Listy zajętych częstotliwości...

Gdybyście chcieli wykonać urządzenie używające niskich częstotliwości radiowych (poniżej 100kHz) do nadawania i odbierania danych na krótkie odległości (sprzęg radiowy około pół metra) jakimi kryteriami kierowalibyście się przy wyborze częstotliwości pracy? Czy jest dostępna publicznie jakaś lista przypisań służb i usług do różnych częstotliwości? Np. jakie częstotliwości zajmują radiowe otwieracze bram garażowych, jakie radiowe alarmy samochodowe czy inne podobne urządzenia które mogłyby interferować z Waszym nadajnikiem w urządzeniu które budujecie? Nie chodzi mi tylko o Polskę ale bardziej ogólnie, może całą Europę... I czy do budowy takiego urządzenia na sprzedaż wymagane są jakieś pozwolenia radiowe, licencje? Wydawałoby się, że zasięg pracy i zakres częstotliwości umieszczony bardzo nisko, poniżej fal długich nawet nie powinien produkować problemów, ale?

Reply to
Pszemol

Użytkownik "Pszemol" snipped-for-privacy@PolBox.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@poczta.onet.pl...

Czy jest dostępna publicznie jakaś

Krajowa Tablica Przeznaczeń Częstotliwośći

setki MHz (ponad 400)

patrz IARU

I czy do budowy takiego

TAK

Reply to
SP9LWH

Użytkownik "SP9LWH" snipped-for-privacy@autorom.pl napisał w wiadomości news:c8stqv$dj0$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Niczego nie jestem pewien, ale słyszałem, że jest lista częstotliwości zharmonizowanych (szukać evo.dk - nie sprawdzałem). Jak częstotliwość jest zharmonizowana do danego zastosowania to urządzenia nie musi badać notified body - wystarczy zgodność z odpowiednią normą zharmonizowaną z RTTI - czyli badania w laboratorium (taniej niż notified body).

Piotr

Reply to
Piotr

W <news: snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> *Pszemol* napisał(a):

Biorąc pod uwagę, że dipol półfalowy na 100kHz miałby 1,5km (półtora kilometra) wyjdzie chyba lepiej tą komunikację przeprowadzić przewodowo.

Reply to
Zbigniew Karaśkiewicz

dlaczego takiej malej?

jest

na to masz specjalne pasmo 433MHz i chyba 868MHz Anglicy kiedys uzywali 418MHz

jezeli uzywasz odpowiednich modulow z certyfikatem to imho nie musisz miec licencji. Sprawdz sobie:

(BTW - maja bardzo fajne moduly serii BIM, tylko troche drogie..),
sprawy papierkowe byly tez kiedys na stronie gammy wyjasnione

ale te czestotliwosci tez sa wykorzystywane. Na przyklad przez systemy nawigacyjne, sygnaly czasu i inne specjalne.

Reply to
Michal Baszynski .

Lepiej/gorzej to pojęcia bardzo względne... :-) Transmisja w moim przypadku będzie odbywać się w bezpośredniej "widoczności" cewek nawiniętych cienkim drutem nawojowym bez rdzenia... Częstotliwości ponaddźwiękowe, rzędu 30-40kHz... Nie planuję używania dipoli półfalowych, jak sam widzisz.

Interesuje mnie jednak aby swoim nadawaniem nie naruszać obowiązujących w Europie przepisów radiokomunikacyjnych ani też nie nadawać na częstotliwościach w jakiś sposób już zajętych przez inne urządzenia emitujące silniejsze sygnały radiowe w "okolicach".

Dla przykładu, gdybym wybrał dla swojego urządzenia częstotliwość

77,5kHz to nie bardzo miałbym z czym się wybierać w okolice Frankfurt/Mainflingen gdzie antena zegara atomowego DC77 mogłaby dosyć skutecznie zakłócić odbiór w moim urządzeniu... :-)
Reply to
Pszemol

Jest to podyktowane względami projektu ode mnie niezależnymi.

Gdzie to zdobyć? Zwłaszcza dla zakresów fal długich i ultra-długich.

Takie megahertze mnie nie interesują, jak zapewne się domyślasz.

Nie, chodzi mi o urządzenie zbudowane od zera, bez "modułów".

Co to za strona?

No właśnie zdaję sobie sprawę z tego, i dlatego szukam jakiejś listy zajętych częstotliwości poniżej 100kHz - z tego co mi wiadomo to jest zegar atomowy we Frankfurcie na 77,5kHz, ale co poza tym? Kto i na jakiej fali nadaje takie specjalne sygnały ultra-długie?

Reply to
Pszemol

[...]

Poczytaj powyższe i odśwież wiadomości na temat anteny ferrytowej.

Użytkownik "Pszemol" snipped-for-privacy@PolBox.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@poczta.onet.pl...

poczytaj:

SP9LWH

Fajna witrynka, ale zainteresowania tego pana zaczynają się od 30MHz w górę - ja jestem zainteresowany kilohertzami, nie megahertzami.

Reply to
Pszemol

Użytkownik "Pszemol" snipped-for-privacy@PolBox.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@poczta.onet.pl...

