topswitch

Hej,

Funderer lidt over hvordan jeg serie og parallelkobler en række små 3V 1A
swichmode forsyninger så jeg får eksempelvis 9V 3A.

Ifb med udgåede produkter har jeg fra tid til anden adgang til disse print i
rå mængder. Og alene derfor er det jo en udfordring at finde noget at bruge
dem til :-)
De er alle baseret på sådan circa samme switcher, sikkert en topSwitch. Det
kan jeg lige checke op på hvis det er nødvendigt.

Jeg er selvfølgelig ved at få sat et potentionmeter i så jeg kan regulere
spændingen og finde en lyt med større spænding så den kan reguleres højere
op.
Men hvis jeg skal have større strøm, skal jeg jo sætte dem i parallel, så
skal jeg jo have lavet noget føling af strømmen så den ene ikke tager det
hele.... Men det er måske noget bix at få flækket sammen hvis ikke printet
er beregnet til både at regulere på strøm og spænding i første omgang ?

Som skrevet i en anden tråd idag, var det langt mere rationelt at købe noget
der passer til behovet, I know :-)

tpt

Re: topswitch

UndgE5% parallel og serie kobling af SMPS. Det er at be om problemer.
For at fE5% det stabilt skal du ha en stor cap pE5% output og evt bleeder
resistors, og netop en anden/stF8%rre cap kan give stabilitetsproblemer.
Det samme problem kan opstE5% hvis du E6%ndrer reguleringsslF8%jfen - du
giver jo SMPS'en et andet gain. Hvis du skal gF8%re noget, sE5% skal de
parallel kobles med or'ing modstande fra alle outputs til fE6%lles punkt

Re: topswitch

<cut>

tak for advarslen,

kan du uddybe sidste linie lidt mere?
Man lodder en modstand på alle outputs, og den anden ende af alle disse
modstane lodder man sammen. På denne måde kan hver smps føle om den er foran
eller bagud i forhold til spændingen i fællespunktet ? Jeg er muligvis
allerede på tynd is !

plz hlp ;-)

Troels

Re: topswitch

Du bygger hver SMPS som en selvstE6%ndig enhed, sE5% de alle eksempelvis
har 9V ud (ca. pga tolerancer osv).

Dvs hver SMPS "fF8%ler" pE5% sin egen udgang

SE5% placerer du en modstand pE5% f.eks 1ohm fra alle SMPS outputs til et
fE6%lles punkt, hvor du kan trE6%kke dit forbrug fra. Dvs unF8%jagtigheder/
tolerancer fra hver SMPS ligger over disse modstande og der er ogsE5%
strF8%mdeling. (en smps som trE6%kker mere strF8%m vil have et stF8%rre
spE6%ndingsfald over modstanden). ModstandsstF8%rrelsen designes efter
hvor stor loop strF8%m du fE5%r og hvor stort et spE6%ndingsfald pE5% output=

punktet, du kan acceptere

/Klaus

Site Timeline