Maszt w Gąbinie, zasilanie żarówki

Gdzieś słyszałem o tym, że chłopi
mieszkający w okolicy masztu w Gąbinie
"podbierali" energię do świecenia żarówek.
Czy ktoś może wiec coś więcej na ten temat?
Czy to rzeczywiście miało miejsce?

Robbo

Re: Maszt w Gąbinie, zasilanie żarówk i

Jak? Drogą indukcji? IMHO rodzima wersja starej miejskiej legendy. W
nieco innej wersji sprawdzili ją nawet Pogromcy Mitów - tam był gość,
którzy rzekomo miał działkę położoną pod linią wysokiego napięcia i
używał swojego żelaznego ogrodzenia (w innej wersji specjalnej cewki) do
pozyskiwania za darmo energii elektrycznej na działce.
Legenda szła dalej mówiąc, iż za "kradzież" energii został skazany. ;P

Seria prób przeprowadzonych przez twórców programu pokazała, że cała
historyjka jest bzdurą.

BTW wokół masztu w Konstantynowie nie było żadnej strefy ochronnej? ;P
Zresztą nawet gdy mieszkało się w pobliżu silnego nadajnika AM to z
wypromieniowaną przez niego energią można było zrobić co najwyżej jedno
- słuchać sobie transmisji na detektorze kryształkowym. ;)

Re: Maszt w Gąbinie, zasilanie żarówki
Znalazłem coś takiego i mnie zaciekawiło:

http://totalizator2007.blox.pl/html/1310721,262146,169.html?3
2007/01/22 23:40:42

"Ech...Uniwersum....Na pomysł żarówek podłączonych do drutu i uziemionych z
drugiej strony wpadli dawno chłopi mieszkający koło największego nadajnika
długofalowego na swiecie.Mam na myśli Gąbin.Tam stał maszt o wys. ok. 600m i
nadajnik o mocy jednego megawata.Drugi taki sam stał w rezerwie.Ale niestety
wywoływało to zakłócenia w pracy nadajnka i efekt był taki że w okolicach
Gąbina wszyscy mieli prąd za darmo żeby nie podłączali zarówek korzystając z
potężnego pola elektromagnetycznego Radia Warszawa I.Z tego samego powodu
nie było metalowych siatek ogrodzeniowych w okolicy.Kopały tak potężnie że
zagrażały życiu."

Re: Maszt w Gąbinie, zasilanie żarówk i

Wiesz, komentarze w Internecie nie są nigdy dobrym źródłem informacji.
Piszący mógł zwyczajnie spotkać się z tą samą wersję legendy co Ty i ją
tam opublikować, dlatego nigdy samego faktu, iż ktoś x razy napisał coś
w internecie nie można brać za potwierdzenie.
Po drugie czy przypadkiem natężenie pola elektromagnetycznego nie jest
odwrotnie proporcjonalne do kwadratu odległości? Nadajnik miał
faktycznie wielką moc, ale jak blisko musiałaby się znajdować taka
antena, aby numer z ŻARÓWKĄ przeszedł???

Pamiętaj, że przy mocy 0,1 kW można co najwyżej pobudzić luminofor
świetlówki do świecenia zbliżając ją bezpośrednio do anteny. ;)

Re: Maszt w Gąbinie, zasilanie żarówki

W latach siedemdziesiątych byłem w Warszawie w ruskim cyrku. Latali
tam po arenie z palącymi sie świetlówkami w rękach. Nawet publice
dawali. Taką to sensację wzbudzał transformator Tesli. Ja sobie później
taki mały zrobiłem w domu. Nie miał 100W, bardziej tak 100mW, może 1W.
Ale mała swietłowka 10 cm od niego się zapalała.

