FM Radio

Al een tijd zoek ik naar een draagbare radio die de volgende specificaties
moet hebben:

1. Grootte ongeveer 30x20 cm . Dit ivm de geluidskwaliteit.
2. FM ontvangst. Dit moet heel goed zijn, beter dan de oude meestal analoge
ontvangers. De  gevoeligheid moet groot zijn. Meestal voldoen de moderne
wereldontvangers, maar hebben andere nadelen.
3. Minimaal 4 voorkeuze toetsen, bij voorkeur bovenop het toestel.
4. Een draaiknop voor volume.

Zelf heb ik nu een Grundig Concert Boy 220
http://www.radiomuseum.org/r/grundig_concert_boy_220.html

Hij voldoet aan bijna alle eisen, op 2 na:  Volume is een schuif schakelaar,
en de gevoeligheid van de FM ontvangst is pover. Loop je  langs de radio,
varieert de ontvangst.

Een wereld ontvanger als de Grundig Satellit 500 , de Sony ICF 2001, en de
Sangeans hebben als nadeel dat je bij een voorkeuze 2 toetsen moet
indrukken, en de knopjes zitten aan de voorkant. Lastig. Bovendien hoeft de
ontvangst van de korte golf niet.

Ik heb al uitgebreid gekeken op internet, doch kan geen geschikte vinden.
Weet iemand welk merk en type wel aan mijn eisen voldoet ?

Mijn dank alvast.

Karel

Re: FM Radio
Dag,

On 2013-12-07 20:18, Karel wrote:> Al een tijd zoek ik naar een
draagbare radio die de volgende
 > specificaties moet hebben:
 > 1. Grootte ongeveer 30x20 cm . Dit ivm de geluidskwaliteit.
 > 2. FM ontvangst. Dit moet heel goed zijn,

En net nu ongeveer het hele land DAB+ dekking heeft ga jij op
zoek naar een FM radio ? Da's toch zonde !

PS het is ook niet handig om je beste e-mail adres in een
nieuwsgroep te gebruiken, dan kom je nooit meer van de spam af.

-- J

Re: FM Radio

Op het platteland hebben we nog geen DAB.

Re: FM Radio

Van WIkipedia

Dekking[bewerken]a.. De Publieke Omroep zendt momenteel uit met DAB+ in de
provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland, Gelderland en
Noord-Brabant en streeft naar een landelijke dekking tegen het eind van
2013.
  b.. De nationale commerciële omroepen zijn volgens de vergunning verplicht
per 1 september 2013 in ten minste 40% en per 1 september 2015 in ten minste
80% van Nederland geografische dekking gerealiseerd te hebben. Zij hebben
echter vanaf de start gekozen voor een landelijk dekkend netwerk.
  c.. De bovenregionale omroepen zijn verplicht per 1 september 2015 gelijke
dekking met DAB te hebben als hun analoge uitzendingen óf 80% van toegewezen
bovenregionaal gebied. Per 1 januari 2017 moeten ze sowieso een dekking van
80% gerealiseerd hebben binnen hun toegewezen bovenregionaal gebied.
Aangezien Nederland zeer ongelijkmatig bevolkt is lopen cijfers van
geografische dekking en populatiedekking sterk uiteen. Het overgrote deel
van de Nederlandse bevolking is al te bereiken met een geografische dekking
van 50%. Geografische dekkingscijfers zijn daarom voornamelijk van belang
voor het luisteren in de auto.

Re: FM Radio

Gelukkig hebben we daar een prima werkend en heel Nederland dekkend
analoog zenderpark voor.

--
Lies, damned lies and statistics

Re: FM Radio

Zoiets dus maar dan een beetje kleiner:
http://www.radioshop.nl/product/352537/dewalt-dcr016-bouwradio.html?utm_source=google&utm_medium=pla&utm_campaign=Bouwradio%27s&utm_content=DeWalt_DCR016_Bouwradio&ref10%3517&gclid=CJSd69qSn7sCFSbHtAodyCQApw#product_specifications

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...

Zoek eens op Pianola, schitterde radio met drukknoppen welke goed bereikbaar
zijn en waar 5 stations mee ingeprogrammeerd kunnen worden.

