UPS bij stroomstoring - Page 2

Re: UPS bij stroomstoring

Als de systemen down zijn en de netspanning (van de ups) is nog aanwezig
gaan de systemen nooit of te nimmer weer aan. Tenzij iemand op de startknop
drukt. Zo zit nu eenmaal de voeding van een pc in elkaar.

Wake-up LAN gaat ook niet werken want de netwerkkaart krijgt geen spanning.

Je zou de ups een relaiscontact kunnen geven dat de startknop van de pc
emuleert op het moment dat de spanning op het net weer terugkomt. Daarvoor
moet wel een hardwarematige ingreep op de pc worden uitgevoerd omdat de
bedrading van de startknop niet van buitenaf bereikbaar is.

Er zit wel een risico aan vast : als de netspanning klappert wordt er
meerdere keren achter elkaar op de startknop gedrukt en ziet de pc dit als
een commando om down te gaan. Dat is wel weer op te vangen door er een
tijvertraging in te bouwen. Als de netspanning bijvoorbeeld 5 minuten
stabiel blijft dat pas dan een startcommando wordt gegeven en dat daarna
eventuele fluctuaties in de netspanning worden genegeeerd gedurende een
bepaalde tijd.

Voor een werkstation lijkt me dit echter niet zo nuttig, de gebruiker zit er
immers naast. Die kan zelf wel op de startknop drukken.
--
Edward

Re: UPS bij stroomstoring

Kan ook met WOL hoor, als er maar (weer) 230V op de stekker van de PC
staat. Als mijn PC uit staat (via Windows Start Shutdown) of in
hibernation wordt mijn PC gewoon wakker als hij een magic packet
ontvangt (als de harde aan/uit schakelaar op uit staat, natuurlijk niet;
maar geen enkel stukje software kan deze schakelaar omzetten ;-)
Dus de UPS zou de PC in principe ook kunnen inschakelen, dan wel met
WOL, dan wel door voeding uit/aan te schakelen.

Re: UPS bij stroomstoring

Maar wat is dan het probleem? Gracefully shutdown is geregeld met een
scriptje en het starten doe je dan met de startknop.
Of staat die pc 170 kilometer verderop?

In het stuk dat je hebt weggeknipt heb ik uitgelegd hoe je dat op een
simpele manier ook door de ups kan laten doen.
--
Edward

Re: UPS bij stroomstoring

Als je er zo weinig van weet dan kunnen we de discussie beter stoppen.

Re: UPS bij stroomstoring

Zit jij nog wel in het goede topic te schrijven?
In de startpost van 27-6-2014  21:07 is de vraag  " Het gaat om 1 pc met
monitor.".
Als je er ineens je eigen problematiek bij gaat slepen wordt het allemaal
wel erg verwarrend.
--
Edward

Re: UPS bij stroomstoring

Oh, vandaar dat je dacht "ik sleep er afsluit scripts voor een Unix server
bij"?

Ik reageerde op een opmerking dat de UPS fabrikant vast wel heel slim zou
zijn en allerlei software zou maken die heel handige dingen deed.  Ik
reageerde dat mijn ervaring anders was.  En toen werden er steeds meer
details bij gehaald van het probleem waar ik mee geconfronteerd was.
Een probleem wat wellicht sommigen zich nog niet bedacht hadden en wat
ook van toepassing zou kunnen zijn op hun eigen installatie, dus helemaal
niet nutteloos ofzo.

Er heeft iemand aangegeven dat er bij een moderne UPS kennelijk wel aan
gedacht was, maar dat het was opgelost op een manier die niet schaalt.
Daar zouden thuisgebruikers met 2 PC's al tegenaan kunnen lopen!

Re: UPS bij stroomstoring

Dat is niet nodig, als de PC aanstaat en de stroom valt uit, dan gaat
het systeem in 'hibernation' dankzij de bijgeleverde APS software, en
wordt alles opgeslagen op de HD. Het ging mij om het opslaan van
documenten als de pc in 'sleep' toestand is, daar helpt geen software op
de PC aan wat hij is in slaap...