Re: Maszt w Gąbinie, zasilanie ża rówki

Hmm... Całkiem możliwe. Być może przesadziłem z tymi 100W.
W każdym razie ja taki efekt widziałem parę lat temu na jakimś filmiku
MPEG ściągniętym jeszcze przez modem analogowy. ;) Nagrali go jacyś
piraci FM, a ich sprzęt wyglądał dość poważnie o ile mnie pamięć nie
myli. :)

Re: Maszt w Gąbinie, zasilanie żarówk i

Pamiętam kółko fizyczne w ósmej klasie, na którym wyciągaliśmy z szaf
rozmaite kurzące się urządzenia, no i pewnego razu było to jakiś
generator lampowy z anteną w postaci dipola (czy czegoś w tym rodzaju) o
rozmiarach rzędu 20cm. Do drugiej takiej antenki była podpięta
żaróweczka, która świeciła nawet dość jasno, gdy się owe anteny zbliżyło
na kilkanaście cm :)
Andrzej
Re: Maszt w Gąbinie, zasilanie żarówki
Hello Atlantis,

Jasne. Tylko mowa o 1MW a nie 0.1kW. Taka drobna różnica 10000 razy.
Do tego zysk anteny dostrojonej i moc "efektywna" 3MW.

Re: Maszt w Gąbinie, zasilanie żarówk i

Tak, tylko zauważ, iż my ciągle mówimy o pobliskiej wiosce oraz o
żarówce (nawet nie "żaróweczce") mającej służyć za praktyczne źródło
oświetlenia...
Nie mówię nie, zwyczajnie trudno jest mi to sobie wyobrazić, nawet przy
takiej mocy nadajnika. Chociaż może zwyczajnie mam kiepską wyobraźnię.

Re: Maszt w Gąbinie, zasilanie żarówki
UC5%BCytkownik Robbo napisaC5%82:
B1%czali zarC3%B3wek korzystajC2%B1c z

No i urban legend zdemaskowana - wielka czC4%99stotliwoC5%9BC4%87, naw=
et 227KHz (bo20%
na takiej a nie na 225KHZ przez wiC4%99ksza czC4%99C5%9BC4%87 swego C5%
BC%ywota nadawaC5%8220%
GC4%85bin) nie kopie - parzy co najwyC5%BCej. I jeC5%9Bli siatka umies=
zczona w polu20%
EM by parzyC5%82a to samo pole teC5%BC nieC5%BAle by mieszkaC5%84cC3%
B3%w przypiekaC5%82o - a nie20%
sC5%82yszaC5%82em C5%BCeby pieczone kurczaki przypominali...

--20%
Darek

Re: Maszt w Gąbinie, zasilanie żarówki

O to, to. Miałem napisać to samo właśnie. :)

Re: Maszt w Gąbinie, zasilanie żarówki

Ale były numer, gdyby tak sąsiadowi w ogrodzenie diodę wstawić.

Kargul, podejdź no do płota, jak i ja podchodzę.

Re: Maszt w Gąbinie, zasilanie żarówki

Diod w ogrodzeniu dostatek (wprawdzie marnych ale ...).

Włodek

Re: Maszt w Gąbinie, zasilanie żarówki

No i dlatego przy płocie można było posłuchać "Tu Jedynka", ale
żeby kogoś trąchnęło, to już niebardzo (o prądzie mówię, bo to co
tam wtedy wygadywanao, trąchnąć mogło wszystkich równo na całym
świecie).

Re: Maszt w Gąbinie, zasilanie żarówki

1) Na jaką częstotliwość są mikrofalówki?
2) O jakich odległościach od nadajnika mówisz?

