Antena ferrytowa na pasmo CB

Tak pomyślałem sobie - gdy zależy nam tylko na odbiorze ko
munikatów z
kanału 19, może dałoby się zrobić antenę do
 CB w formie ferrytowej?

Ja wiem, że to trochę wyżej niż fale średnie, al
e ferryty są coraz
lepsze, na pewno wiele lepsze niż 30-40 lat temu!

Próbował ktoś może? Roman na pewno coś wie!

Pozdrawiam,

Marvin

Re: Antena ferrytowa na pasmo CB
Hello Marvin,

A co ja mam wiedzieć na temat krótkofalarstwa? Nic się nie zmieniło -
w tym paśmie nie stosuje się anten ferrytowych, bo to sensu nie ma.

Były dziwaczne konstrukcji anten UKF, w których dążono do skrócenia
anteny prętowej owijajac ją dziwacznymi kształtami na pręcie
ferrytowym ale to nieskuteczne było.

Kup byle magnesówkę powyżej 65cm - do _słuchania_ wystarczy. Ja od lat
jeżdżę z metrową antenką na magnesie i nawet pogadać się da.

 RoMan
Re: Antena ferrytowa na pasmo CB

ło -

cenia
 od lat
da.

To wiem i mam taką. Ale temat wydaje się godny eksperymentu.
Marvin

Re: Antena ferrytowa na pasmo CB

Móc można, dlaczego nie. Stare radia miały anteny ferrytowe również na
pasma 10m, ewentualnie uzupełnione małą anteną teleskopową. Ale masz
wtedy antenę kierunkową. No i oczywiście jest ona tylko do odbioru.

Re: Antena ferrytowa na pasmo CB

lepsze,

Antena ferrytowa wykazuje się dość dużą kierunkowością. Już sam ten fakt

dyskwalifikuje ją do stosowania w radiokomunikacji ruchomej, chyba że
będziesz biegał w tzw. łowach na lisa.

Marek

Re: Antena ferrytowa na pasmo CB
Powitanko,

Albo na bekaczy, "pysia-pysia" (juz chyba zaniklo), rzucajacych k'wami...;-)

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
Re: Antena ferrytowa na pasmo CB

I co udało się w końcu namierzyć bekacza? Bo z opowiadania Variego
doszedłem do wniosku że to on walił anteną kierunkową prosto w
przemiennik na kominie.

Re: Antena ferrytowa na pasmo CB

przemiennik

Ale nie bekał.
Mnie zresztą, też oskarżono o bekanie i suńsiatt (imię, nazwisko i znak
znane...) mi nasłał inszpekcyję, z policyją włącznie. Dzięki tek kontroli

mogłem niemal oficjalnie oczyścić się z zarzutów - bekacz bekał, gdy pan
inspektor siedział jeszcze u mnie. A skoro tak, a zostałem nieformalnie
oskarżony o coś, czego nie było - nauczyłem się bekać i umiem to robić na

zawołanie. Ale nie do radia. Radio jest do gadania. Może raz bąka do
mikrofonu puściłem 20 lat temu, to wszystko.
A czemu tak miałem? Bo byłem jednym z tych niepokornych. Nie zgadzałem się
np. na taki stan rzeczy, że za dostęp do packet-radio w Warszawie
wprowadzony został "abonament", niby niewiele, 3 PLN, tzw. "dobrowolny
obowiązek". Ale "dostawało się" za to sieć, której można powiedzieć, nie
było, a jeśli, to nie działała, w rezultacie szybciej było by chyba użyć
CW,
czy nawet SSB. Ja po prostu nie chciałem wyrzucać swych pieniędzy w błoto,
natomiast byłem gotów wesprzec wszystkimi swymi siłami coś, co było by tego

warte. Były to właśnie czasy bekacza, to znaleźli parę kozłów
ofiarnych...
Mnie tylko radio formalnie uziemili (bo było), to nowe kupiłem :P

Re: Antena ferrytowa na pasmo CB

Bądźmy ściśli -- kierunkowość ma taką, jak prętowa antena używana w CB.
Tyle że umieszczana jest poziomo, a nie na sztorc. A inaczej być nie
może ze względu na polaryzację i kompatybilnoćś z innymi antenami.

