Antena na amatorskim laminacie

Tak się zastanawiam, czy w amatorskich warunkach (termotransfer) możliwe jest wykonanie anteny (dla BT, GSM, WiFi lub po prostu modułu ISM) w formie ścieżek wytrawionych na PCB? Wystarczy pobrać jakieś gotowe rozwiązanie w formie biblioteki Eagle PCB i wykorzystać w swoim projekcie, czy też sprawa jest bardziej skomplikowana?

W jakim stopniu wpływ na taką antenę miałaby np. grubość miedzi na laminacie (i jej zmiana podczas polerowania płytki) przed trawieniem? Czy minimalne podtrawienia lub różnice w stopniu zaczernienia ścieżek tonerem mogłyby wpłynąć w zauważalny sposób na parametry takiej antenki?

Reply to
Atlantis

Dnia Mon, 11 Aug 2014 15:41:32 +0200, Atlantis napisał(a):

Tak

Znikome.

Reply to
Jacek Maciejewski

Użytkownik Atlantis napisał:

W warunkach amatorskich po pierwsze nie wiesz na dobra sprawę na czym te antenę robisz. Grubość miedzi na laminacie 1.5 mm nie jest strasznie istotna - bardziej liczy się rzeczywista grubość laminatu i dokładna znajomość jego przenikalności elektrycznej. Idzie to zmierzyć - ale trzeba mieć elementarne przyrządy a przede wszystkim wiedzę.

I nie "gotowce" tylko trzeba przeliczyć projekt stosownie do parametrów posiadanego laminatu. Też wiedza.

Zaś co do warunków - metodami wręcz chałupniczymi robiłem układy mikrofalowe z dokładnością nieosiągalna dla przeciętnego wytwórcy PCB - kolejne warianty maski stopniowane co 50 um szerokości ścieżek, doborem parametrów trawienia zagęszczałem raster szerokości do około 15 um - i po iluś próbach wykonałem ścieżki które dawały przejście koncentryk klasy laboratoryjnej - złącze N klasy laboratoryjnej (VSWR < 1.005) - ścieżka z VSWR < 1.05. Do 18 GHz...

I tu jest pies pohrzebany. O ile narzędzi projektowych i teorii znajdziesz w sieci masę na ten temat, to wszystko rozbija się o gówniany laminat. Oczywiście można próbować, ale ja bym chyba kupił gotową antenę, np. ceramiczną.

Reply to
Jakub Rakus

E tam. Po pierwsze nikt nie powiedział, że ta antenka musi być optymalna i mu te kilka decybeli różnicy nie zrobi, a przenikalność FR4 znajdzie sobie w wikipedii. A jeśli jednak ma szczególne wymagania, to może sobie za niewielkie pieniądze kupić kawałek porządnego laminatu mikrofalowego z rodowodem i ponownie nic mierzyć musiał nie będzie:

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

Wierzysz w przenikalność FR4 podaną w Wiki? Przeczytaj sobie ten artykulik:

ć może uda się zrobić dobrą antenę, ale równie dobrze zamiast kilku decybeli może się zrobić kilkanaście i robi się problem.

Reply to
Jakub Rakus

Jak ty to wyczytałeś z tego artykułu?

Reply to
Mario

Wierzę w stopniu zależnym od potrzeb. Tytanianu baru do żywicy epoksydowej nie dosypują, więc przenikalności rzędu kilku tysięcy bym się nie spodziewał... Sama nazwa tego laminatu mówi, z czego on się składa: Fiberglass + (epoxy) Resin, wariant nr 4. To teraz policz, jak zmienią się parametry anteny przy przenikalności z przedziału 4..6 zamiast deklarowanego 4,8.

A jeśli nieznaczna nieokreśloność jest problemem, to podałem drugie rozwiązanie, które byłeś łaskaw wyciąć: dokładnie wyspecyfikowany laminat teflonowy Rogersa za jedyne 70 zł.

Znałem go już, ale dzięki za jego podanie: innym się może bardzo przydać.

Cały decybel na cal przy *8GHz*, 0.1 dB dla 2GHz. Oraz wniosek:

"Z przedstawionych danych doświadczalnych wynika, że ε rzeczywiście wpływa na impedancję linii, a zależność ta jest proporcjonalna do pierwiastka kwadratowego z ε. Spora różnica w ε wywołuje zmianę impedancji tylko o 2,7 Ω. Ale w praktyce tak duże różnice zdarzają się tylko sporadycznie."

Miło mi tym samym, że potwierdzasz moją tezę, że dla sensownej długości ścieżek materiał podkładowy nie ma znaczenia. :-)

Ale skąd wiesz, że się robi? OP nic nie powiedział o zastosowaniu.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski