Alternatywny wzorzec częstotliwości dla nadajnika 225

Czy jest jakiś sygnał na terenie Małopolski, który mógłbym wykorzystać w roli wzorca częstotliwości do kalibracji od czasu do czasu swojego częstościomierza? Dotychczas wykorzystywałem odbiornik nośnej Wawa1. Ferrytowa antena separator FET, wzmacniacz rezonansowy, wzmacniacz ogranicznik na UL1200 - celem wyeliminowania modulacji AM i uzyskania czystej fali nośnej, kolejny obwód rezonansowy 225 kHz, separator, wzmacniacz formujący TTL, dzielnik /225 na HC40103. Tak uzyskiwany sygnał 1 kHz był podawany jako zegar taktujący do miernika i na jego podstawie można było zestroić główny generator kwarcowy 10 MHz w mierniku. Dziś odpaliłem mój odbiornik kalibracyjny po ponad rocznej przerwie od ostatnich kalibracji i niestety się rozczarowałem. Sygnał Wawa1 na 225 kHz jest tak lichy w Krakowie, że nic z tego nie będzie :( Stwierdzam, że nadajnik w Solcu Kujawskim to lipa straszna. Szkoda, że Konstantynowa z fachowym półfalowym masztem i 2MW mocy nie ma :(

Jakaś alternatywa? Ktoś namierzył jakiś nadajnik, który by oprócz w miarę przyzwoitego sygnału w.cz. oferował dokładność nie gorszą niż 0,01 ppm? Z braku starczy mi w zupełności nawet dokładność częstotliwości 0,1 ppm. Kiedyś miałem w samym Krakowie mocny lokalny nadajnik średniofalowy na 1368 kHz z niego był wyśmienity sygnał wzorcowy.

A może w necie jest jakaś częstotliwość wzorcowa rozsyłana? Analogia do wzorcowego czasu tutaj:

Jakieś inne możliwości kalibracji generatora kwarcowego?

Reply to
Andrzej Litewka

Użytkownik "Andrzej Litewka" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@and.krakow...

A zobacz na 353kHz i 379kHz bo wg. AIP Polska na tych częstotliwościach chodzą radiolatarnie w balicach. Pozdrawiam

Reply to
SQ9HHL

Użytkownik "Andrzej Litewka" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@and.krakow...

ĘSTOTLIWOŚĆ WZORCOWA I SYGNAŁ CZASU 20 kHz; oraz 2,5 ; 5 ; 10; 15; 20;

25MHz Niemniej odbiornik musi być super i nie o każdej porze dnia da się je użyć DCF 77,5kHz też byłby super
Najprościej zrób sobie czulszy odbiornik (dodaj wzmacniacz wejściowy) na 255kHz albo do swojego podłącz kawał druta jako antenę

Zwykłe nadajniki radiofoniczne nie zapewnią 0,01ppm Zresztą jak długo trzeba czekać z 255kHz na 10e-8 ? kilka lat ???? Tak czy owak na pewno nie sekundy, chyba , ze układ do analizy fazy zastosujesz "super hiper":-(

SP9LWH

A ktos to nadaje ?

Bez przesady - 1000s, 15 minut. Do strojenia sie moze kiepsko nadaje, ale do sprawdzenia ..

Pomysly internetowe to raczej nie ta bajka - zbyt nieokreslony czas transmisji sygnalu.

Amerykanski NIST oferuje jakies rozwiazania - ciekawe jak to robia.

"SQ9HHL" news:csvq5p$d5r$ snipped-for-privacy@shodan.interia.pl

Faktycznie było tam coś takiego jak kiedyś jechałem poza podstawowe pasmo fal długich. Tylko powstaje pytanie jakie te latarnie mają stałości częstotliwości i dokładność tych 353 i 379kHz? Żeby się nie okazało, że 353 to w praktyce 353,01 ;)

Reply to
Andrzej Litewka

    Przejdz sie na AGH i popytaj, moze maja jakis dobry generator wzorcowy i (nie)odplatnie pozwola Ci sie z nim zsynchronizowac.

Pozdrawiam Piotr Wyderski

Reply to
Piotr Wyderski

"SP9LWH" news:ct0if0$sm4$ snipped-for-privacy@news.onet.pl

No to już pomysł odpada. Obecny mój egzemplarz odbiornika jest dobrej czułości, duża antena ferrytowa na pręcie fi 10mm, długość 13 cm.

