Led i oświetlenie schodów

Temat jest w internecie ograny do bF3%lu, ale pozwolEA% sobie go jeszcze
raz poruszyE6%, bo potrzebujEA% osB1%du praktykF3%w.

ChcEA% doB6%wietliE6% schody ledami, w klasyczny sposF3%b "oczkami" B6%wiec=
B1%cymi
ze B6%ciany nad stopniami. PuszkEA% mam nad co drugim stopniem. Wiem, BF%e
sB1% do tego gotowce (50-150zB3%/sztuka), wiem, BF%e teraz kul i trEA%di s=
B1%
ledowe taB6%my montowane na podstopnicach, nie o to pytam.

UdaB3%o mi siEA% kupiE6% bardzo fajne i pasujB1%ce wizualnie do tego, co ch=
cEA%
mieE6% na klatce schodowej wpuszczane lampy halogenowe, takie pB3%askie
oczka pod BF%arF3%wkEA% G4. Ich mechaniczne zamocowanie w puszce
instalacyjnej nie jest duBF%ym problemem, wstawienie zamiast G4 leda teBF%
problemem nie jest. Nie wiem natomiast, jakiego tego LEDa tam
wrzuciE6%.

I tu wB3%aB6%nie pytanie do grupowych praktykF3%w od oB6%wietlenia. Efekt,
jaki chcEA% uzyskaE6%, to delikatnie doB6%wietlone schody, nie ma byE6% wid=
no,
oB6%wietlenie ma raczej bBC%dziE6%, niBF% B6%wieciE6%, ale stopieF1% schod=
F3%w (i
sB1%siednie) ma byE6% w nocy wyraBC%nie widoczny. UsiB3%ujEA% szukaE6% w ne=
cie
jakichB6% porF3%wnaF1% B6%wiatB3%oB6%ci ledF3%w i innych BC%rF3%deB3% B6%wi=
atB3%a, ale ciEA%BFko
mi odsiaE6% realne dane od handlowych informacji, zwB3%aszcza w przypadku
tanich ledF3%w niewiadomego pochodzenia.
PrzykB3%adowo, mam w tej chwili na tapecie trzy rodzaje diF3%d:

- 12000 mCd, brak innych parametrF3%w, 22gr/sztuka
- 20000 mCd przy 20mA, 70gr/szt.
- 40000mCd przy 120mA, zalecany prB1%d: 90mA i odprowadzenie ciepB3%a,
cena: 3,60PLN/szt.

PierwszB1% diodEA% traktujEA% raczej jako porF3%wnawczB1% ciekawostkEA%,
zastanawiam siEA% miEA%dzy drugB1% a trzeciB1%. Jakie efekty takie diody da=
dzB1%
wizualnie, w praktyce?
Albo moBF%e inaczej: popularna malutka latarka LED - "breloczek" z jednB1%
diodB1%, prod. chiF1%skiej, do kupienia w sklepie za rogiem za 5PLN.
Jakiego rzEA%du jej dioda moBF%e mieE6% B6%wiatB3%oB6%E6?

J.

Re: Led i oświetlenie schodów

U mnie w domu jedna lampka ledowa (1W, reflektorek "no name" z 20-ma
LEDami) wsadzona w kinkiet z mlecznym kloszem nad spocznikiem
oswietla całe schody wystarczająco aby wejść, a przy tym nie razi.

Na Twoim miejscu nie przejmowałbym się jasnością, a zwróciłbym uwagę
na trwałość, zwłaszcza jeśli lampki mają świecić przez całą noc.

--
Artur Stachura

Re: Led i oświetlenie schodów

No wB3%aB6%nie, w tym reflektorku jest 20 ledF3%w, ja zaB6% mam mieE6% 10 i=
rozproszonych (po jednym na oczko chcEA% daE6%)

To miaB3%o byE6% drugie pytanie odnoB6%nie tej trzeciej diody, w ktF3%rej
zwracajB1% uwagEA% na chB3%odzenie. Czy wstawienie jej w ceramicznB1% opraw=
kEA%
od G4 zapewni jej wystarczajB1%ce chB3%odzenie? ZwB3%aszcza, jeB6%li posadz=
EA%
jB1% tam na nieskracanych nogach?

J.

Re: Led i oświetlenie schodów

Ale wykorzystanie światła jest dalekie od optymalnego (reflektorek
świeci równolegle do ściany i jest zakryty kloszem), a Twoje LEDy
będą świecić wprost na stopnie.
Dla pewności kup jednego i sprawdź doświadczalnie.

Jeśli w takiej oprawce może pracować halogen, który produkuje dużo
więcej ciepła, to i LED powinien wytrzymać.
Dla odprowadzenia ciepła od struktury LEDa możesz dolutować do nóg
miedziane blaszki.

--
Artur Stachura

Site Timeline