - Zasilanie bez stanów posrednich. Aby
taki stan uzyskac mozna dac dwa tranzystory i naprzemian je zalaczac. Jeden
zwiera do zasilania drugi do masy. Mozna dac jeden tranzystor i rezystor
który symuluje podciaganie. Poszukaj w dokumentacji uC slowa pull-up.

I dlatego mi sie lampka alarmowa w glowie swieci. i chcialbym sie go
stamtad pozbyc.

I dac uC na napiecie 5V?

Zeby dzieciak depczac po "gazie" nauczyl sie nie katowac silnika. Albo
przynajmniej go nie katowal silnika.

Przy takich obciazeniach (mocach) i traktowaniu (dziecko) jedynie sterowanie
PWM.

Mam "fabryczna" taka zabawke. Silnik zasilany przez przycisk bezposrebio z
akumulatora, bez regulacji. Wedlug mnie sprawuje sie to przyzwoicie.
Moze nie warto bawic sie komplikowanie ukladu?

Ok dzieki. Myslalem inicjalnie ze ten 555 najpierw czeka 5s a potem
generuje jakis przebieg ktory zmienia sie od "0" do "100" w 5 sekund.
Obadam jak calosc bedzie dzialac.

555 tylko czeka.

Jezeli to ma byc Hi-End to proponuje regulator PWM na 555 (pelno tego w
sieci) sterowany potencjometrem (napieciem). Dolozyc tylko kondensator (plus
pewnie jakis opornik) w okolicach potencjometru coby silnik nie byl zbyt
"wyrywny".
Zabawa oczywiscie z mechanika zamocowania potencjometru.

--
Desoft

Re: miekki start silnika dc

Tak, ale oczywiscie odpowiednio zasilany i pewnie przez dodatkowy
tranzystor odpowiednio polaryzujacy ten tranz mocy. I wtedy by sie
dalo zrobic ladny pwm.

Jestem swiadom. Ale to narazie prototyp wiec sie ucze.

Ale tam pewnie masz silnik 6v czy cos kolo tego. W tym autku tez bylo
6V i nawet po dywanie jezdzilo kiepsko.
A tu robie wersje 18V bo tylko taka wkretarke mam (znaczy sie tylko
taki silnik).
No i silnik ma cala glowice z wkretarki ze sprzeglem co powoduje ze
jak nie ma zasilania to hamuje. Ale nie wymyslilem jak zrobic zeby
kola sie toczyly i mozliwa byla jazda przod-tyl...

No tu jest wlasnie pies pogrzebany bo proste rzeczy sa trudne do
dostania.
Nie znalazlem nigdzie ladnego pedalu z potencjometrem. To by duzo
uproscilo.
Ale nie wykluczam ze takie cos zrobie jak tylko znajde i uda sie
kupic.

--
Lukasz Sczygiel

Re: miekki start silnika dc

Przeciez efekt bedzie odwrotny - on w gaz, a auto nie rusza .. wiec
co robimy ?
Mocniej w gaz :-)

Wstaw mu pod pedal jakis amortyzator z pralki czy z bramy - to sie
nauczy ze im szybciej sie wciska tym bardziej noga sie meczy :-)
Oczywiscie musialaby byc plynnna regulacja obrotow.

Moze nie wystarczyc, bo tu tranzystor liniowo pracuje.

J.

Re: miekki start silnika dc

Ten uklad to jest jakies pomieszanie z poplataniem :-)

Zeby ten tranzystor zupelnie otworzyc potencjal bramki musi byc
~12-15V nizszy od potencjalu zrodla, a zrodlo przylaczone jest do
plus zasilania,
czyli tu trzeba zejsc prawie do potencjalu masy, przy 18V moze byc
nawet 6V, a przy 24V zasilania .. trzeba uwazac, bo ten tranzystor
wytrzymuje tylko 20V Ugs.

Zeby go zamknac trzeba dojsc z bramka prawie do potencjalu zrodla -
czyli powinno byc tam prawie napiecie zasilania.

Sa to parametry dosc typowe dla "zwyklych" tranzystorow mosfet
mocy.

W sumie - potrzeba jakis 15V zakresu, attiny czy inny uC nie
wyrobi, trzeba jakos "wzmocnic sygnal"

A nie widac ? 15V.

Dzialanie jest przeciez proste - po wlaczeniu zasilania 555
startuje impuls, ktorego czas trwania zalezy od stalej ladowania na
nodze 6.
100k*47uF = ~5s.  Dasz 10uf, bedzie sekunda.

