UV led

hejsa
jeg vil forsF8%ge at lave en belysnings kasse med UV led
jeg mangler lidt viden om bF8%lgelE6%ngden for printplade -fotobelE6%gninge=
og evt erfaringer om hvor tE6%t de skal sidde og hvor stor afstand til
printet

jeg forestiller mig at de skal sidde tE6%t og have meget lille
udstrE5%lingsvinkel
for at undgE5% at lyse ind under tegningen  .og at det sE5% kan gF8%res
bedre end lysrF8%rs kasser
alex

Re: UV led
Hej Alex

Find denne gruppe på Google groups og gå til det 6. august,
der har jeg startet en tråd omkring emnet der vel nærmest
gennemgår det hele.

Max

Re: UV led
gruppe pE5% Google groups og gE5% til det 6. august,
hej Max
ja jeg har lE6%st dem ,og opdaget at jeg ogsE5% selv skrev i dem.
men jeg kunne ikke finde noget med mE5%l..hvis du ku fortE6%lle afstanden
mellem hver enkelt diode og afstand til print sE5% ville jeg vE6%re glad
nok ,for jeg kan jo kF8%be de samme dioder som du har nE6%vnt i debatten ,
sE5% mE5% vi bede om mE5%l  taak
alex

Re: UV led
Hej Alex

Her kan du se afstanden

http://www.sandcastle.dk/artikler/UV-LED.pdf

De 67,40 mm er afstanden fra overside af print til undersiden af glaspladen.

Fordelingen af lysdioderne kan du selv måle op her

http://www.sandcastle.dk/artikler/UV-PL.gif

http://www.sandcastle.dk/artikler/UV-PCB.gif

http://www.sandcastle.dk/artikler/UV-SCM.gif

Max

Re: UV led

hej Max..mange tak ,det var et meget fint materiale du har sendt og
jeg kan se at det er ok til at  starte pE5%.
skal melde tilbage hvis det bliver til noget og der er resultater.
jeg forestiller mig at sE6%tte det dobbelte antal og se om tid kvalitet
kan gF8%res bedre  det er jo ikke en stor sum at bruge .

grunden til at jeg vil gE5% til LED er mest fordi jeg laver meget af
print i et havehus, hvor jeg kun har en vindmF8%lle til at give strF8%m og
rF8%r-lyskassen bruger 85 watt sE5% det kan ofte ikke gF8%res ret lE6%nge.

Re: UV led
Hej Alex

S√• var det m√•ske en ide at lave noget switch mode str√łmforsyning
så man ikke afsætter effekt i alle de seriemonstande, det er jo
bare spild som burde kunne undgåes.

Max

Re: UV led

jah  det var en ide. men jeg tror ikke jeg kan den videnskab at lave
switchmode med smE5% tab ogsE5%..
der skal nok laves en stepup til 40 volt som sE5% forsyner 10 led via en
strF8%m generator ,ogsE5% switched. sE5% 10 sE5%danne strF8%mgeneratorer ti=
l 100
led   jeg kan se at det vil koste en 10-15 watt at kF8%re din kasse..og
jeg bruger for tiden 85watt til lysrF8%rene..sE5% det er en reduktion der
giver 8 gange sE5% lang tid fF8%r batteriet er fladt
alex

Re: UV led
opdatering om lyskasse  isE6%r til max
og et sprF8%gsmE5%l til max.. hvor lE6%nge skal du eksponere  ??
og har du en timer som du vil dele, for jeg vil da godt kopiere
istedet for at konstruere :)

for jeg har nu et 10x8 cm print med 90 LED pE5%..jeg belyste i et forsF8%g
med 4 minutter ,i 6 cm afstand
hvor jeg fik et ret skarpt aftryk sE5% det er vE6%rd at forsE6%tte med.
LEderne er pE5% 240 mCD og jeg har sE5% sammenlignet med lysrF8%r kassen
de giver begge ca 700-800 lux sE5% de har ret ens effekt
(da jeg bruger 3BD% min med lyskassen sE5% kunne det se ud til at de ogsE5%
er ens pE5% tid,)
jeg har sE5% mE5%lt dE6%mpningen i glas og acryl samt transparanten.. hver
giver en dE6%mpning pE5% under 5% .og reflex betyder intet for
dE6%mpningen ,da jeg drejede glas til 45 grader uden at der var stF8%rre
dE6%mpning
jeg vil nu lave en udgave med 7000 mCd  ...teoretisk skulle jeg kunne
reducere strF8%mmen til 5% af nuvE6%rende forbrug
alex