Re: UPS bij stroomstoring

Als de storing langer dan 15 minuten duurt werkt het wel zoals jij wilt:
Na het automatisch afsluiten van de pc na een powerdown gaat het
stroomverbruik via de UPS een stuk omlaag. De APC die ik heb haalt de
stroom van de batterij er vervolgens af als het stroomverbruik kleiner
is dan 15 W gedurende 15 minuten. Dit om de batterij te sparen. Als de
stroomvoorziening vervolgens weer wordt hersteld, gaat er weer spanning
naar de PC en gaat deze weer vanzelf opstarten (mits zo geconfigureerd
in de BIOS). Maar bij storing van korter dan 15 minuten lukt dit dus
niet. Inderdaad, gemiste kans voor leverancier.

Re: UPS bij stroomstoring

Ja ALS.  Als het goed is dan gaat alles goed.
Maar het scenario wat ik hier beschrijf daar zijn we in de PRAKTIJK tegen
aan gelopen, en dat kan dus ook gewoon gebeuren.

Precies.   Dat wilde ik maar even melden.
Het is geen probleem als je er zelf bij zit, dus bij thuisgebruik voor
een werkstation.  Maar als het een bedrijf is waar in de nacht of in het
weekend niemand is, of als het je thuis server is die je remote wilt kunnen
connecten vanaf je vakantie adres, dan is het mooi jammer dat het zo gaat.

VOORAL OOK omdat er helemaal GEEN probleem is als je die hele UPS er
tussen uit haalt!!!   Dan werkt het gewoon goed.  Dus het toevoegen van
een UPS, wat veel mensen juist doen om downtime te voorkomen, is ineens
de OORZAAK van downtime.   Heel fijn.

Re: UPS bij stroomstoring

Is dit wat we zoeken?

Software: Network UPS Tools
FAQ #46:
http://www.networkupstools.org/docs/FAQ.html#_the_power_came_back_during_the_shutdown_but_before_the_ups_power_off_now_the_ups_does_not_reboot_and_my_computer_stays_off_how_can_i_fix_that

Re: UPS bij stroomstoring

Of deze:

Software: Apcupsd
http://www.apcupsd.org/manual/manual.html#killpower-under-windows
http://www.apcupsd.org/manual/manual.html#power-down-during-shutdown

Re: UPS bij stroomstoring

Ik weet niet om welk merk het in jouw geval ging, maar met een APC
SmartUPS (en de juiste software) kun je deze valkuil voorkomen.
De software stuurt dan vlak voordat de PC uitgaat een "uit" commando naar
de UPS, zodat de UPS ook echt de spanning eraf gooit aan z'n uitgang zelfs
al komt de spanning eerder terug.

En je kunt ook instellen dat de UPS minimaal een zeker percentage geladen
moet zijn, voordat de spanning aan de uitgang weer terugkomt.  Het is bij
een stroomstoring immers niet zo uitzonderlijk dat de spanning na terugkomst
nog een keer uitvalt en het is erg vervelend als je computer meteen aangaat
als de spanning terugkomt (met dus nog vrijwel lege accu's in de UPS) en dat
dan de spanning uitvalt.  De UPS heeft dan niet genoeg lading om de computer
de kans te geven netjes af te sluiten.

--
Maurice

Re: UPS bij stroomstoring

Het ging om een PowerWARE en er zat niet "een PC" aan maar een stuk of
15 servers.  Die uiteraard allemaal een verschillende tijd nodig hebben
om af te sluiten.

Met een Wake-on-LAN command vanuit de UPS als de spanning terug komt en
dan nog een paar keer om de minuut ofzo zou het wel op te lossen zijn.

Maar de netwerkconnectiviteit van die PowerWARE dozen is (was) nogal
primitief geregeld, daar kon dat niet mee.