W czasie trwania impusu na wyjsciu 3 jest stan wysoki, czyli
niewiele mniej niz napiecie zasilania i tranzystor pozostaje
zamkniety. Po zakonczeniu impulsu wyjscie 3 przechodzi na potencjal
masy, kondensator 4.7u w bramce tranzystora laduje sie laduje sie
przez opor ~1M,  a tranzystor puszcza stopniowo coraz wiekszy prad.
Calosc trwa tez ok 5s.

I co - ty mu w gaz, a on czeka sekunde ? Co to ma byc, symulator
dziadka za kierownica ? :-)

To w ogole nie tak powinno byc zrobione, jak juz myslisz o uP, to
zastosuj PWM.

J.

Re: miekki start silnika dc
mozliwe, innego sensownego nie znalazlem zeby mozna bylo czesci kupic
u mnie w kiosku :)

czyli przy tych 18V jest calkiem zatkany a przy 6V calkowicie
przewodzi?

No, ja jestem "klockowacz", nie widzialem :)

O! i fajnie.

Pieknie wyjasnione. Dziekuje.

Widzialem jak to dziala. Albo wymysle inna mechanike albo taki tryb to
mus.
Naped mam lancuchowy a calosc to troche drutowanina wiec wazne aby
pracowalo spokojnie. Ta wkretarka ma dobry kop. Samochodzik ze mna w
srodku jest w stanie zabuksowac :) na mniej czepnym podlozu :)

I w tym kierunku kombinuje ale magia tranzystora niestety jest dla
mnie dalej magia. Ale juz wiecej rozumiem.

--
Lukasz Sczygiel

Re: miekki start silnika dc

"calkowicie" to nie jest najlepsze slowo w tak plynnym przypadku
:-)
Spojrz na charakterystyki w karcie katalogowej
przy Ugs=-10V sie nasyca na pradzie 50A. Dopuszczalny ciagly
przypominam 23A. z kolei przy 20A wplyw na Uds wyzszych napiec
bramkowych jest i to wcale nie taki maly. Wiec czasem jest sens
wysterowac wiekszym napieciem, szczegolnie jesli bez problemu
mozesz to zrobic.

Z kolei przy Ugs=-4.5V on puszcza jeszcze calkiem spory ulamek
ampera. I tu znow kazdy wolt sie liczy ..

Szczerze mowiac to zupelnie niepotrzebnie - w miedzyczasie moc sie
wydziela powazna i tranzystor zaczyna dymic :-)

Soft start tak, opoznienie nie - po co ci opoznienie ?

W dodatku wez pod uwage co sie bedzie dzialo po chwilowym
puszczeniu pedalu i wcisnieciu z powrotem - autor nie zadbal o
rozladowanie kondensatora bramkowego, no ale tez samochodzik w
miejscu nie stanie :-)

J.

Re: miekki start silnika dc
schemat:
http://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/motor_5_1945.gif

Z wrodzonego lenistwa wyszperalem ten spust co byl fabrycznie we
wkretarce i zajrzalem do srodka.
Nie rozebralem calkiem bo zobaczylem tam co najlmniej dwa scalaki smd
i potencjometr na laminacie.
Do tego jest jakis mosfet z radiatorem. Chyba zrobie z tego pedal i
zamontuje omijajac calkowicie problem montowania wlasnego rozwiazania
narazie.

--
Lukasz Sczygiel

Re: miekki start silnika dc

I zrobiisz to co wszyscy radzili:
Sterowanie PWM i zadnego opóznienia startu. :-)

--
Desoft

Re: miekki start silnika dc
No wiem :)
Opoznienie bylo emulatorem proporcjonalnosci dzialania bo nie
wiedzialem jak zrobic proporcjonalny pedaB3%.
--
Lukasz Sczygiel

Re: miekki start silnika dc
No wiem :)
Opoznienie bylo emulatorem proporcjonalnosci dzialania bo nie
wiedzialem jak zrobic proporcjonalny pedał.

Daj w miarę mocą sprężynę pod pedał - będzie emulacja siły nacisku do
prędkości. Noga nie jest tak precyzyjna jak ręka.

