iPad to tylko przerosniety iPod touch - Page 3

Re: iPad to tylko przerosniety iPod touch

Nie miałem na myśli mentalności w takim znaczeniu, jakiego się zazwyczaj
używa. Chodziło mi o sposób myślenia i widzenia rzeczywistości
uwarunkowany ewolucyjnie. Ten może być skrajnie różny.

No właśnie. Takie istoty może wpadną na to, że te rowki w płycie mogą
odzwierciedlać fale rozchodzące się w powietrzu. Jednak wcale nie musi
być to dla nich oczywiste. Wcale nie muszą się posługiwać zmysłem
słuchu. W takim wypadku co najwyżej matematycznie opiszą dźwięki
zapisane na płycie (a zanim do tego dojdzie opracują parę innych teorii
co do rowków w dysku) ale sami nie będą w stanie zaznać muzyki i
dźwięków zapisanych w ten sposób.

Tyle tylko, że to już nie to samo. Możemy odebrać podczerwień albo
ultrafiolet i obejrzeć je w postaci kolorów z zakresu światła
widzialnego. Nigdy jednak tak naprawdę nie dowiemy się co to znaczy
widzieć ultrafiolet, tak jak np. pszczoła. Możemy co najwyżej zbudować
odpowiedni model zastępczy. To samo z mikro- i makroświatem, tudzież
geologiczną skalą czasu. Pomimo, iż potrafimy to naukowo opisać i
przedstawić na skali, to i tak nasz umysł nie radzi sobie z tym w
refleksji pierwszej.

I zamiast Bacha czy odgłosów Ziemi będą mieć iluminofonię. Przecież
właśnie o to mi chodziło - sposób odbioru wiadomości będzie skrajnie
różny niż w przypadku ludzi.

O ile będą wiedzieć jaka była pierwotna szybkość. Problem różnego
wyczucia czasu jest nagminnie pomijany przez autorów SF, a przecież to
sprawa kluczowa. :) Wśród autorów z którymi ja się spotkałem tylko Carl
Sagan i Frederik Pohl poruszyli ten problem. :)

Re: iPad to tylko przerosniety iPod touch

I co z tego? Są niesłyszący ludzie i nie słyszą muzyki, ale czują niskie
dźwięki jako drgania, czują rytm, drgania podłogi itp. Tak samo
daltoniści oglądają kolorowe obrazy, TV. - co z tego, że widzą, słyszą
inaczej? - Każdy widzi trochę inaczej ale to ten sam obraz, ta sama muzyka.

Troszkę to przeceniasz. Poczucie czasu wiąże się z rytmem naszych
codziennych czynnośći, poruszaniem się, rozmiarami, długością życia itp.
a te są zdeterminowane przez prawa fizyki - jednakowe w całym
Wszechświecie. Istoty działające 10...100 razy szybciej od nas (gdzieś
to w SF czytałem) z prawami fizyki zgodne nie są.

Mirek.

Re: iPad to tylko przerosniety iPod touch

Różnica jest zasadnicza. W przypadkach o których piszesz uszkodzone są
narządy zmysłów. Mózg tworzy "model" w sposób podobny, jedynie musi
sobie radzić z niedostatkiem danych. Ale co będzie w przypadku, kiedy ta
potencjalna istota będzie słyszała dźwięki tak, jak człowiek widzi
mikrofale? :)

Wszystkie te czynniki mogą ulec zmianie w skutek rozwoju
technologicznego. Rozwój medycyny oznacza wydłużanie się życia (w pewnym
być może nawet likwidację procesu starzenia i śmierci z "przyczyn
naturalnych"). Na pewnym etapie rozwoju może dojść do migracji w
cyberprzestrzeń (jak w "Odysei Kosmicznej" Clarke'a) a tym samym
uwolnienie się od biologicznych ograniczeń co do tempa "codziennych
czynności". ;)

Re: iPad to tylko przerosniety iPod touch

Nic. Przetworzą sobie na to co widzą lub czują i jakoś tam
zinterpretują. Tak samo gdybyśmy my dostali obraz widziany przez nich w
mikrofalach nie byłoby problemu z interpretacją. Zresztą co to za dziwne
pomysły? Mikrofale są zbyt długie żeby zobaczyć szczegóły - człowiek nie
bez powodu widzi ten rodzaj pasma, który najbardziej się do tego nadaje.
To samo z dźwiękiem.