Re: Maszt w Gąbinie, zasilanie żarówki
To moBF%e ja dodam swoje 3 grosze...
SB3%yszaB3%em od znanego profesora o takim doB6%E6 B6%miesznym przypadku..=
.
ByB3%a sobie budowa domu wielorodzinnego a jak to zwykle bywa na takiej
budowie pracuje dBC%wig. DBC%wig podnosiB3% towary czasami w taczkach.
ZdarzaB3%o siEA%, BF%e gdy taczki byB3%y na niewielkiej odlegB3%oB6%ci od z=
iemi i
robotnik chciaB3% je zB3%apaE6% rEA%kB1% to widziaB3% jak z taczek do jego =
rEA%ki
skacze iskra. Iskra ta miaB3%a raczej charakter snopienia a nie
wyB3%adowania elektrostatycznego. OczywiB6%cie byB3%o podejrzenie, BF%e d=
BC%wig
nie jest uziemiony ale pomiary wykazaB3%y, BF%e wszystko jest OK. Poniewa=
BF%
robotnicy bali siEA% tej iskry zawezwano ekipEA% z przyrzB1%dami
pomiarowymi. OkazaB3%o siEA%, BF%e iskra ma czEA%stotliwoB6%E6 pobliskiej =
stacji
B6%redniofalowej. Maszt nadajnika oddalony byB3% od dBC%wigu okoB3%o 4 km.
DokB3%adne pomiary wykazaB3%y, BF%e konstrukcja kratowa dBC%wigu, ramiEA% i=
 lina
stanowiB1% cewkEA%. Taczki znajdujB1%ce siEA% nad ziemiB1% to kondensator. =
Razem
stanowiB3%y caB3%kiem niezB3%y obwF3%d rezonansowy a przy pewnej odlegB3%o=
B6%ci
taczek od ziemi obwF3%d akurat byB3% nastrojony na czEA%stotliwoB6%E6 tej
stacji. Energia jaka wzbudzaB3%a siEA% w tym obwodzie byB3%a na tyle maB3%a=
,
ze nie wywoB3%ywaB3%a praktycznie BF%adnych efektF3%w cieplnych na skF3%rze
robotnikF3%w. Snopienie natomiast wywoB3%ywaB3%o panikEA%... ale tylko za
pierwszym razem. Do tego moBF%na siEA% byB3%o przyzwyczaiE6%! Dlatego progr=
am
pogromcF3%w mitF3%w co do tego tematu chyba moBF%na uznaE6% za miarodajny. =
Mit
urF3%sB3% do rangi niebotycznych moBF%liwoB6%ci... ale tylko jako mit!

Re: Maszt w Gąbinie, zasilanie żarówki

Przynajmniej z tymi siatkami to brednia.
Bylem w poblizu tego masztu. Teren bezposrednio dookola niego byl
ogrodzony siatka i nic nie kopalo. Wiec tym bardziej trudno zeby kopalo w
wiekszej odleglosci. Dookola pobliskich domow tez byly normalne siatki.
Natomiast faktem jest ze z uwagi na silne pole elektryczne od furtki w
ogrodzeniu do drzwi budynku w ktorym pracowala obsluga nadajnika prowadzil
druciany korytarz - klatka Faradaya... A na ekranowanie samego budynku
poszlo ponoc - wedlug tego co mowil straznik - wiele ton metalu...
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   snipped-for-privacy@ap.krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj /

Re: Maszt w Gąbinie, zasilanie żarówki
Hello Atlantis,

Transmisji PR1 na 227 kHz słuchało się na odbiorniku detektorowym 300
km od tego nadajnika. Na zaledwie 30 metrach linki miedzianej między
domami. W tamtych czasach było to jeden z najlepiej słyszanych
nadajników na całym świecie. A sam maszt jeszcze do niedawna był
najwyższą budowlą zbudowaną kiedykolwiek przez człowieka. Do 19 maja
2008.

Re: Maszt w Gąbinie, zasilanie żarówki

W Warszawie słuchałem przez głośnik. Cichutko, jak noc była, ale zawsze.
Rynna jako antena.

W obu znaczeniach tego zdania -- silniej promieniującego nie było, ale
mógł być on również w sprzyjających warunkach słyszany na całym świecie.

A potem był *najdłuższym* masztem radiowym.

Re: Maszt w Gąbinie, zasilanie żarówki
Hello Jarosław,

Ja piszę w kontekście świeżo wybudowanego wieżowca w Dubaju a nie
największej sterty poskręcanego żelastwa w historii ;)