Pytałem o realne sprawy. DCF-a nie uważam za realny wzorzec, bo ten sygnał to już jest cieniusieńki. Widzę zresztą jak w ciągu dnia nieraz DCF świruje i dioda miga w odbiorniku jak oszalała :P Sam kiedyś próbowałem wykorzystać ich nośną. Takie to cieniutkie, że nawet sinusa nośniej nie zobaczysz na oscyloskopie. Przykładowo Wawa1 generuje u mnie na ferrycie około 2 mV p.p. sinusa ale niestety jest on za bardzo zaśmiecony ostatnimi czasy aby coś niego więcej się dało wycisnąć. Zdecydowanie lepiej szedł mi tymaczowy nadajnik z Raszyna i tu nie było problemów większych. Przy regulacji miernika miałem w najgorszym wypadku jakiegość śmiecia co kilkanaście sekund i wtedy wyskakiwało przekłamanie na odczycie.

To nie jest dobry pomysł z tą anteną drutową, bedzie to zbierać jeszcze więcej śmieci niż obecnie. Czytałem trochę na temat takich odbiorników do wzorców i nigdzie nie poleca się takowych anten. Rozmowa konczy się na porządnie wykonanej dużej antenie ferrytowej, najlepiej nawijanej zwój przy zwoju aby była duża dobroć. Porównywałem z rozwiązaniem fabrycznym takiego odbiornika kalibracyjnego

225kHz, który kiedyś spotkałem. Antena ferrytowa była tam dodatkowo zamknięta w aluminiową rurę jakieś fi 40 mm i tylko miała wyciętą wąską szczelinę na całej długości aby w ten sposób puszczać tylko wiązke sygnału z "przodu" (z kierunku odbioru) a wszystkie boki i tyły przez ekranujące właściwości rurki tłumić minimalizując w ten sposób sygnały zakłócające.

Mi nie chodzi o czekanie tylko jaki sens jest kalibrować gdyby się okazało, że wzorzec ma niższą klasę dokładności niż mój miernik. Mi jest potrzebny wzorzec taki aby ustawić swój generator Butlera (rezonans szeregowy) z kwarcem 10 MHz z dokładnością nie gorszą niż 10 000 000 +/- 3 Hz Z pomiarów wynikało, że generator nie pływał mi więcej niż te 2-3 Hz w skali roku.

Cały czas czekam na jakieś realne rozwiązania, mające rację działać w praktyce i być użyteczne. W tygodniu obadam co wartają te latarnie z Balic. Tylko z tego co pamiętam one nie nadają ciągle, a w odstępach z przerwami po kilkanaście minut - jakoś tak to było jak kiedyś kręcąc agregatem dopiętym do ferrytowej a to wszystko zapięte do oscyloskopu natrafiłem na takie mocne modulowane sinusoidy :) Tam chyba było modulowane 440 Hz jak dobrze pamiętam.

Reply to
Andrzej Litewka

Użytkownik "Andrzej Litewka" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@and.krakow

A wzorzec częstotliowści synchronizowany z GPS-a? Wydaje mi się, że trochę tego opracowano (M.in. w ITR).

Reply to
Marek Dzwonnik

"Piotr Wyderski" news:ct0vfh$4md$ snipped-for-privacy@news.dialog.net.pl

Interesuje mnie raczej możliwość ciągłej synchronizacji każdego dnia a nie z doskoku :) Tepsa by mi mogła po miedzi puścić jakiś wzorcowy 2048 kHz :) do domu. Chyba taka to była jedna z ich częstotliwości wzorcowych. Podzieliłbym sobie to, uzyskał wzorcowy 1Hz i by było luks :)

Reply to
Andrzej Litewka

"Marek Dzwonnik" news:41f40794$ snipped-for-privacy@news.home.net.pl

Jakaś realna cena? :)

Reply to
Andrzej Litewka

Użytkownik "Andrzej Litewka" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@and.krakow

A skąd ja mam to wiedzieć? ;-) Ale obejrzeć warto:

Natomiast parę firm sprzedaje zegary synchronizowane z GPS-a. Może mają jakieś wyjście stabilnego 1pps z małym jitterem? Np. przy Amartowym:
widnieje wzmianka:

  • dokładność synchronizacji poczatku sekundy: 50ns.
  • rozdzielczość określenia ułamków sekundy: 20us.

50ns/1s daje 5E-8.

Reply to
Marek Dzwonnik

Użytkownik "Andrzej Litewka" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@and.krakow...

[...] Nie wiem, na czym nadają z RTCN Chorągwica. Jeśli na sprzęcie R&S, to jest duża szansa na to, że nośne nadajników TV będą miały odchyłkę rzędu 1Hz - wzorzec częstotliwości z wykorzystaniem GPS. Niestety, próba dodzwonienia się tam skazana jest na porażkę - obiekt "bezludny"... Innym rozwiązaniem jest odbiór nośnych TV z RTON Skrzyczne. Ci na pewno używają źródła GPS dla kanałów 24 i 41.