To nie zmieni poczucia czasu, przynajmniej nie na tyle żeby uniemożliwić
porozumiewanie się z innymi, krócej żyjącymi.
Możemy sobie wyobrazić, że np owady... może małe ptaki mają inną skalę
czasu - dla nich jesteśmy powolni. Owady większe być nie mogą, ludzie
dużo więksi już też nie.

Mirek.

Re: iPad to tylko przerosniety iPod touch

No ja ja właśnie o tym piszę od początku. Konieczne będzie przetworzenie
treści na COŚ INNEGO. To dokładnie tak samo, jak ze sposobem widzenia u
owadów - pszczoła widzi w ultrafiolecie i niektóre kwiaty mają
przygotowane dla niej specjalne wzory na płatkach, które nie są widoczne
w świetle widzialnym. Człowiek ich nie widzi, chociaż rzecz jasna
posługując się odpowiednią aparaturą może je odtworzyć używając
dowolnego koloru z dostępnej nam palety. Tyle tylko, że to NIE JEST TO,
CO WIDZI PSZCZOŁA! :)
I właśnie o to chodzi mi od samego początku. Zawartość tych płyt
wysłanych w kosmos odnosi się do ludzkiego sposobu postrzegania świata.
Inne potencjalne inteligentne istoty, o zupełnie innej przeszłości
ewolucyjnej wcale nie muszą być z nim kompatybilne.

Nie zrozumiałeś mojej wypowiedzi. Pisałem o potencjalnej istocie, która
słyszy dźwięki tak, jak człowiek "widzi" mikrofale. Czyli wcale. ;) Nie
w skutek upośledzenia narządu słuchu, ale braku takiej możliwości w
ogóle. Albo jeśli dźwięki są w mózgu takiej istoty inaczej
interpretowane i działają jak sonar, do oznaczenia obecności obiektów
wprawiających powietrze w ruch w trójwymiarowej przestrzeni?

Hmm... A tak już całkiem fantazjując: gdyby to były (chociażby sztuczne)
formy życia, oparte na nanotechnologii? ;) Też sądzisz, że nie byłoby
problemów z dogadaniem się?

Re: iPad to tylko przerosniety iPod touch

Pszczola chyba w ogole malo widzi.
Przy tej konstrukcji oka to watpie czy widzi te wzory.
Wabi ja po prostu UV.

Oczywiscie. Z tym ze wiatr szumi chyba podobnie na roznych planetach.
Choc moze cywilizacja docelowa zyje w wodzie.
No i pod warunkiem ze w ogole maja uszy, i ze odbieraja ten zakres
czestotliwosci - choc mozna przyspieszyc/zwolnic.

Muzyka moze sie im spodoba, moze nie, a moze beda sie dziesiatki lat
zastanawiac "co ci ufocy chcieli nam tu przekazac" :-)

Na ile im sie uda rozpoznac "co ci ufocy chcieli nam tu przekazac" na
tych rysunkach to tez jestem ciekaw
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Voyager_Golden_Record_Cover_Explanation.svg

Czy w ogole maja oczy i czy nawykli do plaskich obrazkow to tez
ciekawe.

Ale tak czy inaczej drgania w tych rowkach powinny ich zainteresowac,
a odtworzenie jest dosc uniwersalne.

Nano formy maja nanomozgi, i raczej nie mozna sie z nimi dogadac :-)

J.

Re: iPad to tylko przerosniety iPod touch

To samo można powiedzieć o naszym oku. Gdyby aparat fotograficzny
był tak samo skonstruowany, to by się do niczego nie nadawał.
Ratuje nas tylko to, że mamy dobrego fotoszopa zamontowanego
w mózgu (i w kablu USB^W^Wnerwie wzrokowym).

To może powinna po nektar lecieć wprost ku Słońcu?

Re: iPad to tylko przerosniety iPod touch

Ale oko pszczoly jest jeszcze prostsze. Nawet nie ma soczewki.

J.

Re: iPad to tylko przerosniety iPod touch

Camera obscura mistrza Leonarda też nie ma, a z tych wszystkich
rzeczy radzi sobie najlepiej.

Re: iPad to tylko przerosniety iPod touch

Cos tam jednak zobaczymy. Pytanie czy to bedzie cos sensownego,
czy pszczoly sie beda zachwycac wspaniala kolorystyka obrazow artysty
..