--
Desoft

Re: miekki start silnika dc
y nacisku do
Wiesz ze mnie molestujesz?
Moj problem:
gdzie zdobyc taki mechanizm ktory bedzie sie skladal z:
-mocowania do otworu w podlodze
-potencjometru przyczepionego i poruszanego za pomoca
-ruchomego kawalka "czegos" wygodnie deptalnego nogB1%

Juz z czasow robienie wah-wah z AVT zrobienie sensownego pedaB3%a byB3%o
dla mnie kosmosem totalnym.
Do dzis nie wiem jak zrobic dobry pedaB3%. Pisze powaznie bo pomyslow
mam mase:
-potencjometr z kolem zebatym i listwa zebata
-jakis optyczny przetwornik (enkoder, przyciemniona klisza itp
-drabinka rezystorow (potencjometr dyskretny)
Ale kazdy z pomyslow trudno zrealizowac sprawnie w zaciszu domowym w
warsztacie hobbysty...

Rzucisz we mnie jakims linkiem fajnego typu pedaB3%a?

--
Lukasz Sczygiel

Re: miekki start silnika dc

Ja mogę rzucić, ale się pod tymi pedałami nie pozbierasz, tyle tego w
googlu jest. Możesz w muzycznych kupić różniste. Zbudowanie tego to
problem mechaniczny, jaką elektronikę do tego wciepnąć to w sumie wsio
rawno. Możesz poszukać w sklepach z maszynami do szycia, tam też to używają.
Jak masz mechanikę pedalską, to wszystkie twoje pomysły się nadają.
Możesz nawet przerobić myszę lub joystick.
A do pewnego ustrojstwa z silnikiem (napęd kondensatora w antenie
magnetycznej) zrobiłem kiedyś następującą prowizorkę:
Składniki:
- potencjometr
- przekładnia 1:3 (miałem w szufladzie, z ośką 6mm po obu stronach)
- dwie deski z zawiasem, duża i mała
- pianka poliuretanowa z materaca

Gotowanie:
na dużej desce przykręciłem kątownikiem potencjometr, przekładnia
"wolnowisząca" i do zawiasu tak, coby się kręciło (czyli do tej części,
która była przykręcona do małej deseczki). Między dechy pianka i pedał
gotowy. Niestety nie mogę zrobić zdjęcia, bo ustrojstwo zostało
zniknięte w czasie przeprowadzki. Miałem zamiar zrobić dwupedałowe, by
nie trzeba było przełączać kierunku, ale nie zrobiłem ;-)

Waldek

Re: miekki start silnika dc
Ech. Ja bardzo dziekuje za opisowe sugestie. Ja juz kiedys zbudowalem
pedaB3% do efektu gitarowego ale wiem ze rezultat byl sredni. Dzialac
dzialalo, Ale nie bylo ani wytrzymale ani trwale.
Zrobilem pedal z blachy ocynkowanej, z sprezyna bodaj z pompy
hamulcowej z malucha. Mechanizm mialem na potencjometrze i raz na
sznurku a raz na przekladni zebatej. Oba pomysly zeszly bo
potencjometr sie wytarl...

--
Lukasz Sczygiel

Re: miekki start silnika dc
Wiesz ze mnie molestujesz?

Tia... rozmawiamy o pedale :-)))

Rzucisz we mnie jakims linkiem fajnego typu pedała?

Wyobraziłem sobie to tak?
Mechanizm regulacji obrotów od wiertarki, kawałek blachy na zawiasie,
sprężyna.
Układ regulacji zamontować tak aby dało się go dociskać tą blachą podstawić
sprężynę.

--
Desoft

Re: miekki start silnika dc
Moze i bedzie dzialalo. W sumie mam taki plan aby z drewna skrzyneczke
zrobic na ten spust wiertarkowy ale boje sie ze calosc wskutek
nieosiowosci dzialania deski na spust szybko umrze.
Dlatego zabrnalem w te miekkie starty i opoznienia. Przelacznik
mikrostykowy taki duzy (bodaj na 5A 220V)mam i dziala dosyc dlugo wiec
trwaly by byl. Ale jest zerojedynkowy.

--
Lukasz Sczygiel

Re: miekki start silnika dc

Eeee ... a nie mieli ostatnio jakiejś parady w Warszawie? :-)
Coś z maszyny do szycia by się nie nadawało? Od razu ma sprężynę,
powstrzymującą przed zbyt ostrym kopem. Tylko nie wiem jak to będzie
pasowało do zabawki. Zapytaj może jakiś fanów gier komputerowych - skoro
są kierownice do symulatorów jazdy, to muszą też być samochodowe pedały.
Inaczej to by nie było dość realne. Może nawet pomóc wizyta w
najbliższym Media Markecie.
Maciek

Site Timeline