Dzielnik napięcia

Czołem.

Banalna sprawa: sygnał 0-10 V z przetwornika ciśnienia idzie na wejście
0-2 V przetwornika A/C. Prawdopodobnie przetwornik A/C ma dużo więcej
niż 10 MOm,  ale nie wiem nic o dopuszczalnej obciążalności przetwornika
ciśnienia; chyba 10 MOm będzie bezpieczne. Da się porachować prosty
dzielnik napięcia i z czego to zrobić ? Pożądana jakaś tam stabilność,
współczynnik podziału nie musi być dokładnie równy 0.2, załatwi to
oprogramowanie.

--
P. Jankisz
Re: Dzielnik napięcia

Dziadowsko:
Jakieś wymagania co do stabilności temperaturowej? Jak nie ma to
wystarczy nieomal jakikolwiek dzielnik. W standardzie 0-10V można
pociągnąć spokojnie kilka mA. Impedancja ADC zawiera się od 50 Ohm do
kilku GOhm. Kalkulator w rękę i działa.

Amatorsko:
Gotowy dzielnik rezystancyjny Vishay lub Maxim.

Profesjonalnie:
Specjalizowany wzmacniacz o wzmocnieniu 0.2V/V np. INA326

K.

Re: Dzielnik napięcia

Bez szaleństw, temperatura pokojowa.

Dużo, ale to wygodne.

THX za wyjaśnienia, myślę że przy tej obciążalności źródła wystarczy
zwykły dzielnik. Gdzieś mam w przydasiach rezystory precyzyjne z
dzielników wejściowych multimetrów, powinny być stabilne temperaturowo.

--
P. Jankisz
Re: Dzielnik napięcia

Przy dziadowskich rozwiązaniach trzeba uwzględnić samopodgrzewanie się
rezystorów w dzielniku.
Z zakresu ADC 0-2V wróżę, że masz SAR, a te zwykle mają kilkanaście kOhm
na wejściu. Według mojej wiedzy, nie możesz polegać na tej impedancji
jako na stałej. Czyli banalny problem wymaga rozważenia.
Albo "lejesz na całość" i dajesz cokolwiek, ale wtedy  to próbnik, a nie
miernik.
K.

Re: Dzielnik napięcia

Przy 10 V i dzielniku 100 k/25k wychodzi 0.8 mW na 2 rezystory. To chyba
niewiele.

Pod ręką mam 4 kanałowy ręczny wielofunkcyjny "kombajn" do pomiaru
temperatury/100 innych/napięcia 0-2V i pasuje mi zrzucać do PC 3 kanały
temperaturowe i 1 ciśnienia.

W prostych DMM jest wygodnie, ta impedancja jest stała, 1 lub 10M.
Tymczasem tu pomiary impedancji są OKDR rozbić, ale sądzę że jest dużo
więcej jak 10M. Jeśli dzielnik będzie 100k/25k, zmiany rezystancji
wejściowej przetwornika nie będą miały wielkiego znaczenia.

Paprobujem/uwidim. Nie mam jak symulować ciśnienia, dlatego sygnał 0-10V
wezmę z kalibratora, który mam pod ręką. Jak będzie coś pływać na
wyjściu, zacznę się zastanawiać nad czymś bardziej skomplikowanym.

--
P. Jankisz
Re: Dzielnik napięcia

A nie pisałeś, że już masz miernik, oby miał separację galwaniczną.
Zadbaj aby nie było pętli masy.

Też tak myślę.

Powodzenia.
K.

Re: Dzielnik napięcia

Jeszcze raz dzięki za wyjaśnienia.

--
P. Jankisz
Re: Dzielnik napięcia

No i pływa, ale nie z winy dzielnika tylko z winy dziadowskiego
miernika. Ostatnia cyfra jest OKDR już na samym kalibratorze. Dotychczas
nie używałem tego miernika jako woltomierza, pracował jako termometr.
Sam dzielnik zrobiony na rezystorach, wydartych z jakiegoś złomowanego
DMM pracuje stabilnie, nie jest wrażliwy na temperaturę. Będzie inny
przetwornik a/c z zakresem 30V, nie ma potrzeby dzielenia napięcia.

--
P. Jankisz
Re: Dzielnik napięcia

Jak kalibrator pływa, to idź sprzedawać do warzywniaka.

Feromon

Re: Dzielnik napięcia

Uwielbiam Lema.
Sprawa jest banalna.
Praca dyplomowa czy zlecenie za pieniądze?

Feromon

Site Timeline