zasilanie bateryjne w zimie

Witam Robię proste urządzonko typu rejestrator, zasilany bateryjnie, pracujący na zewnątrz i właśnie utknąłem na problemie zasilania, zwłaszcza w zimie. Urządzonko jest typu procek kilka razy na dobę wykonuje pomiar i raz na dobę zapisuje do pamieci. pobór prądu typu zero nic do 100mA w impulsie, przez ułamek sekundy, kilka razy na dobę. Średnio porządny akumulatorek (cudo z małym samorozładowaniem) typu AA wystarcza na miesiąc. Problem w tym, że specyfikacja akumulatorka który znalazłem dopuszcza -10 stopni C. A nasze zimy są lekko lepsze ;) Nie mogę sobie pozwolić na "wytrzymało -10, to i w -20 jakoś pociagnie" Dlatego pytanko: Any pomysł na zasilenie ustrojstwa czymś co będzie miało wielkość i pojemność akumulatorka AA, moze pracować w zimie, a na dokładkę wydoli 100mA w impulsie kilka ms bez stosowania kondensatorów. No i samo się przez miesiac nie rozładuje. Na razie na wszelki wypadek dałem jako backup równolegle (przez diody oczywiście) baterię Li, jednak optymalnie by było dać jakieś coś co da się ponownie naładować.

Pozdrawiam Kam

Reply to
Kam

Kam napisał(a):

Na niskie temperatury najlepsze są akumulatory CdNi. Niestety dość szybko się samorozładowują. Jesli pobór energii jest taki symboliczny jak piszesz, to mnależy użyć bateri alkaicznych i nie świrować z zaoszczędzeniem 2zł/całą zimę.

Reply to
A. Grodecki

Był 15 wrzesień 2007 roku (sobota) gdy o godz. 18:10, wszystkim znany *A. Grodecki* napisał(a):

A toś mnie troszkę zaskoczył. Pomijam wszystko ale w temacie samorozładowania zawsze myślałem ze Ni-Cd mniej sa podatne na to zjawisko niż Ni-MH które z kolei te pierwsze biją iinnymi zaletami

Reply to
xxxx

xxxx napisał(a):

Tego które się szybciej rozładowują nie wiem. Nie było mi potrzebne :) Ale na pewno dość szybko - wiem z obserwacji. Ostatnio nakupiłem sobie pół kilo Sanyo Eneloop i problem mam z głowy :]

Reply to
A. Grodecki
[...]

Masz jakieś tanie źródełko?

RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Allegro.pl :) Szczególnie jeśli "za wysyłkę płacisz raz" :) Ale nawet 2 sztuki z przesyłką są tańsze niż w "Sklepie dla wyjątkowo inteligentnych". Rzeczywiście fajne akumulatorki. Mam je już wszędzie. NIe musze się za każdym razem bać, czy sprzęt wyjęty z szuflady jeszcze działa, czy trzeba 2 godziny wcześniej przypomnieć sobie o łądowarce :)))))

Reply to
A. Grodecki

A. Grodecki napisał(a):

Aaaaa, jeszcze chciałem powiedzieć, że nabyłem jakiś czas temu na Allegro ładowarkę o swojskiej nazwie BC700 ( :) ), która fajnie ładuje 4 różna paluchy niezależnie. I pokazuje różne parametry przy okazji. Menu też jakies swojskie.... (?) Mocno kantuje na pojemnosci, ale to w sumie drobiazg. Jakieś sto-parę złotych kosztowała. Polecam.

Reply to
A. Grodecki

Pisząc o akumulatorach do -10 st C miałem na myśli właśnie Sanyo Eneloop Jakby się dobrze przyjrzeć to w ich specyfikacji podają nawet

-5 st C. Na AA - 2Ah ustrojstwo chodziło przez miesiąc Nigdzie natomiast nie ma słowa co się stanie w -20!!! pewnie spadnie pojemność, albo co?? dlatego nie wiem ile mam liczyć 20 dni, tydzień??? a musze to wiedzieć by spełnić specyfikację Znalazłem za to akumulatorki kwasowe na niskie temperatury,ale najmniejsze sa wielkosci R20 :((

Kam

Reply to
Kam

I tak cie chyba nie minie zapakowanie paru roznych sztuk do zamrazarki i sprawdzenie co z tego wyjdzie.

I musisz sie chyba z tym pogodzic. Kwasowo-olowiowe sa pewnym rozwiazaniem - wiadomo ze im wydajnosc spada, ale wiadomo tez ze przy -20 potrafia zakrecic rozrusznikiem :-)

Kam pisze:

Uzywamy w firmie kilku rejestratorow w terenie nie powiem jaki pobor pradu ale wewnatrz jeszcze jakiez Z80 czy cos w tym stylu, pamiec, czujnik poziomu wody (zanurzeniowy, pewnie jakis cisnieniowy). Pomiar

+zapis co 1h. Zasilane z 6xR20 w szereg. Spokojnie wytrzymuje rok-poltora. Ja mysle ze daj normalne baterie, spelni ci wszystkie zalozenia, a dodatkowy koszt baterii wyjdzie ci pewnie parenascie pln/rok. Ew jakis maly panel sloneczny+aku. Cos mi sie zreszta kolata po glowie ze u tescia na dzialce taka smieszna chinska LEDowa lampka na baterie sloneczne+aku (w dzien ladowanie, w nocy swieci) wytrzymala 2 albo 3 lata bez zabierania do domu na zime i dopiero po tym czasie akumulatorki (NiCd) zdechly.
Reply to
Marcin Gala