--
Kabouter Plof

Re: FM Radio

    http://web140.genua.ispgate.biz/shop/products/en/roberts-radio/revival/roberts-radio-revival-rd60-pianola-black-ukw-dab.html

Ik begrijp dat de DAB+  uitzendingen gewoon via de grote zendmasten, zoals
Markelo, Smilde, etc gaan.
Want kabel hebben we hier niet. De radio's die dit aankunnen zijn toch wel
redelijk prijzig.
Voorlopig houd ik het op analoog.

Karel.

Re: FM Radio

    Op het platteland kan iedereen binnen de kortste tijd internet/kabel-tv
hebben als glasvezel via waterleiding/gasleiding wordt aangelegd! Ik
vermoed dat niemand op het platteland bezwaar zal maken als ze zelf een
glasvezelkabel van maximaal een paar honderd meter zelf moeten
ingraven/aanleggen (vanaf ongeveer waterleiding/gasleiding op straat).
Ga maar bij (met veel medeburgers) de gemeente/provincie vragen stellen
van waarom dat niet gebeurt!

Bert ( A W RvB )
(Adres op website)
Re: FM Radio

Alleen het centrum van mijn dorp heeft glasvezel. De buitengebieden niet, en
niemand heeft hier ook behoefte aan. Kabel is er ook niet, dus iedereen
heeft een schotel voor satelliet ontvangst. Dit werkt zeer goed, en wij
kunnen nu enige duizenden zenders ontvangen, vele in HD. Zelf heb ik 5
koppen, Astra1, 2, 3, Hotbird en Atlantic Bird voor de reguliere franse
zenders (Fta). Alle buren hebben iets dergelijks.
Waarom zouden we glasvezel nemen?  De aanleg komt voor onze rekening, en
beloopt in de honderden euro's. Mij niet gezien. Internet gaat via ADSL,
geen enkel probleem.

Karel

Re: FM Radio

En dan die gaslucht uit je internetaansluiting...

-p

Re: FM Radio

Als je satelliet hebt, dan heb je ook uitstekende radio doorgifte via de
satelliet.

Re: FM Radio

Nu ga je er vanuit dat mensen op het platteland wel gas en waterleiding
hebben.
Een vroegere collega van me had nog zijn eigen waterput. Die werd wel
regelmatig gecontroleerd op waterkwaliteit.
Ook gebruiken mensen nog btagas om te koken.

Re: FM Radio

Wij hebben gas, water, electriciteit, telefoonkabel en riolering. Dat
laatste sedert kort.
Maar natuurlijk kun je radio ontvangen via de satelliet. Doch als de vrouw
naar RTL 4  wil kijken ?
En ik zit in de werkkamer. Dat werkt dus niet.
Ik zag op internet de volgende radio:
http://www.kieskeurig.nl/draagbare_radio/philips/ae5430/reviews/1033188/b_jacobsen/5287647

Bovenop zitten een stuk of wat voorkeuze toetsen. Heeft iemand ervaring met
dit toestel ?

Bij mij is de ontvangst van FM vrij slecht, dus de ontvanger moet een zeer
goede FM  (en DAB+) tuner bevatten. Maar dat staat nergens.

Karel.

Re: FM Radio

Bij een zwak signaal kun je toch een buitenantenne gebruiken?

--
Lies, damned lies and statistics

Re: FM Radio

Er zijn heel interessante nieuwe ontwikkelingen op satelliet gebied.
Misschien nu niet zo interessant als je al investeringen gedaan hebt,
maar er komen mooie tijden voor de mensen die wat nieuws kopen!

2 mogelijkheden:
1.  je gebruikt je bestaande LNB's.
    er zijn nu al kastjes waar je 1-4 LNB kabels op aansluit en waar
    een ethernet aansluiting op zit die je aan je bestaande ADSL/WiFi
    router knoopt.
    daarmee kun je tot 8 programma's (radio/tv) streamen naar je lokale
    netwerk.

2.  begin komend jaar komen er nieuwe LNB's waar direct ethernet uit
    komt dus waar deze functie al ingebouwd zit.

Met een dergelijke setup kun je door je hele huis naar willekeurige
programma's kijken, wordt moeilijke coax bekabeling met dure switchboxen
overbodig, en heb je ook niet meer per plek een satellietontvanger nodig.

Bepaalde TV's supporten dit zelf al, er zijn ook radio's voor dit doel
te koop (webradio) en simpele boxjes voor bij oudere tv's.

Goed, je kunt wellicht het meeste wat je nu hebt aan apparatuur en
bekabeling bij het oud vuil gooien maar het is wel een zeer simpele
en aantrekkelijke oplossing!

Site Timeline