Sa ludzie ktorzy ponoc widza wiecej niz trzy kolory podstawowe.
Podobny problem, ale jakos sobie radza ..

No coz, musialoby to byc zycie oparte na zupelnie innej chemii.

J.

Re: iPad to tylko przerosniety iPod touch

No i właśnie poniekąd o to chodzi. Nawet życie oparte na takiej chemii
jak u nas może wyewoluować w skrajnie różne formy (sądząc po ogromnej
różnorodności życia na Ziemi). A jeśli już tak fantazjujemy to można
wziąć pod uwagę jeszcze możliwość istnienia niebiologicznej inteligencji
(świadomie nie użyłem słowa "życia inteligentnego") - np. sztucznej,
która przeżyła swoich rodziców. :)

Modele tworzone w "mózgach" takich istot na podstawie danych
napływających z narządów zmysłów mogą być skrajnie różne od naszych.

Re: iPad to tylko przerosniety iPod touch

Formy moze rozne, ale roznorodnosci az tak duzej nie ma, jak sie
uwierzy Darwinowi :-)

Na ile sa mozliwe inne chemie - nie wiem. Ale te ziemskie maja
predkosc dosc okreslona.

J.

Re: iPad to tylko przerosniety iPod touch

No jak widać nie może. Inteligentna forma życia jest tylko jedna. Nawet
jak jakaś jeszcze była, to bardzo do nas podobna.

Ty na prawdę uważasz, że człowiek przypadkiem chodzi wyprostowany, ma
dwoje oczu, dwoje uszu i dwie dziurki w nosie? I przypadkiem nie ma 2cm
wysokości, albo 10m.

 > Modele tworzone w "mózgach" takich istot na podstawie danych
 > napływających z narządów zmysłów mogą być skrajnie różne od naszych.

I co z tego? (po raz któryś tam) Modele są różne, ale tych samych rzeczy.

Mirek.

Re: iPad to tylko przerosniety iPod touch

To jest jeden z tych aspektów polityki Apple, który mnie drażni. Ich
niczym nieuzasadniony minimalizm w kwestiach hardware'u. Nie zabolałoby
ich, gdyby tak dodali do iPhone'a/iPoda Touch/iPada kilka dodatkowych
funkcji: host USB, radio FM, slot na kartę pamięci. Tymczasem specjalnie
zaczynają od najbardziej minimalistycznego urządzenia, a potem powoli w
kolejnych edycjach dodają kolejne funkcje, w kampanii reklamowej
krzycząc o "rewolucji". Co z tego, że konkurencja już dawno miała to w
standardzie? ;)

Oczywiście cel takiego zagrania jest jasny - najwięksi fanboy'e zaraz
rzucą się do sklepów, żeby wymienić 2G na 3G a potem 3G na 3GS. ;)

Re: iPad to tylko przerosniety iPod touch

Klientela Appla nigdy do jakichś najmądrzejszych nie należała...
Wychował sobie Jobs klienta bardzo dobrze wieloletnią tresurą.

Re: iPad to tylko przerosniety iPod touch
Pszemol przemówił ludzkim głosem:
http://www.downloadsquad.com/2010/04/06/reverse-engineering-confirms-apple-ipad-is-a-really-big-ipod-to /

Tutaj jest ciekawsze porównanie:
http://img163.imageshack.us/img163/4352/1270423034687.png

Re: iPad to tylko przerosniety iPod touch
In the darkest hour on Tue, 6 Apr 2010 19:15:36 -0500,
nowego
http://www.downloadsquad.com/2010/04/06/reverse-engineering-confirms-apple-ipad-is-a-really-big-ipod-to/

Żeby to się jeszcze nie świeciło (no, odbijało wszystko) jak wiadomo co
wiadomo komu...

--
[ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:220B ]
[ 11:04:34 user up 12402 days, 22:59,  1 user, load average: 0.98, 0.28, 0.04 ]

Re: iPad to tylko przerosniety iPod touch
nowego
http://www.downloadsquad.com/2010/04/06/reverse-engineering-confirms-apple-ipad-is-a-really-big-ipod-to /

:-)) Fajny obrazek i w temacie:
www.crunchgear.com/2010/04/09/a-very-special-ipad-fail/