Re: UV led
Hej Alex

Det sidste print jeg lavede blev exponeret 7 minutter, men
det kunne godt v√¶re mindre, mit n√¶ste fors√łg vil v√¶re
at exponere 6 minutter.

Naturligvis har jeg en timer at dele ud af, endda en rigtig
god udgave af slagsen.

http://www.sandcastle.dk/artikler/Timer.pdf

Hvis du mangler nogle af stumperne, ja så send mig en
mail med din postadresse, så sender jeg dem du mangler.

Max

Re: UV led

opdatering om lyskasse  is√¶r til max
og et spr√łgsm√•l til max.. hvor l√¶nge skal du eksponere  ??
og har du en timer som du vil dele, for jeg vil da godt kopiere
istedet for at konstruere :)

F√łlger med p√• sidelinien :-)

Her er en timer som ikke er vildt kompliceret.
Den er afpr√łvet og fungerer helt efter hensigten.

--
Uffe Bærentsen

Re: UV led
Hej Uffe

Ja, den er nem, nærmest ikke eksisterende :)

Max

Re: UV led

nE5% sE5% er det ikke bare mig..:)
mange tak max.. hvis jeg ville lave den sE5% var det jo IC'en jeg ikke
har..den er
godt nok til at stole pE5% nE5%r man kigger i databadet.
hvis du har en IC ville jeg godt have en.. men sE5% vil jeg gerne sende
noget tilbage.
jeg har en mE6%ngde MOSFET til netspE6%nding ogsE5% SCR ,som jeg fik af Per
Hastrup
i tv scandia gruppen.. mangler du nogle vil jeg sende en hE5%ndfuld ,for
jeg
nE5%r aldrig at bruge dem.. mE5%ske du stE5%r og mangler noget andet ,sE5%
kan det vE6%re at jeg har , mit lager har fulgt med til ca
E5%rtusindeskiftet , sE5%
det er feks standard IC'er 4000 74xx og sE5%danne ting..
men mE5%ske kommer der et diagram fra Uffe ,med en 555 som jeg
oprindelig tE6%nkte at bruge.
.. det er da rart at der er tilskuere til lyskasserne :)
alex

Re: UV led
Hej Alex

Jeg har masser af de IC'er og du må gerne få et par stykker,
mail mig en postadresse.

(relæet tror jeg også er lagervare)

Det kan nemt være jeg kommer til at mangle sådan noget,
og så er det jo rart at have lidt til gode.

Max

Re: UV led

hej Max
det er meget venligt af dig..
jeg har kun brug for IC'en   .. resten har jeg ,og jeg vil
bruge en fet til at tE6%nde for UV..mE5%ske en 12 volt regulering ,for jeg
er jo nede i lavspE6%ndingen.

min adresse er  Alex Christiansen
                       stationsvej 44 C
                       6400 sF8%nderborg

og sig endelig til nE5%r du kan bruge nogle fet og scr
alex

Re: UV led
Hej Alex

Jeg poster en i putkassen i morgen.

Max

Re: UV led

hej Max
det skal du have stor tak for, jeg har fE5%et dem idag.
sE5% nu mE5% jeg igang med at lave print igen..
De kraftige lysdioder ligger pE5% posthuset..mF8%dte postbilen da jeg var
pE5% vej hjem
sE5% imorgen kan jeg se hvad de sE5% giver ,og jeg vil skrive lidt ,nE5%r
der
er erfaringer med disse..
alex

Re: UV led
Hej Alex

Læser du din hotmail adresse ?

