Cynowanie płytek drukowanych

Poszukuje jakiegoś prostego sposobu na cynowanie płytek drukowanych. Oczywiście nie chodzi mi o cynowanie lutownicą. Potrzebuję pocynować kilkanaście sztuk płytek, ale wykonanie musi być prawie profesjonalne. Czym to zrobić? Proszę o wskazówki.

Reply to
Amino" *

możesz spróbować takim preparatem:

nie próbowałem więc nie znam efektru - osobiście preferuję lutownice

Marek

Reply to
jqc

A jaka może być cena takiego preparatu, bo jakoś nie mogę znaleźć cennika :(

Reply to
Amino" *

On Behalf Of Amino

SENO ileś w TME i do tego trzeba dokupić wybłyszczacz.

pzdr Artur

Reply to
ziel

kosztuje 50 zł za opakownie szczegóły:

ładka: chemia preparaty do płytek drukowanych

Marek

Reply to
jqc

słabo się starałeś...koszt ok.50zł, sam jestem ciekawy jak się spisuje w praktyce. Może ktoś się bawił i mógłby się podzielić spostrzeżeniami.

tomotron

SENO jest dyskusyjne, a biorąc pod uwagę jego cenę, to nie ma sensu. Link z brzegu :

tu podane z czego produkowane jest SENO. Ale powłoki tym kryte podobnie jak seno nie dają błyszczącej powierzchni.

pzdr Artur PS Trzeba poszukać wybłyszczacza i coś mi sie kołacze, że był na bazie amoniaku.

Reply to
ziel

Tu jest opisany domowy, ale profesjonalny sposob:

paragraf: Tin-plating (optional) franc

Reply to
bubba

Taa a swistak siedzi i cynuje... Czy ty to przeczytales??? Wiekszych bzdur juz dawno nie widzialem. "A solution made up of fine tin powder mixed with water is poured into a basin." !!!??? co za palant to napisal. AW

Reply to
AW

Mam ten puder, "SILVER IT" - bialy proszek - nie znam skladu chem. Tylko ze robie to nie w rostworze wodnym, a rozcieram go zwilzona szmatka. zajmuje nie dluzej niz 3 min, dla plytki 8x10 cm srednio zageszczonej. Wierz mi ze to pracuje! Prawdopodobnie wykorzystane tu sa zjawiska/wlasciwosci zwiazane z "Szeregiem Napieciowym Metali".

Reply to
bubba

pół roku temu ktoś na grupie próbował i podesłał linki do "zdjęć" Nie wyglądało to zbyt dobrze, mniej więcej jak powierzchnia sczerniałej puszki po sardynkach.

Reply to
zenek

snipped-for-privacy@poczta.onet.pl (ziel) napisał(a):

Nie zgadzam się: trwałość powłoki uzyskanej z kąpieli SENO jest _nieporównywalna_ z powłokami ze srebra (złocenie pomijam). Mam przed sobą płytki wykonane ponad 7 (słownie siedem) lat temu. Nadal są błyszczące i pięknie się lutują, uprzedzam dodatkowe pytania płytki nie były zabezpieczone w żaden inny sposób (leżały w szafie). Zgodnie z obietnicami producenta oferują (te pokrycia) wytrzymałość odpowiednią dla złącz bezpośrednich.

To NIE jest prawda, nawet jeśli nie użyjesz dodatkowej wybłyszczającego preparatu SENO-Tensid (która jest tylko teoretycznie łatwy do kupienia). Cały widz tkwi w przygotowaniu powierzchni, najpierw mechanicznie (jeszcze przed całym procesem wykonywania płytki) a później płukaniu płytki zgodnie z zaleceniami producenta. Dodatkowo swoje płytki "polerowałem" kawałkiem miękkiej szmatki (piszę w cudzysłowach bo po prostu przecierałem kilka razy taką płytkę, mocno dociskając szmaciany gałgan).

Czytajmy instrukcje obsługi (nie wyciągniętą z kosza gdy wszystko inne już zawiedzie :-), czy jak mówią informatycy RTFM.

Jest również jeden minus: kąpieli trzeba przygotowywać co najmniej litr, i nie łatwo ją dłużej przechowywać (teoretycznie do 6 miesięcy, ale nigdy mi się to nie udało).

RobertG

Reply to
RobertG

używam seno i jestem bardzo zadowolony. płytki są skutecznie zabezpieczone, wyglądają bardzo profesjonalnie a do tego preparat jest bardzo wydajny.

pozdrawiam PC

Reply to
Pablo C

On Behalf Of RobertG

Co do krycia, to faktycznie powłoka jest równa i szczelna.

Po kilkunastu płytkach krytych na różne sposoby, błyszczącą powierzchnię uzyskałem tylko po uprzednim polerowaniu miedzi. Ale szybciej uzyskuję lepszy efekt wizualny lutownicą.

Robiłem na 0,5l.

pzdr Artur

Reply to
ziel

Ja nie o tym, wierze, ze roztwór dziala i cynuje. Chodzi tylko o to,ze na stronie która podales pisza, ze roztwór do cynowania zrobiony jest ze sproszkowanej cyny wymieszanej z woda!!! AW

Reply to
AW

Oj, chemia zna ciekawsze przypadki. Co powiesz o wydzielaniu _wodoru_ za pomoca wody utlenionej ? Albo o elektrolizie wolframianow [WO4-], gdzie na katodzie wolfram sie osadza ?

Wiec moze nie taki wielki palant.

snipped-for-privacy@poczta.onet.pl (ziel) napisał(a):

Ale to właśnie jest to co chciałem wyraźnie podkreślić: czytajmy instrukcję obsługi. Cytuję za producentem: "UWAGA: nie zaleca się przygotowywania kąpieli w ilościach mniejszych niż 1 litr. Koncentrat na 10l można używać częściowo biorąc jednorazowo minimum 0,1 opakowania (tzn. 90g koncentratu) na 1 litr wody". I to tak działa (przekonałem się o tym jak to mówią 'Hard way' czyli na własnej skórze - ten preparat działa dobrze dopiero powyżej 1 litra roztworu.

Osobiście używam kąpieli 2 litrowej, o efektach już pisałem. Przypominam sobie że pytałem znajomego chemika, a ten potwierdził że jest to zjawisko powszechnie znane i często w chemii wykorzystywane.

Pozdrawiam, RobertG

Reply to
grzybr

Znaczy co jest tym zjawiskiem? Ze nie dziala, jak jest mniej niz 1 litr? Ja nie chemik, ale za bardzo nie rozumiem dlaczego.

Reply to
jerry1111

On Behalf Of ""

Nie wierzę. Sprawdzę. Robiłem na zimno i na gorąco. Mieszałem i zostawiałem w spokoju. Miedzią do góry i do dołu. Skąd u licha tyle inteligencji i przebiegłości w przedmiocie martwym, że wie ile jest wody? ;-)

pzdr Artur

Reply to
ziel

"jerry1111" napisał:

Reakcja łańcuchowa? ;-) A może piszą też, aby nie przekraczać pewnego stężenia, bo...

Reply to
GrzesieG