Re: Antena ferrytowa na pasmo CB
Hello Jarosław,

Tylko, że przy polaryzacji pionowek na kierunkowość anteny prętowej
możemy czniać w normalnych zastosowaniach CB. A niestety kierunkowość
skladowej poziomej - a taka jest składowa magnetyczna - już nie jest
do pominięcia.

 RoMan
Re: Antena ferrytowa na pasmo CB

Hm, ja tam nie wiem, ale sporo nadajnikow TV nadaje w polaryzacji
poziomej, dipol elektryczny nadaje wtedy kierunkowo, a przeciez emisja
dociera do _szerokiego_ grona sluchaczy ..

J.

Re: Antena ferrytowa na pasmo CB
fakt

Wszyscy ci odbiorcy mają jednak antenę nakierowaną na nadajnik.
Nadajnik TV nie biega po okolicy, nie musisz więc posiadac swojej anteny
odbiorczej na maszcie obrotowym.

Marek

Re: Antena ferrytowa na pasmo CB
fakt

Dodam jeszcze, że to twoje szerokie grono odbiorców to ci, którzy są w
zasięgu wiązki anteny nadawczej. Pozostali odbierają od przypadku do
przypadku z odbić albo z poziomem sygnału o niedostatecznej sile.
Anteny nadawcze TV i radiowe są o różnej szerokości wiązki po to, aby nie
występowały interferencje z innymi nadajnikami.
Lepiej jest zastosowac antenę kierunkową o większym zysku skierowaną w
jakiś
obszar bo sygnał na tym pożądanym obszarze będzie lepszy a i interferencji z

innymi nadajnikami nie będzie.
To samo dotyczy takze np. WiFi. Ludziska walą sektorówki na jakieś tam
strony świata które ich interesują a ich klienci dla jak najwyższego poziomu

sygnału anteny swoje ustawiają sobie nie jakoś tam tylko w kierunku anteny
nadawczej.

Marek

Re: Antena ferrytowa na pasmo CB
Hello J.F,

Masz małą wyobraźnie - antena nadawca dla pojaryzacji poziomej składa
się z wielu anten mocowanych wokół masztu i odpowiednio polaryzowanych
- w efekcie masz bezkierunkową charakterystykę.
Albo instaluje nadajnik blisko skraju obszaru, tak, żeby główna,
kierunkowa wiązka pokryła większośćobszaru. A reszta, blisko -
dostanie polem rozproszonym, z listków bocznych i odbić.

 RoMan
Re: Antena ferrytowa na pasmo CB
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz"  napisał w
Hello J.F,

Ale to brzmi analogicznie, jak cewka nawinnieta na toroidzie :-)

J.

Re: Antena ferrytowa na pasmo CB
Hello J.F,

Ale nie ma rdzenia, który zamknąłby pole magnetyczne wewnątrz...

 RoMan
Re: Antena ferrytowa na pasmo CB
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz"  napisał w wiadomości
Hello J.F,

To zrobmy toroid bez rdzenia :-)

J.

Re: Antena ferrytowa na pasmo CB
Hello J.F,

Próbujesz wynaleźć cewkę Rogowskiego? :P

 RoMan
Re: Antena ferrytowa na pasmo CB
Dobry wieczór

Promienniki (elementy aktywne) w szyku antenowym w opisywanym
przykładze nie są jakoś "odpowiednio polaryzowane". Wszystkie pracują
w polaryzacji H (lub V). Zsumowanie mocy w przestrzeni osiąga się
przez sterowanie fazą sygnału - dzielniki mocy i odpowiednio dobrane
długości kabli zasilających poszczególne pola antenowe. Wypadkowa
charakterystyka jest i tak daleko odbiegająca od idealnej - dookólnej.
Takie systemy "pracują" - ich charakterystyka promieniowania zmienia
się w czasie - zależy od wpływu np. czynników zewnętrznych. Problem
ten dotyczy zwłaszcza współcześnie projektowanych systemów. Ale to już
temat na inną opowieść.

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

Re: Antena ferrytowa na pasmo CB

W tym przypadku mowimy o samych H, V jest nieciekawy :-)

I rozpatrujemy pojedynczy "krazek" - co w pionie nas nie interesuje,
tylko dipole ustawione na obwodzie aby uzyskac dookolna ch-ke.

Ale w tym przypadku jak rozumiem wszystkie musza pracowac w tej samej
fazie. Tylko co dalej - "srednica" jeszcze tak dobrana, aby wynosila
N i pol dlugosci fali ?