Re: UPS bij stroomstoring

Ik heb een jaren lang een UPS gehad. Uiteindelijk heb ik 'm maar

minimaal is; de Nederlandse elektriciteitsvoorziening is betrouwbaarder
dan de gemiddelde UPS en met een beetje fatsoenlijke software raak je
hooguit een paar minuten werk kwijt als de PC plotseling stroomloos
wordt. Als je met een laptop werkt heb je dit issue al helemaal niet.

Als je een UPS aanschaft zal er rekening mee moeten houden dat je
minimaal eens in de twee jaar de accu's zal moeten vervangen. Of de UPS
kan zorgen dat PC netjes wordt afgesloten kan je bij de specificaties
terug vinden. Bij de UPS die ik had zat er een RS-232 aansluiting op die
i.c.m. een stukje software de PC netjes afsloot. Tegenwoordig zal dat
wel via USB of Ethernet gaan. Zitten dit soort aansluitingen er niet op
dan zal de UPS de PC ook niet automatisch afsluiten.

Re: UPS bij stroomstoring

Mee eens. Ik heb dezelfde ervaring. Een UPS vergt het nodige onderhoud
en als je dat niet doet dan veroorzaakt een UPS meer storingen dan dat
'ie oplost. Ik heb inmiddels al 3x meegemaakt dat een UPS defect
raakte om diverse redenen.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...

Een enorm gewicht op laten takelen met een electromotor.
Als dan het net uitvalt, start het gewicht een aggregaat
en viola...

--
Bye, BugHunter.
-

Re: UPS bij stroomstoring

Inderdaad, die paar minuten verlies van je werk valt wel mee. Maar het
vervelendste vond ik dat ik gedurende 1,5 uur niet bij de documenten kon
komen waar ik al uren aan had gewerkt en de deur uit moesten.
Om storingen met de UPS te voorkomen zou ik natuurlijk de UPS gewoon aan
de stroom kunnen laten hangen, zonder deze te koppelen aan de PC. In
geval van stroomuitval plug ik dan de PC in de UPS, herstart de PC op de
accu, kies 'recover document' o.i.d., sla e.e.a. op een USB stick en ga
verder op de laptop.
Misschien is dat nog het meest robuuste (behalve de mogelijkheid om
altijd op een laptop te werken, dat is niet acceptabel voor mij ;-))

Re: UPS bij stroomstoring

Ok maar DAT gaat de gemiddelde UPS niet oplossen!
Een UPS is er voor om te zorgen dat je niks kwijt raakt doordat je systeem
netjes wordt afgesloten.  Niet om door te kunnen werken.
Dan moet je een no-break installatie hebben zoals in een ziekenhuis ofzo.

Re: UPS bij stroomstoring

Ik zie geen enkel probleem: op een opgeladen UPS kan ik gewoon een 230V
apparaat (mijn PC + monitor dus) aansluiten en een tien- of twintigtal
minuten van stroom voorzien. Mits de accu natuurlijk (nog) voldoende
capaciteit heeft.
Sterker nog: zo heb ik uiteindelijk gisteren mijn documenten
teruggehaald, door van de overbuurman een oude UPS te lenen en precies
dit te doen.

Re: UPS bij stroomstoring

Ik werk nu op een Intel I3 PC met picoPSU op een 12V stekkervoeding. Ik
heb ook een 14V 19" beeldscherm, en ik heb dat eens samen met de DSL
modem en een stel luidsprekertjes aan een afgekeurde motorfiets accu
gehangen, voor de grap. Na 4 uur gebruik begon het beeldscherm uit te
vallen, en heb ik de lader weer aan gezet. Met een goede autoaccu en
niet te veel CPU verbruik e.d. zou het spul het wel 24 uur uithouden
denk ik. De grap van loodaccu's is dat de lader uiterst simpel is. Je
kan 'm rustig 24/7 er op laten staan. Met een voltmeter erbij kun je in
de gaten houden hoeveel tijd/spanning/stroom je nog hebt.

Jan Pieter.

Site Timeline