Max

Re: UV led

Tak for hintet :-)

Her er link:
http://electronics-lab.com/projects/oscillators_timers/005/index.html

og nu skal jeg skrive 100 gange: Husk link!

--
Uffe Bærentsen

Re: UV led

jahh den er imponerende.. det er bare for meget .. jeg skal netop
bruge det
som Max har sendt.. en simpel indstilling  af tiden og sE5% en tE6%nd
knap.
hvis der bliver for meget tid en vinter.. tjah sE5% kunne man da lave
sE5%dan noget :)

alex

Re: UV led

LIDT Nyt om UV lyskassen
jeg fik monteret 360 stk pE5% arealet 16x20 cm men der var et problem,
der var nogle omrE5%der der var ret mF8%rke og jeg sku langt over 4
minutter for at belyse nok ,til alt der skulle E6%tses
ogsE5% blev E6%tset.
 jeg ku ikke fE5% dioderne paralelle nok. de har jo en synsvinkle pE5% kun
20 grader.

SE5% igang med at bore 360 huller pE5% 4,9 mm i 10 mm krydsfiner. Nu sad
dioderne godt fast og nogle  var virkelig skE6%ve ,og blev skiftet.. SE5%
nu har jeg en tid pE5% 3:15 for ok belysning nogen steder ,og 3:45 der
hvor der E5%benbart er lidt svagere lys. (E5%rsagen ukendt )
for en sikker belysning skal jeg bruge 4:00 og afstanden er  5,5 cm
til printet.
Herefter har jeg lavet nogle belysninger og E6%tset printet ,og der har
ikke vE6%ret fejl.
en overbelysning pE5% 45 sekunder kan gE5%,og der har ikke vE6%ret spor af
gennemlysning , ( der er benyttet en HP710 som printer.)

printeren laver et mF8%nster i det sorte ,og dette mF8%nster gE5%r igen p=
E5%
den fremkaldte printplade i lakken men i E6%tsningen sker der intet med
kobberet ( mF8%nstet antyder dog tynder lak i mF8%nstret og dermed fare
for smE5% huller i banerne )
 Det er muligt at nogen kender en printer der er bedre end min meget
gamle HP710 ?
jeg tE6%nker isE6%r pE5% at nye printere kan printe sort i oplF8%sning 600
mE5%ske 1200 dpi ,hvor den jeg har kun gE5%r til 300 dpi.

Jeg kF8%bte nogle UV pE5% 7000 mCd men jeg kan ikke se at det gE5%r
hurtigere end med 240 mCd..?? jeg klagede lidt til sE6%lgeren og han
sendte nogle prF8%ver ,som jeg heller ikke kunne fE5% bedre, men sE5% var
der ogsE5% nogle 35000 mCd 10 mm UV led. og de er med 40 grader
synsvinkel.. de kan gF8%re noget ... de fem jeg fik kan klare et 10x16
print , sE5%dan da. ,i praksis skal der lidt flere til .
oplF8%sning  :
jeg har lavet nogle korte baner pE5% 6 mil. de er kommet helskindet med,
men det begynder at knibe med printer oplF8%sningen ,da det bliver
takket i kanten ,og det er helt sikkert at det er en kopi af filmen,
sE5% det er printeren der er begrE6%nsningen lige nu. endnu har jeg ikke
opnE5%et bedre resultater end med rF8%r uv belysningen.

JEg lavede iF8%vrigt en timer efter Max opskrift og komponent leverance,
men istedet for potmeter en omskifter med 15 sek intervaller, og
direkte styret en P channel mosfet som tE6%nder UV dioderne. desuden
brugte jeg en udgang fra XR 2242 til en kontrol led.. denne led lyser
sE5% ved Pon og blinker i belysningstiden, evt kunne en buzzer giver
klik lyde via denne udgang sE5% man er opmE6%rksom pE5% at belysning er
igang.

tak til dem som deltog med tanker mv
alex

Site Timeline