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

Reply to
Krzysztof Kucharski

"Krzysztof Kucharski" news:ctau5q$c41$ snipped-for-privacy@news.onet.pl

Jak byłem ostatnio tam jakieś 5 lat temu to 1,2 i regionalna na pewno już miały rohde-schwarz Tylko, że widzę problem z odbiornikiem o bezpośrednim wzmocnieniu bez przemiany na taką częstotliwość :( A z samego GPS można uzyskać wzorcową częstotliwość 1 Hz?

To już będzie zaszumiony sygnał. Trzeba by było kierunkowe anteny.

Z tego wszystkiego najlepiej wygląda do realizacji TVP 1 na 10 kanale z Chorągwicy. Te 231,25 MHz dało by się jeszcze jakoś odebrać Tylko potem zrób na to dzielnik przy 200MHz aby mi to podzielił jakoś sensownie :( Optymalny byłby podział /23125 tak aby wyjściową była 10 kHz. Tylko, że z tego co czytałem często te nadajniki są specjalnie przesuwane o kilkaset Hz względem kanałów aby zminimalizować interferencję na obrazie powstałe w wyniku stacji nadających na tym samym kanale w Polsce. Była kiedyś taka rozpiska w stary Radioelektroniku gdzie były dokładnie podane częstotliwości nośne wizji dla poszczególnych nadajników.

Reply to
Andrzej Litewka

Użytkownik "Andrzej Litewka" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@and.krakow

Nie wiem czy we wszystkich, ale np. TIM u-Blox-a (

_ma_ wyjście 1pps.

Reply to
Marek Dzwonnik

Większość GPSów OEMowych ma wyjście PPS, czasami z regulowanym wypełnieniem (czasem trwania impulsu).

Reply to
Adam Dybkowski

"SQ9HHL" news:csvq5p$d5r$ snipped-for-privacy@shodan.interia.pl

Słabiutkie to. Odebrałem ten na 353 kHz. kilkanaście mV p.p. na ferrycie. To nie to samo co dawny nadajnik średniofalowy spod kopca, który mi na antenie ferrytowej indukował jakieś 2V p.p. z takim sygnałem można było ostro działać, bo go nic nie zakłócało. Zresztą brak info na temat klasy tych nadajników-latarnii i ich generatorów. Może się okazać, że to jakiś generator mocy na lampie a wszystko na kawałku tekstolitu obłożonego styropianem ;)

Reply to
Andrzej Litewka

"Krzysztof Kucharski" news:ctau5q$c41$ snipped-for-privacy@news.onet.pl

W takim razie poproszę schemat takiego odbiornika, który mi "wyciągnie" te nośne wizyjne tak abym na wyjściu otrzymał samego sinusa, którego już tylko podzielę.

Nie wiem jak do tego się zabrać. Szkoda, że nadajniki UKF 87,5 - 108,0 MHz są modulowane w FM-ie, bo z tych wyciągnąć nośne byłoby znacznie prościej. W końcu niższa częstotliwość, łatwiej coś zmierzyć czy nawet jeszcze zobaczyć na oscyloskopie. A taki 41 kanał to już panie hydraulika się zaczyna a nie elektronika ;) Zrób tu fachowo obwód rezonansowy na te 630 MHz a potem to zestrój :( Mnie to przerasta. Tak do jakiś 270 MHz jeszcze jakoś jest ale powyżej to już kosmos.

Reply to
Andrzej Litewka

"Adam Dybkowski" news:ctef2m$ker$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl

W jakim celu ta regulacja? Potrzebny takt o czasie trwania dokładnie 1s. Czyli by to przez 2 jeszcze trzeba było podzielić.

Reply to
Andrzej Litewka

"Marek Dzwonnik" news:41fa899f$ snipped-for-privacy@news.home.net.pl

Nie widzę coś tam ceny. Jaka najniższa cena takiego ustrojstwa? Co wart ten sygnał wyjściowy? Jaka to klasa dokładności?

Reply to
Andrzej Litewka

Użytkownik "Andrzej Litewka" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@and.krakow

Jakieś dwa lata temu w Microdisie kosztował 100eur + koszt anteny.

W PDF-ie TIMa faktycznie jest niewiele. Poszukaj czy nie znajdziesz jakiegoś ogólnego dokumentu na stronach u-Bloxa. Robią kilka GPS-ów, więc może to co istotne zebrali osobno i schowali w jakimś kącie.

Obstawiam, że częstotliwość średnia synchronizowana z GPSem (czyli pewnie jakieś rzędu 1-10 ;-) natomiast powtarzalność zboczy na poziomie kilkudziesięciu ns.

Reply to
Marek Dzwonnik