Czy z UPS-a zrobię ładowarkę do akumulatora samochodowego ?

Mam stary APC Back UPS 650VA, bez akumulatora. No i sobie pomyślałem, że najprościej byłoby podpiąć akumulator samochodowy w miejsce tego małego otyginalnego. Tylko pytanie, czy elektronika to przeżyje i czy czas ładowania będzie rozsądny :-) Bezpieczniki na płycie widziałem po 40A.

Reply to
yogi009

Przeżyje na pewno. W moim ups-ie Fiskars 1500 podłączyłem accu 2 x12V 75Ah ładują się 5 dni. :>) Ale ups działa 4h

R.K.

Reply to
Ryszard K

Dnia Fri, 03 Nov 2006 18:40:25 +0100, Ryszard K łaskawie napisał(a):

Dobre :-) Podoba mi się :-) A te kondensatory zwiększałeś może, czy pojechałeś na żywca ?

Reply to
yogi009

Dnia Fri, 03 Nov 2006 19:52:57 +0100, RoMan Mandziejewicz łaskawie napisał(a):

Serdeczne dzięki za celny link. Mam jeszcze pytanie o mały szczegół. Z artykułu cytuję:

"Nalezy jednak pamiętać o tym, że w miejsce oryginalnego akumulatora trzeba wstawić kondensator(y) o dużej pojemności. W moim APC BackUPS

600 mam wstawiony kondensator 47000 uF/16V."

Na moją logikę to w miejsce starego (normatywnego) akumulatora np. 7Ah włączamy nowy, samochodowy (u mnie 44Ah), a nie kondensatorki, ale może się mylę...

Reply to
yogi009

Musiałbyś uzyć solidnej prasy, żeby go wcisnąć w miejsce oryginalnego akumulatora...

Skoro trudne do zrozumienia, to wyjaśniam: Akumulator o dużej pojemności podłączasz za pomocą kabli o niezerowej długości. Te kable mają niezerową rezystancję i indukcyjność. UPS jest przystosowany do współpracy ze źródłem o bardzo małej impedancji wewnętrznej, podłączonym bardzo krótkimi przewodami. Stosowanie długich kabli skutkuje:

  1. Spadkami napięć powodującymi przedwczesne wyłączanie UPSa.
  2. Indukowaniem się silnych zakłóceń na indukcyjności kabli.

Kondensator wsadza się do UPSa w miejsce oryginalnego akumulatora, łącząc go równolegle z kablami. Jego zadaniem jest zmniejszanie impedancji źródła zasilania "widzianej" przez UPS.

Dnia Sat, 04 Nov 2006 00:09:29 +0100, RoMan Mandziejewicz łaskawie napisał(a):

Jasne. Rozumiem też z tego, że im krótsze, grubsze i bardziej "miedziane" kable, tym lepiej. Jeszcze raz dzięki. Pewne sprawy oczywiste dla elektronika nie są już takie jasne dla statystycznego Kowalskiego :-)

Reply to
yogi009

Tak na żywca, odłączyłem je kabelkami długości około 0.5 m średnicy10^2 i jeszcze do ich ładowania dodatkowy zasilacz ( ładowarka ) która ładuje je do napięcia 27.5V prądem 7A ,do napięcia 28V układ ładowania z ups. Akumulatory żelowe 12 V 75 Ah , teraz ładują się 10-14h. Dorobiłem jeszcze układzik do załączania wentylatora w czasie pracy z baterii bo trochę się grzeją radiatory. Kondensatora nie dawałem bo na płycie ups-a są solidne 2 x 4700 uF. Ups zasila cały warsztat tj. dwa kompy z monitorami ,telewizor, lutownicę Ersa 8000, rozlutownicę , oświetlenie ( 2 jarzeniówki 36 W ), lampa biurkowa ( jarzeniówka 13 W ), i to co jest aktualnie w robocie. Wszystko to pobiera około 800 W. Ups daje bardzo ładną sinusoidę 50 Hz.

R.K.

Reply to
Ryszard K