Tam są akty prawne, między innymi TPC

Reply to
SP9LWH

=_NextPart_000_0052_01C441D7.97BD5BC0 Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2" Content-Transfer-Encoding: quoted-printable

U=BFytkownik "Pszemol" snipped-for-privacy@PolBox.com napisa=B3 w wiadomo=B6ci = news: snipped-for-privacy@poczta.onet.pl...

cz=EAstotliwo=B6ci? Np. jakie

KRAJOWA TABLICA PRZEZNACZE=D1 CZ=CASTOTLIWO=A6CI

Lp. fdolna (kHz) fg=F3rna (kHz) Przeznaczenie U=BFytkowanie=20 =20 1 Poni=BFej 9 kHz (Nie przeznaczono)=20

5.53 5.54 =20 2 9 14 RADIONAWIGACJA cywilno-rz=B1dowe=20 =20 3 14 19,95 STA=A3A cywilno-rz=B1dowe=20 =20 RUCHOMA MORSKA 5.57=20 5.56 cywilno-rz=B1dowe=20 =20 4 19,95 20,05 WZORCOWY SYGNA=A3 CZ=CASTOTLIWO=A6CI I CZASU (20 kHz) cywilne=20 =20 5 20,05 70 STA=A3A cywilno-rz=B1dowe=20 =20 RUCHOMA MORSKA 5.57=20 5.56 cywilno-rz=B1dowe=20 =20 6 70 72 RADIONAWIGACJA 5.60 rz=B1dowe=20 =20 7 72 84 STA=A3A cywilno-rz=B1dowe=20 =20 RUCHOMA MORSKA 5.57 cywilno-rz=B1dowe=20 =20 RADIONAWIGACJA 5.60=20 5.56 rz=B1dowe=20 =20 8 84 86 RADIONAWIGACJA 5.60 cywilno-rz=B1dowe=20 =20 9 86 90 STA=A3A cywilno-rz=B1dowe=20 =20 RUCHOMA MORSKA 5.57 cywilno-rz=B1dowe=20 =20 RADIONAWIGACJA=20 5.56 rz=B1dowe=20 =20 10 90 110 RADIONAWIGACJA 5.62 cywilno-rz=B1dowe=20 =20
Reply to
SP9LWH

Dnia 2004-05-24 21:39, Użytkownik SP9LWH napisał:

Znaczy, że Niemcy swoim sygnałem DCF 77.5 włażą nam w ten zakres? Bo w opisie kitu NE 2004 (klient sygnału czasu 77.5 kHz) było napisane, że sygnał DCF 77.5 można odebrać w całej polsce.

Powinniśmy zorganizować nadajnik łukowy na 77.5 kHz i rozpocząć Blitzkrieg ;-)

Reply to
Tomasz Wójtowicz

no to sie nie da legalnie bez zezwolenia

kiedys tam wisial wyciag z przepisow. Ale obecnie nie da sie tego pod mozilla ogladac, wiec wybacz, ale nie chce mi sie dokladniej tego szukac

Reply to
Michal Baszynski .

Ale o jakie konkretnie zezwolenia tu chodzi?

Też nic nie mogę znaleźć... Tu są dokumenty

ale chyba to nie to.

Reply to
Pszemol

a o to to najlepiej pytaj w ministerstwie infrastruktury

Reply to
Michal Baszynski .

I tablice przeznaczen pozostalych panstw - leza na serwerrze URTiP-u zaraz obok tabeli krajowej.

[...]

Raczej ITU. Zreszta odsylacze w URTiP-ie powinny byc

Konkretnie - do budowy nie, do przeprowadzenia badan pod pewnymi warunkami towniez nie (jeslidysponujemy warunkami do zapewnienia ze pomieszczenia w ktorych robimy stosowne pomiary nie wypuszcza energii w.cz ponad dopuszczalne poziiomymocy - ale jak sie walniemy w szcunkach tlumienia to mozna po tylku za sianie dostac...). Do obrotu to juz wprowadzic mozna jedynie urzadzenia emitujace fale radiowe jesli posiadaja homologacje badz (w przypadku produkcji jednostkowej czy maloseryjnej) - swiadectwo zgodnosci. Znow - szczegoly na serwerze URTiP-u.

Reply to
Dariusz K. Ladziak

Użytkownik "Dariusz K. Ladziak" snipped-for-privacy@waw.pdi.net> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@news.tpi.pl...

[...]> Znow - szczegoly na serwerze URTiP-u.

Oczywiście !, ale to jest Pszemol. On nadaje z USA:-) Ja nie wiem po co mu to, ale wygląda, że chce to zrobić i używać na swoim rancho w NA.:-) Przepisy amerykańskie mogą być zupełnie inne

Reply to
SP9LWH

Uzytkownik "Michal Baszynski" snipped-for-privacy@ga.ze.ta.pl.> napisal w wiadomosci news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Albo raczej w amerykanskim odpowiedniku, ....lub chocby w FBI :-)

Reply to
SP9LWH

Nie próbuj czytać między wierszami... Pisałem wyraźnie, że chodzi o Polskę i Europę.

Reply to
Pszemol